مقاله زندگینامه امام خمینی (ره)

- مقاله زندگینامه امام خمینی (ره)

مقاله زندگینامه امام خمینی (ره)

سید روح الله موسوی خمینی نام کامل این بزرگوار می باشد. ایشان 86 سال زندگی کردند و سختی های زیادی را کشیدند. روح الله خمینی (ره) یکی از برجسته ترین و مهم ترین اشخاص تاریخ و شناخته شده چه در ایران و چه در کل جهان می باشد. در زیر شما زندگی این بزرگ مرد به طور خلاصه بیان شده است.   فرمت پی دی اف تعدادصفحات 81

ولادت امام خمینی (ره)

حضرت آیت الله العظمی سید روح الله مصطفوی خمینی فرزند سید مصطفی، در بیستم جمادی الثانی سال 1320 هجری قمری در شهر خمین به دنیا آمد. هنوز چهار ماه و 22 روز از تولد او نگذشته بود که پدرش شهید شد و او را از نعمت پدرمحروم شد. در شانزده سالگی مادر و عمۀ خود را نیز از دست داد و غبار غم و اندوه بر چهرۀ او نقش بست.

پدرش، شهید سید مصطفی، از عالمان و چهره های درخشان منطقه خمین بود. او در نجف و سامرا تحصیل کرده بود و در منطقۀ خمین، به نشر احکام اسلام و حمایت از مردم در برابر برخی خان های ستمگر پرداخت. او سرانجام در سال 1320 هجری در راه خمین به اراک، توسط اشرار منطقه به شهادت رسید. بدن مطهر او را به نجف اشرف برده، در جوار حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به خاک سپردند. از او شش فرزند به یادگار ماند. که به ترتیب عبارتند از : مولود آغا، فاطمه، مرتضی، نورالدین، آغازاده خانم و روح الله که کوچک ترین فرزند او بود.

تحصیلات امام خمینی رحمه الله علیه

سید روح الله از همان کودکی تحصیلات خود را آغاز نمود و از زمانی که طفلی خردسال بود، شروع به فراگیری علوم محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله نمود. در آغاز، معلمی به نام میرزا محمود به خانه می آمد و او را درس می داد. پس از آن، نزد معلم دیگری به نام ملا ابوالقاسم رفت. بعد از آن به مدرسه رفت تا از علوم جدیدتر نیز بهره مند گرد

او مدتی نیز نزد برادر بزرگش آیت الله پسندیده به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. در سال 1339 هجری در نوزده سالگی به اراک رفت تا از حوزۀ علمیۀ اراک که در آن زمان زیر نظر حضرت آیت الله حائری اداره می شد، بهره مند گردد. درس های سطح را نزد استاد خود سید علی یثربی کاشانی به پایان رساند و پس از آن، به فراگیری علم اجتهاد در درس خارج حضرت آیت الله حائری مشغول شد تا به درجۀ اجتهاد نائل آمد.

حضرت امام خمینی در سال 1340 هجری، در بیست سالگی همراه استادش حضرت آیت الله حائری، موسس حوزۀ علمیۀ قم به شهر قم هجرت کرد. در سال 1355 که حضرت آیت الله حائری وفات نمود، امام خمینی از چهره های سرشناس علمی حوزه علمیه قم به شمار می آمد و در بسیاری از علوم عقلی و نقلی به مراتبی عالی رسیده بود و به دلیل احاطۀ گستردۀ ایشان در علوم عقلی و تحقیقات فلسفی، استاد اول فلسفه در حوزۀ علمیۀ قم به شمار می آمد و عهده دار پاسخ گویی به شهبه های عقلی و ایرادهایی که منحرفان به اسلام وارد می کردند بود.

