تئوری احتمالات و کاربردهای آن

- تئوری احتمالات و کاربردهای آن

تئوری احتمالات و کاربردهای آن

آمار علمی است که شیوه­ ها و روش­های آن در قرن اخیر تکوین و بسط یافته و با آنکه مدت زیادی از پیدایش آن نمی­گذرد به سرعت توسعه یافته، به طوری ­که قلمرو مفاهیم مورد استفاده در آن از علوم ریاضی فراتر رفته و بکارگیری آن در سایر علوم رواج یافته است. با توجه به این موضوع می­توان گفت که نیاز به داشتن اطلاعات صحیح و کامل از مباحث احتمال و آمار یکی از واجبات در بسیاری از رشته­ های دانشگاهی می­باشد.

به طور کلی بررسی­های آماری دارای دو روش اصلی و مشخص هستند. یکی توصیف شواهد تجربی که از راه مشاهده یا آزمایش درباره موضوع مورد تحقیق به دست می­ آیند و دیگری تجزیه و تحلیل و استنتاج نتایج توصیفی که با استفاده از نظریه ­های احتمال حاصل می­شوند تا بتوان با استفاده از آن، فرضیه­ های مختلف موضوع مورد مطالعه را ارزیابی نمود. به طور کلی از نقطه نظر آموزشی، چهار مرحله زیر را می­توان در آمار در نظر گرفت:

  1. آمار توصیفی،
  2. آمار احتمالات،
  3. آمار استنباطی،
  4. روابط بین متغیرها.

این کتاب به گونه­ای طراحی شده است که روی بخش­های اول و دوم از تقسیمات ذکر شده تمرکز دارد و همچنین کلیه سرفصل­های در نظر گرفته شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نیز شامل می­باشد. کتاب حاضر شامل 7 فصل به شرح زیر است:

فصل اول: آمار توصیفی

فصل دوم: آنالیز ترکیباتی

فصل سوم: اصول احتمال

فصل چهارم: متغیرهای تصادفی

فصل پنجم: امید ریاضی و واریانس

فصل ششم: توزیع­ های احتمال خاص گسسته

فصل هفتم: چگالی­ های احتمال خاص پیوسته

از جمله مزیت­های مهم این کتاب را می­توان این­ گونه بیان کرد:

1– تاکید روی درست فهمیدن مفاهیم و تشریح مفاهیم اولیه و اساسی با گفتارهایی با زبانی ساده،

2– طبقه­ بندی اطلاعات جهت فهم بهتر،

3– حل مثال­های فراوان از راحت به سخت برای هر بخش از درس و بلافاصله بعد از تدریس هر بخش به طوری­ که فراگیری مطالب را تا حد امکان ساده کند،

4– ذکر نکات مهم، جانبی، جالب و خصوصیات بعد از بیان مفاهیم و یادگیری مطالب اصلی. حل مثال برای نکات ریز و خصوصیت­ها سبب به یاد ماندنی­تر شدن آنها می­شود، لذا برای هر نکته، یک مثال حل شده نیز ارائه شده است،

5– در پایان، برای هر فصل یک بخش تحت عنوان سوالات تکمیلی قرار داده شده است. مثال­های حل شده در این بخش از هر فصل، تکمیل­ کننده مباحث درسی می­باشند و تا حد امکان از تکراری بودن آنها نیز جلوگیری شده است.

 

با توجه به خصوصیت­های ذکر شده و مطالعه با دقت کتاب می­توانید به این موضوع پی ببرید که این کتاب نه تنها برای تدریس در مقطع کارشناسی بسیاری از رشته­ ها، بلکه برای آمادگی دانشجویان در آزمون­های کارشناسی ارشد نیز مناسب می­باشد. چرا که بعضی از سوالات در این کتاب از سوالات آزمون­های کارشناسی ارشد رشته­ هایی هم­چون مهندسی صنایع، مدیریت، کشاورزی، برق، ریاضی، حسابداری، اقتصاد، و …. گرفته شده است.

برای دانلود کلیک کنید