تحقیق درباره سوختگی بر اثر جریان برق

- تحقیق درباره سوختگی بر اثر جریان برق

تحقیق درباره سوختگی بر اثر جریان برق

تعداد صفحه:  13

نوع فایلWord

فرمت فایلdocx

***  قابل ویـرایش

 

 

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

مخاطرات الکتریکی

الف ) مخاطرات اولیه

1) شوک الکتریکی :

عوامل مؤثربر (شوک الکتریکی ) برق گرفتگی:

1- ولتاژ :

اثرات ثانویه شوک الکتریکی :

2) سوختگی :

2-1)  سوختگی ژول ( سوختگی ناشی از حرارت )

2-2) سوختگی ناشی از قوس الکتریکی:

2-3 )سوختگی تماسی :

2-4) سوختگی قوسی :

2-5) سوختگی تشعشعی :

2-6) سوختگی بر اثر فلز تبخیر شده :

2-7) سوختگی های عمیق و فادنسوج :

2-8) دود یا بخار فلزات :

3) آتش سوزی وانفجار :

3-1 ) آتش سوزی و انفجار ناشی از جرقه :  

3-2 ) آتش سوزی و انفجار ناشی از الکتریسیته ساکن:

ب) مخاطرات ثانویه الکتریسیته

تجزیه و تحلیل دو حادثه ازدیدگاه ایمنی :

حادثه اول

علل بروز حوادث :

حادثه دوم

بررسی شرح حادثه :

تجزیه و تحلیل حادثه :

علل بروز حادثه :

نتیجه گیری کلی :

منابع و مراجع :

 

 

 

چکیده

خطرات ناشی از جریان برق به دو دسته مخاطرات اولیه و ثانویه تقسیم می شود :

الف. مخاطرات اولیه

  1. شوک الکتریکی 2. سوختگی 3. آتش سوزی و انفجار

ب.  مخاطرات ثانویه

همچنین ضمن شرح مخاطرات الکتریکی و اثرات بیولوژی آن بر بدن انسان چندحادث ه الکتریکی و علت آن و تلفات ناشی از آن در این مقاله بررسی شده است و در قسمت پایانی این مقاله دو حادثه الکتریکی شرح داده شده و هر کدام از دیدگاه ایمنی تجزیه تحلیل شده است.

 

مقدمه

صنعت برق به عنوان زیر بنائی ترین صنعت در دنیا همه روزه شامل پیشرفتها و نوآوری های درزمینه های

مختلف می باشد در دنیای صنعت و تکنیک امروزی بشر از وسایل و تجهیزاتی استفاده می کند که خود به صورت بالقوه یک خطر جدی به حساب می آید از این میان نیروی الکتریسیته یا برق که اساس گردش چرخ صنعت و عامل حرکت دنیای امروزی است بعنوان یکی از مهمترین اختراعات بشری ، خطرات بزرگ و مهمی را نیز برای انسان بوجود آورده است . برای جلوگیری از تبدیل این خطر بالفعل ، طراحی ها آموزش ها و تدا بیر وسیعی در جهان صورت گرفته است . زیرا اگر چه این نیرو عامل خطرناکی می تواند باشد ولی چاره کار ترک استفاده از آن نیست خطراتی که از این نیرو ناشی می شودتحت عنوان مخاطرات الکتریکی و اثرات بیولوژی آن بر بدن انسان شرح داده خواهد شد . بررسی هر حادثه . مشخص نمودن عوامل بروز آن می تواند تا حد امکان دسترسی به انتخاب شرایط مناسب را برای کاهش حوادث مشابه و یا جلوگیری از بروز حادثه به صورتی مطلوب آسان نماید واین امر می تواند به شکل یک روش کلی تحقق پذیرد برای این منظور چند حادثه الکتریکی ذکرعلت وتلفات آن گفته خواهد شد و در آخر کار دو حادثه الکتریکی شرح داده شده و تجزیه و تحلیل حادثه از دیدگاه ایمنی انجام می گیرد.

 

مخاطرات الکتریکی

الف ) مخاطرات اولیه

1) شوک الکتریکی :

شوک الکتریکی یک تحریک ناگهانی و اتفاقی بر سیستم عصبی بدن بر اثر عبور جریان الکتریکی است می دانیم که جریان برق بر اثر اختلاف پتانسیل عبور می کند بدن انسان در برابر جریان الکتریکی به چند طریق از خود واکنش نشان می دهد که احساس شوک الکتریکی تنها یکی از این اثرات است و می تواند فوق العاده دردناک باشد. عوارض مهمی که بر اثر برق گرفتگی یا شوک الکتریکی ایجاد می شوند عبارتند از انقباض ماهیچه ها ، خفگی ، فیبریلاسیون قلب ، سوختگی و از بین رفتن بافتها .

