رساله پردیس سینمایی و خانه سینما

- رساله پردیس سینمایی و خانه سینما

رساله پردیس سینمایی و خانه سینما

با توجه به نگرش پویای طرح و لازمه ایجاد روح تحرک و فعالیت در کلیه فضاهای آن و همچنین با توجه به مفهوم فرهنگ و هنر به عنوان دو عنصر پویا که عامل های زمانی و مکانی در آن ملحوظند و ریشه در تاریخ (نگاهی به گذشته) و حرکتی به سمت آینده در آن مطرح است معماری ما باید مکانی باشد که حرکت و تغییر را نشان دهد. لذا کانسپت اصلی کار بر اساس نوار های فیلم و نگاتیو شکل گرفت تا فرمی نمایانگر عملکرد در ذهن بیننده ایجاد نماید. سطوحی که در هم گره خورده و پیچ می خورند حرکت و تغییر فرهنگی را در تاریخ سینمای ایران نشان می دهند حرکتی از گذشته به سوی آینده مکانی که هم عملکرد داخلی و فعالیت هایش و هم حجم بیرونی و ظاهرش نشانه هایی از تغییر ، حرکت و تکامل به سوی آینده باشد.

فرمی پویا و سیال که از نقطه ای شروع به حرکت می کند و با بازنگری در فرمهای گذشته جاری می شود و به سوی آینده گام می نهد. دلوز معتقد است که در مورد مطالعات ریاضی در باره واریاسیون  باور ماده عوض شده است. این ماده جدید نزد دلوز ، دیگر با فضای قاب شده ارتباط ندارد ، بلکه یک مدولاسیون زمانی است که اشاره بر تغییر پیوسته دارد.

مبانی تفکر در این طراحی بر اساس ایجاد تحرک و جنب و جوش بصری با استفاده از خطوط سیالی است که دایما” در حال دگرگون شدن می باشند.

  • فیلسوف فرانسوی که برای اولین بار فلسفه فولدینگ را در معماری مطرح نمود (1972)
  • دگرگونی‌، تغییر، ناپایداری‌، بی‌ ثباتی‌،تغییرپذیری‌

 دانلود رساله، پروژه پردیس سینمایی: قبل از رادیو و تلویزیون، سنیما نقش خبری و اطلاع رسانی نیز بر عهده داشت که البته این نقش به دلیل مشکلات تکنیکی کار در سینما از قبیل دیر رسیدن خبر به مردم، عدم حضور دوربین در همه اجتماع و عدم گستردگی آن مانند تلویزیون نتوانست ادامه یابد و این وظیفه به وسیله رسانه‌های دیگر به حیات خود ادامه داده است. ولی فیلمهای مستند هنوز خریدارانی جدی از سطوح بالای فرهنگی و هنری و اجتماعی دارد.

هر نوع فیلمی ( از نوارهای خانگی گرفته تا پرفروشترین فیلمهای سینمایی ) صرف نظر از محتوا و سبکش دستکم یک سند است … بدین ترتیب می تواند چیزی را جاودانه کند . که اگر ثبت نمی شد از بین می رفت . فیلم به قوال کارگردان آلمانی « ویم وندروس » خود را از مصیبتی که چیزها به آن دچارند . یعنی از فنا شدن در امان است . 3  نخستین تماشاگران از این پرده جادوئی که فیلم را رزانی می داشت ، یعنی جان دوباره یافتن آنچه که مرده بود شگفت زده می شدند . و به هیجان در می آمدند . مثل فیلم مسیخ که لازاروس را بیدار کرد . و آنچه که برای همیشه از دست رفته بود به زندگی باز می گرداند و مرز میان مرگ و زندگی را بطور غریبی مخدوش می کند .

مقدمه

طرح  موضوع

-ضرورت موضوع

-اهداف پروژه

پیشگفتار

فصل اول  رساله پردیس سینمایی : کلیات – اهداف پروژه – ضرورت طرح موضوع

 ـ فرهنگ نمایش و نقش آن در ایران

 ـ شناخت سینما

– سینما چیست ؟

 ـ تاریخچه سینمای جهان

 ـ اختراع سینما

 ـ تاریخ سینمای ایران

ـ سینمای حال حاضر ایران

 

فصل دوم رساله پردیس سینمایی –  مفاهیم مرتبط با موضوع – مبانی نظری

رهیافتی نظری در بر عناصر سازنده فیلم و معماری

 نقش سینما در معماری ابتدا با معماری و سینما

  •   معماری در سینما
  •  معماری رسانه ایی
  •  سینما و تصویر ذهنی 
  •   سینما و حرکت 
  •   زبان و معنا
  •   زبان و سینما
  •  نشانه شناسی  
  • سینما و زمان
  •  فضا و زمان
  •  فضا در معماری و سینمای امروزی
  • معماری سینما
  •  سینما و کارکردهای اجتماعی 
  • سازمان سینما 

