کار عملی درس مشاوره توانبخشی افراد با نیاز های خاص(کودکان بی سرپرست) 13 صفحه word

- کار عملی درس مشاوره توانبخشی افراد با نیاز های خاص(کودکان بی سرپرست) 13 صفحه word

کار عملی درس مشاوره توانبخشی افراد با نیاز های خاص(کودکان بی سرپرست) 13 صفحه word

به نام خدا

 

کار عملی درس مشاوره توانبخشی افراد با نیاز های خاص(کودکان بی سرپرست) 

13 صفحه word با کیفیت کاری فوق العاده

کادربندی دارد

شماره گذاری صفحات دارد

 

بخشی از تحقیق:

 

امروزه کودکان بی سرپرست و وضعیت زندگی آن ها یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی حال حاضر در دنیا می باشد. به دلیل عوامل مختلفی هر روزه تعداد زیادی کودک در دنیا پدر یا مادر خود و یا هر دوی آن ها را از دست می دهند و دچار بحران بی سرپرستی می شوند.

 در جامعه شناسی، خانواده را به عنوان نهاد اصلی میدانند که در آن فرزند و اعضای خانواده، اجتماعی شدن را یاد می گیرند. اعضای خانواده برای اولین بار در خانواده هنجارهای جامعه را می آموزند و در واقع منشاء بسیاری از رفتارهای افراد به خانواده برمی گردد. بنابراین شخصیت اولیه کودکانی که خانواده ای ندارند یا تحت سرپرستی خانواده قرار نمی گیرند، به درستی شکل نمیگیرد. در چنین کودکانی خلأ هایی به وجود می آید که تبعات آن در آینده دیده خواهد شد. بدیهی است فرزندانی که در محیط خالی از عشق و با دلبستگی خانوادگی کمتر تربیت و بزرگ می شوند در معرض بحران های عاطفی و روحی بسیاری قرار خواهند گرفت و بسیاری از احساسات در این کودکان آسیب دیده و دچار مشکل شده است. آنها احساس خشم و فقدان را به طور جدی تجربه میکنند و مستعد انواع بزه کاری هستند ، به همین جهت اگر مشکلات این کودکان درمان نشود آسیب ها از خانواده به جامعه کشیده میشود.

از طرفی می‌توان اظهار کرد کیفیت روابط والدین می تواند تاثیر عمده ای بر کودکان در زمینه های روانشناختی و اجتماعی داشته باشد.به عنوان مثال پدر مادری که رابطه خوبی با همدیگر دارند ، وقت و هزینه زیادی را صرف کودکان می کنند که نقش مهمی در سلامت روانی و اجتماعی کودکان دارد .در واقع کیفیت روابط والدین رفتار هر دو والد را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب می‌شود که آنها با کودکانشان مهربان و صمیمی باشند ؛  مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به آنان داشته باشند ؛ در کنترل آنان بسیار خودکنترلی داشته باشند و حمایت های عاطفی بیشتری را برای کودکان و نوجوانان خویش فراهم کنند( لامب ۲۰۰۲).

بر اساس رویکرد ترکیب خانوادگی ، خانواده های دو والد بهترین ساختار برای کودکان محسوب می‌شوند .بر اساس این رویکرد ، کودکانی که با دو والد زیستی خود رشد نکرده باشند سطوح پایین بهزیستی را نسبت به کودکان دارای دو والد تجربه می‌کنند ( مک لاناهان و ساندفور ۱۹۹۴) . بر اساس دیدگاه فرآیند خانواده نیز کودکان دارای فرایند خانوادگی بهتر ، از قبیل روابط والد_ فرزندی و عدم تعارضات خانوادگی بهزیستی روانشناختی بهتری دارند( اکوک و دمو ۱۹۹۴).

در تعریف کودکان بی سرپرست می‌توان گفت این کودکان زیر سن ۱۸ سال قرار دارند و به هر دلیلی از والدین و دیگر نزدیکان خود جدا شده و به وسیله هیچ بزرگسالی که از طرف قانون موظف شده است سرپرستی نمی شوند( اوگاتا ۱۹۹۳).