تدریس در علوم مختلف

امام خمینی درس خارج فقه و اصول خود را در 44 سالگی و در سال 1364 هجری آغاز نمود که مصادف با ورود حضرت آیت الله بروجردی به شهر قم بود. از امتیاز های درس ایشان، طرح اشکالات هر مسئله و شرح و بسط کامل مباحث آن و مخلوط نکردن فقه و اصول با مباحث فلسفی بود. دیگر ویژگی درس ایشان، طرح نظریات نو و ابتکاری و تقلید نکردن از عالمان سابق بود که در عین احترام و تجلیل خاصی که از آن ها به عمل می آورد، هیچ گاه مقلدانه مطالب علمی را مطرح نمی کرد.

درس فلسفۀ ایشان قبل از سال 1348 هجری قمری شروع شده بود (یعنی قبل از 28 سالگی). وی در آن زمان در مدرسۀ دارالشفا سکونت داشت و از استادان بزرگ فلسفه و حکمت الهی به شمار می آمد. شاگردان او از چهره های فاضل و اندیشمند حوزۀ علمیه قم بودند. حضرت امام شاگردان خود را انتخاب می کرد و مرتب با امتحان های کتبی و شفاهی، آن ها را مورد آزمون قرار می داد. یکی دیگر از مجالس درس حضرت امام، درس عرفان بود. این درس برای شاگردان خصوصی و مورد اعتماد آن حضرت دایر می شد.

از دیگر مجالس درس حضرت امام، درس اخلاق بود. این درس عمومی بود و حتی تاجران و بازاری ها و دیگر اقشار جامعه می توانستند در آن حضور یابند و جمع فراوانی نیز علاوه بر عالمان و طلاب علوم دینی از تهران برای شرکت در آن حاضر می شدند. این جلسه دو روز در هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شد.

مرجعیت

بعد از وفات حضرت آیت الله بروجردی، جمع فراوانی از عالمان و فاضلان حوزه به حضرت امام اصرار نمودند که رسالۀ علمیۀ ایشان را چاپ نمایند، اما آن حضرت نپذیرفت و فتواهای آن حضرت را از حاشیۀ ایشان بر کتاب وسیله النجاه آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و حاشیۀ ایشان بر عروق الوثقی به دست می آورند. بعد از وفات حضرت آیت الله حکیم، جمع فراوانی مقلد ایشان شدند.

شهادت فرزند و انقلاب اسلامی

در سال 1356 هجری شمسی فرزند بزرگ و بازوی توانای امام، آیت الله سید مصطفی خمینی، به شهادت رسید. ایشان زمانی که خبر شهادت فرزندشان را شنید، مصمم و استوار فرمود : شهادت مصطفی از الطاف خلیفۀ الهی بود. آری چنین بود. شهادت سید مصطفی منجر به اوج تظاهرات مردم انقلابی ایران شد و پس از یک سال در 22 بهمن 1357 هجری شمسی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و درخت انقلاب به ثمر نشست.

حضرت امام با تشکیل جمهوری اسلامی ایران، فلسفۀ عملی فقه را به تصویر کشید و عملاً به دنیا اعلام کرد که اسلام می تواند جهان را اداره کند و حامی مستضعفان است و سرانجام، مستکبران را سرنگون خواهد کرد. آری، امام خمینی با انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، مانند جد بزرگوارش امام حسین اعلام نمود که خون بر شمشیر پیروز است و سرانجام جهان، از آن مستضعفان است.

اساتید سید روح الله خمینی

حضرت امام از عالمان بزرگ دوران خود نیز بهره های فراوانی برد که از جملۀ آن ها است :

  1. آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی
  2. آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی
  3. آیت الله سید علی یثربی کاشانی
  4. آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری
  5. آیت الله پسندیده، برادر بزرگ ایشان

شاگردان روح الله خمینی

شخصیت های فراوانی نیز در محضر درس حضرت امام تربیت شدند که بعدها هر یک استوانه های مهمی برای انقلاب اسلامی ایران شدند؛ مانند :

  1. فرزند آیت الله سید  مصطفی خمینی
  2. شهید آیت الله مرتضی مطهری
  3. شهید آیت الله دکتر بهشتی
  4. آیت الله خامنه ای حفظه الله
  5. آیت الله هاشمی رفسنجانی حفظه الله
  6. شهید آیت الله دکتر مفتح
  7. آیت الله فاضل لنکرانی
  8. آیت الله مومن حفظه الله
  9. آیت الله موسوی اردبیلی حفظه الله
  10. آیت الله جعفر سبحانی حفظه الله

و بسیاری دیگر از چهره های درخشان انقلاب و حوزه های علمیه.

