شرایط جدید اخذ پروانه کسب در سال1402- سامانه اصناف و شرایط و مراحل پروانه کسب عوض شده است.
عدم اطلاع از مراحل کار باعث دونده گی ها و سرگردانی بدون توجه به ضایع شدن وقت اصناف و هزینه های رفت و آمد به اتحادیه ها می شود.سامانه ثبت اطلاعات از اول سال 1402 عوض شده و همچنین شیوه و روش دریافت پروانه تغییر یافته است. هیچ کارمند اتحادیه نمی تواند ریز به ریز مراحل را برای تک تک متقاضیان توضیح دهد. در جریان کار استعلام هایی از ادارات پست – اماکن نیروی انتظامی – شبکه بهداشت وجود دارد که شیوه هرکدام نیز عوض شده است. قرار است همه چیز الکترونیکی انجام شود و کاغذ حذف شود . اما دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد و چگونه اقدام کرد از سال جدید تغییر یافته است. برخی بدون توجه به استعلامات شبکه بهداشت و ضوابط نیروی انتظامی ، در اول کار شروع به اجاره مکان کسب نموده و سپس به اتحادیه ها مراجعه می کنند. اگر ضوابط بهداشت و اماکن نیروی انتظامی در مکان مورد اجاره صدق نکند هزینه پرداختی به بنگاه معاملات ملکی قابل جبران نیست. همچنین قبل از اجاره موجر جدید باید بداند که آیا مکان مورد نظر تحت اجاره کسی بوده یا نه؟ و آیا کد پستی مکان مورد نظر نیز استفاده شده یا آزاد است. نکات ریز و درشتی هست که در جزوه آموزشی به این نکات اشاره شده است. این جزوه حاصل تجارب یک مدیر اجرایی اصناف است و در کل کشور صدق می کند و خرید و چاپ و استفاده از آن می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی نموده و توان شما را در اخذ پروانه کسب بالا ببرد. در فرآیند اخذ پروانه شما با دو سامانه سر و کار دارید. یکی سامانه درگاه ملی مجوز ها (بیشترین حجم فعالیت و مراجعه شما به این سامانه است) و سامانه دوم سامان جدید اصناف است. جهت بهره مندی از این جزوه آموزشی که حاصل تجربیات عملی بوده و غیر قابل تکثیر می باشد می توانید اقدام بخرید این فایل ها بکنید. فایل ها بشکل پی دی اف بوده که در اکثر گوشی های همراه قابل خواندن است. اگر نتوانستید ، به یک کافی نت یا چاپ و نشر تحویل دهید تا برایتان چاپ کند. این مجموعه شامل راهنمای گام بگام 8 صفحه ای و فایل 49 صفحه ای اداره اماکن نیروی انتظامی است. لازم نیست همه ضوابط نیروی انتظامی برای کل مشاغل را چاپ کنید و می توانید ضوابط شغل خود را در آن پیدا نموده و یکبرگ پرینت بگیرید.