گزارش کار آزمایش ماز ثبات

- گزارش کار آزمایش ماز ثبات

گزارش کار آزمایش ماز ثبات

گزارش کار آزمایش ماز ثبات

 

تعداد صفحات:  21

نوع فایل:   WORD

 

فهرست مطالب:

چکیده

مقدمه و پیشینه

هدف

وسایل مورد نیاز آزمایش

روش اجرای آزمایش

تحلیل نتایج آزمایش

منابع

 

بخشی از متن فایل:

روش اجرای آزمایش

پس از آماده کردن آزمودنی و توضیحات لازم برای چگونگی کارِ او، آزمایش شروع می­شود. آزماینده با قراردادن کارت مسیر یک (رفت) در محلّ مخصوص ا ز آزمودنی می­خواهد که با فشار بر روی کلیدهای پاسخ لامپ کوچک سمت راست مسیر یادگیری را به سمت چپ منتقل کند و کلیدهای صحیح را به ذهن بسپارد. دستگاه در هر کوشش تعداد پاسخ­های غلط و زمان طی شده را نشان می­دهد. آزماینده روی یک صفحه­ی مخصوص با توجّه به تعداد کوشش­ها این پاسخ­ها را یادداشت می­کند. آزماینده این کوشش­ها را تا به آن­جا ادامه می­دهد که آزمودنی بتواند بدون خطا سه بار پیاپی مسیر صحیح ماز را به کمک کلیدهای پاسخ طی کند. آزماینده پس از پایان این مرحله از آزمودنی می­خواهد که روی برگ مخصوص مسیر آموخته را در طرف صفحه­ی شیب­دار با قلم ترسیم کند. سپس به مرحله­ی دوم آزمایش یعنی یادگیری مسیر دوم رفت می­پردازد. به همین ترتیب تا پایان شش مسیر آزمایش ادامه پیدا می­کند. (ایروانی، 1378)

البته با توجّه به ساخت دستگاه­های جدید و تمام دیجیتال از برخی سختی­های این کار کاسته می­شود و دیگر نیازی به این­که مطالبی روی کارت­ها و یا جای دیگر با قلم نوشته شود نخواهد بود. بلکه خود دستگاه تمامی راه­های رفت و برگشت را در خود به صورت ذخیره دارد که با انتخاب هریک از راه­ها خودش آن­را شروع کرده و در حافظه­ی موقّت نگهداری می­کند. راه­های برگشت نیز به همین صورت در حافظه­ی دستگاه موجود هستند و کافی است که آزماینده آن­را انتخاب کرده تا آزمودنی آن­را طی کند. دستگاه ماز ثبّات موجود در آزمایشگاه روان­شناسی مؤسّسه­ی امام (1)از همین نوع می­باشد.

شیوه‌ای که ما برای انجام آزمایش پی گرفتیم به این صورت بود که هریک از دانش‌پژوهان می‌بایست دو آزمودنی را مورد آزمایش قرار دهد و با ثبت کردن تعداد کوشش‌ها، زمان و خطاهای آزمودنی، نتایج به دست آمده را به وسیله‌ی نمودار شیب سرعت یادگیری ثبت نماید.

………….

 

برای دانلود کلیک کنید