تحقیق درباره نقش سپاه در دفاع مقدس

- تحقیق درباره نقش سپاه در دفاع مقدس

تحقیق درباره نقش سپاه در دفاع مقدس

تعداد صفحه:  18

نوع فایلWord

فرمت فایلdocx

***  قابل ویـرایش

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه
مهمترین نقش سپاه

 حفاظت از شخصیت‌ها، بعد از ترورهای سال‌های 58-62

نقش سپاه در جنگ تحمیلی و دفع تجاوز

 مقام معظم رهبری در تبیین نقش سپاه در دفاع مقدس می‌فرمایند:

نقش سپاه در فن‌آوری‌های نظامی و توانمندی‌های دفاعی

نقش سپاه در بازسازی و سازندگی کشور

نتیجه گیری

منابع

 

 

 

 

مقدمه
تدوین تاریخ نظامی هر کشوری برای دست اندرکاران اداره آن کشور، بویژه نظامیان، حائز اهمیت فراوانی است. این مهم زمانی شدت می یابد که کشور مورد نظر دارای سیاستی مستقل بوده و در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی به مقدورات و امکانات خود متکی باشد. جمهوری اسلامی ایران از نمونه کشورهایی است که پس از تأسیس، با انواع مشکلات سیاسی و نظامی پیچیده مواجه گردیده است، و به درستی می توان گفت که این نظام در دوران حیات خود خونین ترین صفحات تاریخ خویش را رقم زده است.

 

در این دوران مردم ایران که در معرض شدید ترین فشارهای نظامی، چه در جبهه های نبرد و چه در شهرها قرار داشتند، با مقاومت و ایستادگی در مقابل توطئه های گوناگون دشمنان انقلاب اسلامی، اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی از این کشور جدا شود (پدیده ای که هیچگاه در تاریخ ایران مسبوق به سابقه نبوده است، زیرا حکومتهای گذشته در هر یک از جنگها و درگیریهای خود با دشمنان خارجی ، بخشی از کشور را از دست داده اند). به همین دلیل تدوین تاریخ این دوران از ارزش والایی برخوردار است که در این مهم آنچه باید مورد توجه و دقت قرار گیرد، رعایت اصل امانت داری و بیان واقعیتهای جنگ هشت ساله توسط نویسندگان تاریخ است. اگرچه امروزه پیشرفت علوم و روشهای ثبت و ضبط اطلاعات و اسناد، بویژه در زمینه علوم انسانی، مانع از تحریف تاریخ می شود، اما علیرغم این موضوع، نویسندگان تاریخ باید توجه داشته باشند که اگر خوانندگان به مطالب ارائه شده توسط آنان بی اعتنا شوند، سخن درست آنان را نیز با دیده تردید خواهند نگریست.

 

 

 

 

 

 

مهمترین نقش سپاه

یکی از نقش‌های مهم سپاه پاسداران، براساس قانون، مبارزه قانونی با عوامل و جریان‌های خرابکار و برانداز است. این نقش بویژه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی ایفا شد. تاریخ انقلاب اسلامی، در دهه اول استقرار خود، بحران‌ها، تحریکات خرابکارانه و براندازانه متعددی را تجربه کرده است. گروه‌ها و جمعیت‌های محارب همچون سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، چریک‌های فدایی اکثریت و اقلیت، حزب دمکرات، کومله، حزب خلق مسلمان، احزاب خلق بلوچ و ترکمن و عرب، گروه‌های مائوئیست، حزب توده، هر یک در مقطعی و همه در یک راستا، شورش‌ها و تحرکات براندازانه‌ای را علیه نظام نوپای اسلامی سازمان دادند. در تمامی این حرکات، چه در مرحله شناسایی و چه در مرحله خنثی‌سازی و مقابله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌، نقش اصلی را به عهده داشت و پاسداران در عین گمنامی، به ایثار و حماسه‌سازی بزرگ دست زدند؛ شهدای بزرگواری را تقدیم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار ایران نمودند تا امنیت و آرامش و آسایش و تداوم برکات انقلاب اسلامی و یکپارچگی کشور ایران اسلام را برقرار سازند. کردستان روزهای سختی را پشت سر گذاشت. مهاباد، پاوه، سردشت، نقده، پیرانشهر، سنندج روزها و ماه‌ها در دست گروه‌های محارب و معاند کرد با سردمداری برخی عناصر باقیمانده رژیم پهلوی و عواملی از سازمان‌های جاسوسی آمریکا و موصاد اسراییل، بود. سپاه پاسداران در آزادسازی و حفظ خطه کردستان در حلقه میهن اسلامی، فداکاری بسیار کرد و با فرمان و حمایت حضرت امام خمینی(ره) و همآهنگی ارتش جمهوری اسلامی، نقشه دشمنان ملت را خنثی نمود.

 

برای دانلود کلیک کنید