درلوین و بروکت (۲۰۰۷) نشان دادند که ۳۷ تا ۴۷ درصد نوجوانان بی‌سرپرست علائم شدید یا خیلی شدید اضطراب ، افسردگی و استرس پس از سانحه را نشان می دهد و دختران بی سرپرست که حوادث استرس زا را بیشتر تجربه کرده‌اند در خطر بالای رشد مشکلات هیجانی قرار دارند. همچنین هومر و همکاران (۲۰۰۹) در یک مطالعه مروری نشان دادند که کودکان بی سرپرست در مقابل کودکان عادی میزان بالایی از اختلال استرس پس از سانحه را گزارش می‌کنند. علاوه بر این شایعترین مشکل در میان این کودکان ، افسردگی است که میزان آن ۴۰ درصد بیشتر از کودکان عادی است.

 

عوامل ایجاد کودکان بی سرپرست

 

والدین تعداد زیادی از این کودکان در اثر بیماری زندگی خود را از دست می دهند.

تعدادی از کودکان نیز پدر و یا مادر خود را در اثر سوانح رانندگی یا بلایای طبیعی ازدست می دهند.

گاهی فرد با از دست دادن پدر و حضور ناپدری و با مرگ مادر و حضور نامادری حمایت مادر و یا پدر خود را از دست می دهد.

گاهی نیز هر دو والدین مسئول شانه خالی می کنند و کودکان بی سرپرست روز به روز وضعیت سخت تری را تجربه می کنند.

تعدادی از این کودکان نیز در اثر جدایی والدین و بی مسئولیتی آنان در شرایطی قرار می گیرند که از جانب خانواده حمایتی دریافت نمی کنند.

 یکی از دلایل عمده افزایش تعداد کودکان بی سرپرست فقر در خانواده و عدم توانایی خانواده در تامین نیازهای کودک است.

ومهم ترین دلیل زیاد شدن تعداد کودکان بی سرپرست ، عدم احساس مسئولیت در برابر کودکان می باشد.

 

مشکلات کودکان بی سرپرست

 

مشکلاتی که این کودکان به دلیل فقدان والدین با آن مواجه هستند عبارتند از :

اضطراب :

اضطراب و استرس در کنار آینده نامعلوم از جمله عوامل دیگری است که کودک با آن مواجه می‌شود و حتی این موضوع در آینده و سال‌های بعد زندگی هم برای فرد مشکلاتی ایجاد می‌کند. این مسئله آنقدر می‌تواند گسترش پیدا کند تا به یک اضطراب فراگیر در زندگی فرد تبدیل شود.

افسردگی:

بیشترین و شایع‌ترین مسئله‌ای که کودکان بی سرپرست تجربه می‌کنند افسردگی و خلق پایین است. از آنجایی که این کودکان والدین خود را از دست داده‌اند احساس خلاء عاطفی زیادی می‌کنند و نسبت به زندگی ناامید هستند. همچنین در مدیریت کردن هیجانات و عواطف خود مشکلاتی را تجربه می‌کنند. در برخی مواقع این افسردگی و احساس تنهایی آنقدر گسترش پیدا می‌کند که فرد تمایلی به قرار گرفتن در جامعه ندارد و از حضور در هر جمعی اجتناب می‌کند.

شب ادراری

گریه های شبانه

عدم اعتماد به نفس

وابستگی دلهره آمیز

وابستگی های پی درپی به اشخاص گوناگون:

این کودکان به این دلیل که مشکلات عاطفی و خلاءهای عاطفی زیادی را تجربه کرده‌اند مشکلات دلبستگی و وابستگی پیدا می‌کنند و به هر فردی که اندکی به آن‌ها محبت کند وابستگی شدیدی پیدا می‌کنند به طوریکه در نبود حضور آن فرد عملکرد زندگی روزانه‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مختل می‌شود.

و….

 

سفارش ساخت تحقیق و پاورپوینت با کیفیت از طریق ارتباط با ما در نوار ابزار سایت

برای دانلود کلیک کنید