کارآفرینی پرورش بلدرچین

- کارآفرینی پرورش بلدرچین

کارآفرینی پرورش بلدرچین

مزرعه پرورش بلدرچین

آشنایی اولیه با بلدرچین

بلدرچین پرنده ای با جثه ای کوچک است که قادر به پروازهای کوتاه و سریع است و مانند دیگر پرندگان از دانه و حشره و سایر موجودات ریز تغذیه می کند، البته جالب است بدانید که گونه های ژاپنی و معمولی بلدرچین قادر به پرواز در مسافت های طولانی هستند. و برای نگهداری آنها نیاز به قفس یا فضایی سر بسته می باشد.

بلدرچین ها نسبت به سایر پرندگان از مقاومت بالایی در برابر بیماری ها، سرما و گرما برخوردارند و در عرض شش هفته به یک پرنده بالغ تبدیل می شوند و میزان تخم گذاری این پرنده بیشتر از سایر پرندگان است بطوریکه میزان تخم گذاری آنها در سال به 260 عدد می رسد. یعنی هفته ای 4-5 بار تخم گذاری می کنند. سرعت رشد بالا و درصد تولید مثل بالای این پرنده، افراد زیادی را ترغیب به پرورش این پرنده کرده است. زیرا در پرورش بلدرچین دوره بازگشت سرمایه سریع و نرخ سود پرورش بلدرچین بسیار بالاست.

بلدرچین ها در نژاد های مختلفی وجود دارند که عبارتند از :

بلدرچین معمولی

بلدرچین ژاپنی

بلدرچین بریتانیایی

بلدرچین سفید انگلیسی

بلدرچین سفید آمریکایی

بلدرچین سینه سفید هندی

بلدرچین پوشالی

بلدرچین نیوزلندی

بلدرچین بارانی

بلدرچین هارلکوئین

بلدرچین قهوه ای

بلدرچین آبی

بلدرچین آبی آسمانی

بیشترین نوع بلدرچینی که در ایران پرورش می یابند نژاد معمولی بلدرچین و نژاد ژاپنی بلدرچین می باشد. این دو نژاد بیشتر جهت تخم گذاری پرورش می یابند، اگر قصد گوشتی کردن بلدرچین ها را دارید بهترین نژاد ها، بلدرچین سینه سفید هندی و بلدرچین سفید آمریکایی می باشد. ولی برای شروع بهتر است از پرورش بلدرچین معمولی کارتان را آغاز کنید. زیرا پرورش گونه های دیگر در بار اول کمی مشکل بوده و باعث میشود هزینه برگشت سرمایه در مدت زمان زیادی انجام گیرد.

بازار مصرف گوشت و تخم بلدرچین

خوشبختانه مردم ایران بیشتر از گذشته با خواص گوشت و تخم بلدرچین آشنا شده اند. و گوشت این پرنده را به گوشت مرغ ترجیح می دهند. زیرا تخم و گوشت بلدرچین دارای درصد بالایی آهن، پتاسیم، روی، منیزیم و انواع ویتامین ها می باشد. گوشتش لذیذ تر از گوشت سایر پرندگان است. برای بیماری های قلبی و آسم و از بردن سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است. بسیاری از رستوران های لوکس خریدار گوشت بلدرچین هستند، مردم زیادی برای گرامیداشت مهمانان خود از گوشت بلدرچین برای پذیرایی از آنها استفاده می کند.

بنا بر بازار مصرف و نوع فصل سال پرورش نوع بلدرچین متفاوت است، در برخی فصول مصرف گوشت بلدرچین بالاست و در برخی موارد مصرف تخم بلدرچین. شما باید با توجه به نیاز بازار مبادرت به پرورش نوع تخم گذار یا گوشتی این پرنده بنمایید.

برای دانلود کلیک کنید