بیماری ایدز

- بیماری ایدز

بیماری ایدز

تحقیق بیماری ایدز در حجم 34 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

راه های پیشگیری ازبیماری ایدز:

1-مراقبت در تماس جنسی:

با توجه به این که شایع ترین راه سرایت در جهان از طریق تماس جنسی است؛ خویشتن داری و پایبندی به اصول اخلاقی و نظام خانواده قبل وبعد از ازدواج بهترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس ایدز است. برای مثال براساس نتایج آخرین مطالعات،تعداد 9000 زن فاحشه در اندونزی به علت تماس جنسی با مردان معتاد تزریقی،آلوده به عفونت HIV شده اند در ایران بیش از 50% ازمعتادان تزریقی آلوده به عفونت HIV دارای تماس جنسی با غیر ازهمسر خود هستند که 30% از آنها دارای همسر می باشند. در روسیه و اکراین 30% از معتادان تزریقی دارای تماس جنسی غیر از همسر خود می باشند.

اجتناب از بی بندو باری و تعدد شرکای جنسی، احتمال ابتلا را به شدت کاهش می‌دهد.

استفاده از کاندوم تا حدودی از انتشار و ابتلا به بیماری جلوگیری می کند، اما کاندوم‌های غیر استاندارد ضریب اطمینان کمی دارند، ضمن این که احتمال پاره شدن کاندوم نیز وجود دارد.

در کامبوج، 85% از تماس جنسی با فاحشه ها بدون کاندوم صورت گرفته است، درحالی که 32% از فاحشه های آن کشور دارای انواع بیماری های مقاربتی هستند. شیوع عفونت HIVدر فاحشه های کامبوج از 42% در سال 1998 به 28% در سال 2002 میلادی رسیده است (کاهش) علت اصلی این کاهش در میزان شیوع HIV استفاده وسیع از کاندوم در سال های اخیر بوده، به طوری که استفاده کنندگان کاندوم از 90% در سال 1997 به 37% در سال 2001 میلادی رسیده است.(افزایش)

در روسیه 40% ازتماسهای جنسی با فاحشه ها بدون کاندوم صورت می گیر؛ این در حالی است که حدود 17%-13% از فاحشه های روسیه دارای عفونت HIV هستند.

در برزیل استفاده از کاندوم در بین معتادان تزریقی از 42% در سال 1999 به 65% در سال 2000 میلادی رسیده است (افزایش) در مطالعه ای که سال های اخیر در زندان‌های هندوراس انجام شد. شیوع عفونت HIV در مردان زندانی 7% و در افراد زندانی سنین 16-20 سال 15% بود وفقط کمتر از 10% از آنها در تماس های جنسی خود از کاندوم استفاده می کردند.

در سانفرانسیسکو تماس های جنسی بدون محافظ از راه مقعد، از 32% در سال 1999 به 38% در سال 2001 میلادی رسیده است.(افزایش)

در قزاقستان 9% از مردان هم جنس باز، معتادان تزریقی اند و فقط 3% از آنها به طور ثابت و همیشگی از کاندوم استفاده می نمایند.

 

 

2-مادر آلوده به نوزاد:

انتقال از طریق مادر آلوده به طفل ممکن است قبل از زایمان، حین زایمان وبعد از زایمان در دوران شیردهی، اتفاق بیفتد در صورت وجود رفتارهای پر خطر و حاملگی، موضوع با پزشک در میان گذاشته شود تا با انجام آزمایشات تشخیصی از وضعیت سلامتی فرد آگاه شده ودر صورت آلوده بودن مادر،با درمان بیماری های مقاربتی موجود و تجویز داروهای ضد ویروس ازهفته 34 تا 36 حاملگی از انتقال عفونت به نوزاد جلوگیری به عمل آید. استفاده از کاندوم جهت پیشگیری از حاملگی برای همسر افراد آلوده توصیه می شود. ثابت شده که شیر مادر آلوده می تواند سبب انتقال ویروس ازمادر به فرزند باشد.

3-خون وفراورده های خونی:

با وجود اینکه قدرت آلوده کنندگی خون و فراورده های آن زیاد است اما سرایت از این راه 3 تا 5 درصد می باشد. زیرا در حال حاضر کلیه خون های اهدایی و فراوده‌های خونی بررسی شده و خون های آلوده پس از شناسایی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

باتوجه به آمار بسیار پایین آلودگی در کشور،احتمال خطر آلودگی از طریق انتقال خون  می باشد.

در اکثر کشورهایی که امکانات آزمایشگاهی برای این کار وجود دارد انتقال بیماری از طریق خون تقریبا غیر ممکن شده است و در سال های اخیر با انجام آزمایشات تشخیصی، کلیه خون های مشکوک ازبین برده می شوند.

عدم استفاده مشترک از لوازمی که در پوست بدن خراش یا بریدگی ایجاد می کند مانند: تیغ سلمانی ،مسواک، وسایل خال کوبی، حجامت و گوش سوراخ کن برای افراد بسیار ضروری است. مهمترین راه پیشگیری از راه خون و زخم، عدم اشتراک سوزن وسرنگ در معتادان تزریقی است. حتی توصیه می شود فرد معتاد تزریقی در صورت اجبار در تزریق واستفاده مجدد از سرنگ، سرنگ خود را ابتدا با الکل ضد عفونی کند. آرایشگاه ها ودندانپزشکان نیز موظفند برای استفاده هر شخص وسایل جداگانه یا کاملاً ضد عفونی شده ای را به کار ببرند. مخصوصاً به هیچ وجه تیغ به صورت مشترک در آرایشگاه ها وحتی منازل استفاده نشود.

4- وسایل پزشکی که کاملاً استری نشده باشند.

درمان عفونت حاصل از ویروس ایدز

تا امروز هیچگونهروش درمانی و دارویی باری بهبود نهایی بیمار مبتلا به ایدز پیدانشده است ؛ اما این مسأله حقیقت دارد که با تجویز داروهای موجود ،‌کیفیت زندگی و طول عمر بیماران به طور نسبی رضایت بخش می گردد.

در بیماری ایدز خطرعمده عبارت از عود عفونت به علت یا برجا ماندن نقص ایمنی است بنابراین عودهای مکرر،‌وخیم تر از عفونت اولیه است زیرا حال عمومی بیمار بیش از پیش ضعیف می سازد دانشمندان سعی دارند که فراورده هایی پیدا کنند که بتواند به مقدار کم ولی به مدت طولانی برای جلوگیری از عود عفونت تجویز شود.

در زمینه بیماری های ویروسی،عفونت هایی مثل گروه تب خال، با بکار بردن « آسیکلوویر» به نحو مؤثرتری کنترل شده اند؛ اما عفونت های حاصل از سیتومگال ویروس تا سال 1985 اولین ومهم ترین علت مرگ ومیر درمبتلایان به ایدز بوده اند اخیراً داروهای جدید بسیار موثری در برابر این ویروس در حال آزمایش است

به طور خلاصه با به کار بردن داروهای مختلف در شرایط زمانی خاص، اغلب عفونتها ممکن است درمان شوند از عود های مکرر جلوگیری به عمل آید و کیفیت زندگی بیماران به نحو دلخواه حاصل گردد.

برای دانلود کلیک کنید