 

عوامل مؤثربر (شوک الکتریکی ) برق گرفتگی:

شدت شوک الکتریکی یا به طور کلی برق گرفتگی به این عوامل بستگی دارد : ولتاژ ، شدت جریان ، مقاومت بدنی انسان ، نوع جریان ، مسیر عبور جریان و سطح تماس مدت زمان عبور جریان از بدن ، فرکانس و عوامل دیگرکه از این میان مابه بررسی عامل ولتاژ می پردازیم .

1- ولتاژ :

از آ نجا که شرایط برق گرفتگی بسیار متغیر بوده و آزمایش بر روی انسان برای کشف مقادیر ولتاژ و جریان خطرناک ، غیر انسانی و ممنوع می باشد ، تشخیص دقیق ولتاژ خطرناک برای بدن انسان تقریباً غیر ممکن است . اما از تج ربیاتی که بر اثر حوادث برق گرفتگی گذشته و آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات به دست آمده ، تا حدودی مقدار ولتاژ خطرناک مشخص شده است . طبق  H  استاندارد انگلیس ،حداکثر ولتاژ مجاز تماس در فرکانس 50  در شرایط عادی و خشک برابر 50 ولت و طبق Z استاندارد آلمان بر ابر 65 ولت و برای برق مستقیم طبق هر دو استاندارد برابر 120 ولت می باشد . حداکثر این مقدار برای جانواران در برق متناوب برابر 25 ولت و در برق مستقیم 60 ولت است . در جداول زیر مقدار تقریبی

ولتاژهای ایجاد کننده شوک و احساسات فیزیولوژیکی بدن نشان داده ( DC) و جریان مستقیم (a c) با جریان متناوب شده است .

 

اثرات ثانویه شوک الکتریکی :

پس از شوک الکتریکی اثرات زیادی در بدن انسان گزارش شده مانند بیماریها که البته شواهدی روشن و

معینی بر ارتباط آا با شوک وجودندارد . آنژیم های الکتریکی ممکن است به دنبال یک شوک در افراد نسبتاً جوان به وجود آید که به صورت کلینیکی غیر قابل تشخیص از آنژیم های سینه ای است .و در مدت چند هفته یا چند ماه بدون اثرات بعدی از بین می روند آب مروارید چشم دائمی است ومعمولا بر اثر شوک ال کتریکی شدید که از سر عبور می کند ، به وجود می آید .

2) سوختگی :

سوختگی مهمترین اثرات بعدی حوادث الکتریکی است در واقع خطر اساسی ناشی از جریان مستقیم با ولتاژهای بسیار کم ( پایین تر از 80 ولت ) می باشد سوختگی ناشی از ولتاژ ضعیف و متوسط متناوب بسیار ج دی و عمیق است شوک الکتریکی ناشی از ولتاژهای فشار قوی خیلی مهم نیست و سوختگی ها ممکن است وسیعت زیادی از بدن را بپوشاند و بسیار جدی باشد.

2-1)  سوختگی ژول ( سوختگی ناشی از حرارت )

مسیر عبور جریان الکتریکی در طول هادی توأم با از دست دادن حرارات است بر اساس قانون ژول حرارت ایجاد I  نشده متناسب با 2 شدت جریان بر حسب I است که RT زمان عبور T مقاومت هادی بر حسب اُهم و R ، آمپر جریان بر حسب ثانیه می باشد با این که پوست بدن بیشترین مقاومت را در برابر عبور جریان الکتریکی دارد احتمال سوخ تگی در پوست هنگام تماس بامدار برقدار بیشتر است این گونه سوختگی ها ممکن است عمیق تر از آن باشد که در معاینات اولیه پزشکی به نظر آیند در نتیجه التیام آن اغلب آهسته و گاه با باقی ماندن جای سوختگی به طور وسیع همراه است . در فرکانس های بالا مانند فرکانس های را دیوئی شامل موج های مایکروی ممکن است حتی به تماس با هادی های برقدار برای ایجاد سوختگی نیازمند نباشد در فرکانس های رادیویی حرارت بر اثر جذب انرژی موج الکترو مغناطیسی به وسیله یک فرآیند افت دی الکتریک در بدن مصدوم به وجود آید سوختگی های ناشی از فرکانس های راد یویی به خصوص در شرایطی که تماس با هادی های مربوط رخ نداده باشد می تواند بدون احساس شوک به وجود آید بنابر این قبل از اینکه مصدوم از وقوع آن آگاه شود می تواند دچار جراحت های عمیق و شدید شود .

2-2) سوختگی ناشی از قوس الکتریکی:

اگر یک هادی زمین شده با هادی دیگری که دارای ولتاژ بالایی است ، تماس یابد ممکن است عایق هوای بین آاسید شکسته و باعث ایجاد جرقه شود این عمل موجب یونیزه شده هوا ومقاومت آن را پایین می آورد که این به نوبه خود باعث افزایش

برای دانلود کلیک کنید