آشنایی با ابزار مشتقه PPT

- آشنايي با ابزار مشتقه PPT

آشنایی با ابزار مشتقه PPT

 

 

نام محصول : پاورپوینت آشنایی با ابزار مشتقه 

فرمت : PPT

تعداد اسلاید : 49

زبان : فارسی

حجم فایل : 1.1 مگابایت

سال گردآوری : 1400

 

چکیده:

در مباحث سرمایه گذاری و مدیریت مالی استفاده از ابزارهای مالی امری اجتناب نا پذیر است و انتخاب آن با توجه به موقعیت و شرایط بازار صورت می گیرد.
سرمایه گذاران و متخصصان فن در امر سرمایه گذاری به دنبال سرمایه گذاری با حداقل ریسک در بازار و یا کاهش آن هستند تا بتوانند به حد قابل قبولی از سود دهی دست یابند.
ابزار مشتقه ابزاری است که از بازارهای پایه ای مثل کالا , انرژی , ارز , پول و سرمایه مشتق شده اند و در بورس های مربوطه انجام می پذیرند.
ابزار مشتقه ابزاری است که در معاملات اصل دارایی جابه جا نشده و عملکرد قیمت آن ناشی از تغییرات قیمت کالای مربوطه است.
معاملات در این بازار نسبت به بازار نقدی سرعت و قدرت نقد شوندگی بیش تری دارد و هزینه کم تری در بازار ایجاد می کند و می تواند از نظر اقتصادی در انتقال خطر بازار و کاهش هزینه تامین مالی ,افزایش بازده دارایی ,تعدیل سریع ساختار جریان نقدی و گریز از مالیات و در نهایت تغییر نرخ ثابت بدهی به نرخ شناور موثر باشد.

 

مقدمه :

شاید از نخستین روزهایی که بشر تغییرات رابطه ارزشی با برابری کالاها در قبال یک دیگر را مشاهده کرد متوجه تاثیرات ناشی از ریسک بازار بر ارزش دارایی ها خود شده بود . با خلق پول و تحولات بعدی در جنبه های اقتصادی ، حتی افراد عادی به فکر مهار این زیان احتمالی رسیدند زیرا در طول زمان ، بر حجم و عمق بازار افزوده می شود و تغییرات سریع عرضه و تقاضا به ویژه به واسطه عملیات سفته بازی بیش تر جلوه می کرد.
اصطلاح ابزار مشتقه بازارهای ارزی و پولی از اواخر دهه هشتاد میلادی مورد استفاده قرار گرفت. البته قبل از آن ابزارهایی نظیر خط ترازنامه ,محصولات مالی , ابزارهای مدیریت ریسک و مهندسی مالی استفاده می شد.
بسیاری از معاملات مربوط به ابزارهای مشتقه از لحاظ مبلغ و سررسید تسویه ثابت بوده و در بورس های مربوطه (کالا ,انرژی,ارز)انجام می پذیرند که سالها اعلام قیمت در صحن بازار انجام میگرفت . از سال 1998 این شیوه جای خود را به اعلام قیمت بر روی صفحات مانیتور داد. درعین حال برخی از بورس ها قدیمی با هم ادغام شده مثل “یورکس ” (سوییس و آلمان) گلوبکس ( فرانسه,سنگاپور, برزیل ,مونترال )و شیکاگو که یک سامانه معاملاتی مشترک رایانه ای طراحی کرده اند.

 

تعریف ابزار مشتقه:

ابزار مالی ای است که ساختار پرداخت و ارزش آن از ارزش اوراق بهادار ,کالاهای اساسی ,نرخ بهره ,و شاخص اوراق بهادار مربوطه نشأت می گیرد. این ابزار به دارنده آن اختیار و یا تعهد خرید یا فروش یک دارایی مالی را می دهد. ارزش آن از ارزش دارایی های مالی مربوطه مشتق می شود.
بنا به تعریف ابزارهای مشتقه معاملاتی هستند که اصل دارایی در آن جابه جا نشده و عملکرد قیمت ابزارهای مشتقه ناشی از تغییرات قیمت کالای مربوطه است. به دیگر سخن ,رفتار این ابزارها از رفتار دارایی مربوطه در بازار ناشی می شود. معاملات اخیر صرفا برای کسب سود یا سفته بازی بوده و به منظور انجام معاملات در بورس و خارج از بورس انجام می پذیرد.
ابزار مشتقه گونه ای از ابزار مالی است که فقط متخصصان فن ازچند و چون عملکرد آن ها آگاهی کامل دارند و معمولا خبرگان حرفه ای روی آن ها سرمایه گذاری می کنند . به طور کلی مشتقه ها قراردادی بین دو یا چند طرف است که پرداخت های آن بر اساس موقعیت سنجی تعیین می شود در واقع مشتقه ها ابزارهایی برای کاهش یا انتقال ریسک به شمار می روند . برخی از مشتقه ها که توسط شرکت های بزرگ صادر شده اند به صورت استاندارد و تضمین شده در بورس سازمان یافته و معامله می شوند و برخی در حاشیه بورس و به صورت خارج از بورس با توافق و مذاکره دو طرف انجام می گیرد.

برای دانلود کلیک کنید