شهر دیجیتال یا شهر هوشمند

- شهر دیجیتال یا شهر هوشمند

شهر دیجیتال یا شهر هوشمند

در اکتبر سال 2007 میلادی تحقیقی توسط اتحادیه اروپا ( مرکز علوم منطقه ای دانشگاه فناوری وین، دانشکده جغرافیای دانشگاه Ljubljana و پژوهشکده مطالعات مسکن و شهرسازی شهر وین بین 70 کلان شهر اتحادیه اروپا) صورت گرفته است. در این پژوهش 6 مشخصه شهر هوشمند شامل موارد ذیل در نظر گرفته شده است.

هر یک از مشخصه های فوق به صورت کلی دارای 31 معیار و 74 شاخص است که در جدول معیار های و شاخص های هر مشخصه شهر هوشمند آورده شده است.

اقتصاد هوشمند : اقتصاد هوشمند به شهرهایی با صنایع ” هوشمند” اشاره دارد، به ویژه صنایعی که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT فعالیت داشته و همچنین سایر صنایعی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای تولید آنها جای دارد. اقتصاد هوشمند به رقابت اقتصادی دریک شهر می پردازد.

پویایی هوشمند : پویایی هوشمند یعنی فراهم آوردن زمینه جهت دسترسی عمومی به فن آوری های جدید و استفاده از آنها در زندگی روزمره شهری

محیط هوشمند : محیط هوشمند اشاره به استفاده از فناوری های جدید برای حفظ و حراست از محیط زیست دارد.

مردم هوشمند : عنصر متمایز کننده شهر دیجیتالی از شهر هوشمند وجود مردم هوشمند است. مردم هوشمند بر اساس مهارت ها و سطح آموزشی شان تعریف می شوند. کیفیت تعاملات اجتماعی همچون یکپارچگی، زندگی جمعی و توانایی برقراری ارتباط با جهان خارج نیز از مصادیق مردم هوشمند به شمار می آید.

زندگی هوشمند:صحبت کردن در مورد زندگی هوشمند یعنی گردآوری جنبه های مختلف که به بهبود کیفیت زندگی شهروندان بسیار کمک می کند؛ از جمله فرهنگ، بهداشت، ایمنی، مسکن، گردشگری و غیره.

حکومت هوشمند: شامل مشارکت سیاسی و فعال، خدمات شهروندی و استفاده هوشمند از دولت الکترونیک می باشد. علاوه بر این حکومت هوشمند به استفاده از کانال های ارتباطی جدید، از قبیل دولت الکترونیک و یا دموکراسی الکترونیک اشاره دارد.

 

تعاریف شهر دیجیتال

تعاریف شهر هوشمند

مشخصات شهر هوشمند

هسته اصلی شهر هوشمند :

ضرورت حرکت به سمت شهر هوشمند

  1. نیاز جهانی به رسیدگی به محیط زیست و مشکلات شهرنشینی
  2. نیاز به تغییر شیوه شهرنشینی
  3. نیاز به داشتن رویکرد بلند مدت برای رسیدن به شهرهای توسعه یافته پایدار

چمع بندی

 
 

این فایل شامل 24 اسلاید  می باشد.

 

راهنمای دانلود و استفاده از محصول:

  • پس از تکمیل خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار می‌گیرد. ضمن اینکه فایل به ایمیل شما نیز ارسال می شود.
  • کافیست محصول را از حالت فشرده خارج کنید.
  • محصول دریافت شده قابل چاپ، قابل ویرایش و قابل مشاهده بر روی کامپیوتر، تبلت و گوشی می‌باشد.
  • گزارش به صورت پاورپوینت در اختیار شما قرار میگیرد.

برای دانلود کلیک کنید