 سینمای مستند 

 وظایف رسانه ها

 لوکوربوزیه و فیلم

فصل سوم رساله پردیس سینمایی: ضوابط ساخت مجموعه های سینمایی

ـ ملزومات سینما در استاندادرهای آمریکایی

ـ موقعیت سایت

ـ مشخصات سالن سینما

ـ ظرفیت سالن

ـ شکل و اندازه تصویر پردازش شده

ـ پرده ها و تصویرپردازی

ـ لنزهای پردازش

ـ پوشش تصویر

ـ شیب کف و صندلی ها

ـ شیب کف سالن نمایش تصویر

ـ سالن های استراحت و سیرویس ها

ـ اتاق پردازش ( پروژکسیون ) ـ آپارت خانه

ـ انواع سالن (از لحاظ عملکردی )

  • سالن سینما ـ تئاتر
  • سالن چند منظوره

ـ مشخصات سالن

ـ نحوه انتظام صندلی ها در سالن

ـ ورودی ها و خروجی های سالن ها

ـ پرده نمایش فیلم

ـ ضوابط دید در سالن

ـ ضوابط شنوائی در سالن ها

ـ آکوستیک تالار و صحنه

ـ شیب ها و حجم سالن

ـ مواد آبسوربر ( جاذب صوت )

ـ انواع مواد آبسوربر

ـ مواد صد در صد آبسوربر :

ـ مواد آبسوربر با روکش مشبک :

ـ جذب صدا بوسیله حاضرین در سینما

ـ قاعده کلی  برای آکوستیک سالن

ـ اتاق جانبی سالن ها

ـ آپارات خانه

ـ هال انتظار

ـ ورودی سینما

ـ نتایج حاصل از مطالعات ضوابط طراحی

ـ خانه فیلم و سینما

ـ سالن نمایش اصلی

ـ سالن های نمایش فرعی

ـ بخش جنبی خانه فیلم و سینما

ـ فضاهای ورودی

ـ قسمت ویژه ( حراست )

ـ قسمت پذیرایی و رستوران

ـ آشپزخانه مجموعه

ـ انبار موا غذایی

ـ بارانداز آشپزخانه

 

فصل چهارم رساله – نمونه طرح های مشابه سالن سینما

  1.   مجموعه سینما های UFA در سدن  
  2.  پردیس سینمایی پارک ملت تهران
  3. مجتمع سینمایی آزادی

فصل پنجم رساله :انواع  استاندارد طراحی

 ضوابط ساخت مجموعه های سینمایی  

 ملزومات سینما در استاندارهای آمریکایی  

  •  موقعیت سایت
  •  مشخصات سالنهای سینما
  •  ظرفیت سالن
  •  شکل و اندازه تصویر پردازش شده
  •  پرده ها و تصویر پردازی
  •  لنزهای پردازش
  •  پوشش تصویر
  •  شیب کف و صندلی ها
  •  شیب کف سالن نمایش تصویر 
  •  فاصله گذاری ردیف ها و راهروها
  •  پرده   
  •  روشنایی سالن
  •  گیشه بلیط   
  •  سالن های استراحت و سرویس ها 
  •  اتاق پردازش 

 برنامه ریزی طرح و احداث سینماهای به صرفه در ایران

 انواع سالن 

 مشخصات سالن 

  مشخصات راهروها 

 نحوه انتظام صندلی ها در سالن 

 ورودی ها و خروجی های سالن 

 پرده نمایش فیلم  

 ضوابط دید در سالن 

ضوابط شنوایی در سا لن 

آکوستیک تالار و صحنه 

 شیب ها و حجم سالن

 قاعده کلی

 انواع مواد آبسور

 جذب صدا بوسیله حاضرین در سینما

 قاعده کلی برای آکوستیک سالن

 ورودی سینما

 گیشه بلیت فروشی

 انبار و تأسیسات

بوفه و رستوران 

فصل ششم پردیس سینمایی : برنامه فیزیکی طرح

     نتایج حاصل از مطالعات و ضوابط

    خانه فیلم و سینما

     سالن نمایش اصلی

     سالنهای نمایش فرعی

     بخش جنبی خانه فیلم و سینما

      فضای ورودی

     قسمت ویزه (حراست)  

    فهرست بخش های تشکیل دهنده خانه سینما و سطح زیر بنای آنها

    تأسیسات مرکزی

    پارکینگ ها 

فصل هفتم رساله: ساختار فنی و اجرایی(سازه وتأسیسات)

منابع

حاوی فایل ورد 150 صفخه ای می باشد.

 

برای دانلود کلیک کنید