پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جنگ های پونیک در 30 اسلاید

- پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جنگ های پونیک در 30 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جنگ های پونیک در 30 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

جنگ‌های پونیک یا جنگ‌های فِنیقی (به انگلیسی: Punic Wars)، به مجموعه جنگ‌های طولانی و سهمگین و دامنه‌داری گفته می‌شود که طی سدهٔ سوم قبل از میلاد، میان دو قدرت روم و کارتاژ درگرفت و مدت بیست و چهار سال تمام به طول انجامید و تلفات بسیار به همراه داشت.

این جنگ‌ها در پی طمع روم برای تصاحب جزیرهٔ سیسیل از دست کارتاژ آغاز شد. سیسیل جزیره‌ای ثروتمند و حاصلخیز به‌شمار می‌آمد و از جمله در آن بهترین و مرغوبترین انواع انگور و پرتقال و زیتون و… به عمل می‌آمد و به لحاظ راهبردی نیز مهم بود و در نواحی ساحلی آن کوچ‌نشین‌های ثروتمند یونانی واقع شده بودند. سیسیل بخشی از قلمرو کارتاژ بود و کارتاژ خود امپراتوری بی‌هماوردی در غرب مدیترانه در دوران باستان بود. امپراتوری کارتاژ توسط دریانوردان فنیقی بنیاد شده بود و ۸۰۰ سال دوام آورد. رومیان به فنیقیه، پون می‌گفتند و واژه پونی به تبار فنیقی کارتاژی‌ها اشاره دارد.

در دوره پس از پایان این جنگ‌ها، رومیان دست به نسل‌کشی در کارتاژ زدند و با کشتن اکثریت ساکنان آن تمدن مادی آن‌ها را نیز نابود کردند. روم در عین حال الگوی تشکیل امپراتوری را از کارتاژ آموخت و با ترجمه متون کارتاژی روش‌های بهبود کشاورزی و دیگر فنون را آموخت اما متون اصلی کارتاژی را نابود کرد و کارزاری تبلیغاتی نیز برای سیاه‌نمایی شدید تمدن کارتاژ در میان دیگر اقوام به راه انداخت.

 

فهرست مطالب:

تعریف جنگ های پونیک

علت جنگ های پونیک

امپراتوری کارتاژ در زمان بروز جنگ‌ های پونیک

نخستین جنگ پونیک

یورش روم به سیسیل

آغاز دومین جنگ پونیک

هانیبال

بهانه برای شروع دومین جنگ پونیک

حمله هانیبال به ایتالیا

جنگ کان

تعداد سپاهیان در جنگ کان

جنگ فرساینده

نبرد نهایی

غرامت جنگ برای کارتاژ

و…

برای دانلود کلیک کنید