گزارش کار آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا – ماز یا لابیرنت u شکل (سه نمونه گزارش کار)
گزارش کار آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (سه نمونه گزارش کار)
آزمایش ماز لابیرنت – آزمایش ماز u شکل
تعداد صفحات: 17 (سه نمونه گزارش کار)
نوع فایل: WORD
+ فایل هدیه: توضیحات آزمایش ماز لابیرنت
فهرست مطالب نمونه اول:
چکیده
مقدمه
هدف
فرضیه
ابزار آزمایش
روش آزمایش
یافته ها
تحلیل
فهرست مطالب نمونه دوم:
مقدمه
هدف
وسایل آزمایش
شیوه آزمایش
تحلیل نتایج
فهرست مطالب نمونه سوم:
چکیده
مقدمه
ادبیات تحقیق
یادگیری از راه کوشش و خطا
طرح تحقیق
فرضیه
وسایل آزمایش
نتایج
بحث و تفسیر
بخشی از متن نمونه اول:
ابزار آزمایش
- یک صفحه عایق است که روی آن چند شاخه مسیر یو شکل در یک صفحه فلزی تعبیه شده است (معمولا ده شاخه).
- دستگاه زمان سنج و شمارشگر که با یک فیش دو سر به صفحه عایق متصل میشود،
- یک قلم فلزی که با فیش به شمارشگر متصل است و با هر برخورد به صفحه عایق خطا ثبت میکند.
روش آزمایش
مرحله اول: آزماینده پس از توضیحات لازم راجع به نحوه کار، صفحه حائلی را به گونهای جلو صورت آزمودنی میگیرد که نتواند صفحه ماز را بیند. آزمودنی قلم ماز را در دست گرفته و به کمک آزماینده از ابتدای مسیر ماز شروع به حرکت میکند. اگر قلم فلزی از قسمت عایق مسیر u شکل خارج شود بهدلیل اصابت قلم با صفحه فلزی صدای بوق شنیده شده و خطا ثبت میگردد. آزماینده به محض “اعلام شروع ” زمان سنج را بکار میاندازد و در ضمن تعداد خطاهای آزمودنی را نیز یادداشت میکند. این کوشش 10 بار انجام شده و زمان آزمایش و تعداد خطا ثبت میشود.
مرحله دوم: آزماینده صفحه ماز را به اندازه 90 درجه به راست میچرخاند و مطابق با مرحله قبل 10 بار آزمایش را انجام میدهد. آزماینده در این مرحله هم برای هر کوشش مدت زمان و تعداد خطاهای آزمودنی را یادداشت میکند.
مرحله سوم: آزماینده صفحه ماز را به اندازه 90 درجه به چپ میچرخاند تا به صورتی که در مرحله اول قرار داشت برگردد و مجدداً 10 بار آزمایش را تکرار میکند. آزماینده در این موقعیت هم برای هر کوشش مدت زمان و تعداد خطاهای آزمودنی را یادداشت میکند.
بخشی از متن نمونه سوم:
در این آزمایش سعی بر آن است که اثر تکرار و تمرین را روی یادگیری و کاهش زمان بسنجیم که آیا تکرار وتمرین زمان را کاهش می دهد؟ سوالاتی در این آزمایش ممکن است که به ذهن خطور کنند که:
- آیا تکرار و تمرین موجب کاهش زمان می شود؟
- آیا تکرار و تمرین باعث یادگیری می شود؟
فرضیه تحقیق:
تکرار وتمرین باعث کاهش زمان و افزایش یادگیری می شود.
وسایل آزمایش:
یک عدد کرونومتر، یک ماز U شکل یک کاغذ و مداد برای ثبت نتایج.
اجرای آزمایش: دراین آزمون آزمودنی باید بتواند مراحل ماز را به کمک حافظه یاد بگیرد و از راه کوشش و خطا که ذهنی می باشد مراحل را یاد بگیرد.
آزمودنی نباید ماز را ببیند چون مسیر را شناسایی می کند. آزمون u شکل شامل 10 مرحله، 10 تا شکل u، که هر کدام از اشکال u دارای 2 مسیر است که یکی به طرف راست و دیگری به طرف چپ که یکی از آنها راه اصلی و دیگری بن بست است که آزمودنی انگشت خود را در ابتدای ماز قرار می دهد و هر وقت که شروع کرد کرونومتر زده می شود و در حین اینکه آزمودنی مسیر را طی می کند آزمایشگر خطاهای او را محاسبه می کند آزمودنی باید انگشت خود را در داخل ماز حرکت دهد و مسیر را طی کند تا از طریق کوشش و خطا بتواند مسیر اصلی را پیدا کند و آنقدر این کار را انجام دهد که بتواند سه بار متوالی و بدون خطا از ابتدا تا آخر مسیر را طی کند. آزمایشگر در هر مرحله زمان را محاسبه می کند و خطاهای آزمودنی شمارش و آنها را در جدول ثبت می کند. تنها در صورتی می توان گفت که یادگیری صورت گرفته که آزمودنی بتواند سه بار متوالی و بدون اشتباه مسیر را طی کند.
در هنگام اجرای این آزمایش چشم آزمودنی با یک چشم بند بسته می شود و نحوه محاسبه خطاها بدین صورت است که اگر آزمودنی حتی یک ذره تضاد فکری پیدا کند و به داخل مسیر بن بست برود مجدداً بر گردد. خطا محسوب می شود.
نتایج آزمایش: ……..