تألیفات امام خمینی

حضرت امام دارای تألیفات ارزشمندی است؛ از جمله :

  1. کشف اسرار : پاسخی به کتاب اسرار هزار ساله علی اصغر حکمی زاده است؛ البته به شله های مطرح شده از سوی ایران افراد در زمینۀ فضایل و مناقب، شفاعت، توسل و عزاداری پیامبر و ائمه معصوم هم چنین شبهاتی دربارۀ روحانیت شیعه و یا عبادی بودن دین اسلام و نبودن احکام حکومتی در آن از سوی این افراد مطرح شده است که حضرت امام در این کتاب پاسخ دندان شکنی به این گونه شبهات داده اند.
  2. چهل حدیث : در اینکتاب حضرت امام به شرح چهل حدیث اخلاقی – عرفانی پرداخته اند.
  3. آداب الصلوه.
  4. وصیت نامۀ سیاسی – الهی : آخرین وصیت نامۀ امام خمینی.
  5. صحیفۀ امام : مجموعه مکاتبات و سخنان امام راحل که از سال 1312 تا 28 اردیبهشت سال 1368 است.
  6. تفسیر سورۀ حمد.
  7. دیوان اشعار.
  8. مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه : این کتاب در علم عرفان است و امام خمینی در 28 سالگی آن را نگاشته است.
  9. شرح دعای سحر.
  10. حاشیه ای بر کتاب فصوص الحکم قیصری و مصباح الانس.
  11. حاشیه بر کتاب مفتاح الغیب.
  12. سرالصلوه یا معراج السالکین.
  13. رساله ای در طلب و اراده : در این کتاب امام به بحث کلامی جبر و تفویض پرداخته اند.
  14. حاشیه بر رساله شرح حدیث رأس الجالوت از قاضی سعید و شرح مستقلی بر حدیث.
  15. شرح حدیث جنود عق و جهل.
  16. کتب فقهی و اصولی.
  17. جهاد اکبر یا مبارزه با نفس.
  18. حکومت اسلامی یا ولایت فقیه : این کتاب متن یکی از درس های خارج فقه امام خمینی در دوران تبعید در عراق است که به اثبات نظریۀ ولایت مطلقۀ فقیه پرداخته است.

وفات حضرت امام خمینی

حضرت امام خمینی در چهارده خرداد سال 1368 هجری شمسی، مطابق با هجدهم شوال 1409 هجری قمری، پس از عمری خدمت به اسلام و علوم محمد و آل محمد )ع) دیده از این دنیا فرو بست و به ملکوت اعلی پیوست.

پیکر مطهرش در تشییع جنازه ای چند میلیونی و بی سابقه، توسط مردم ایران تشییع شد و در بهشت زهرای تهران، در کنار شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به خاک سپرده شد و هم اکنون، حرم مطهرش زیارت گاه عاشقان اهل بیت رسول خدا (ص) است.

مقاله زندگی نامه امام سید روح الله موسوی خمینی عنوان این مقاله از سایت دانلود مقاله می باشد. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است به صورت زیر می باشد :

  • در ابتدای مقاله، در مورد تولید ایشان چند خطی نوشته شده است.
  • در ادامه تحصیلات ایشان مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  • سپس امام خمینی (ره) در سنگر مبارزه و قیام مورد بحث واقع شده است.
  • تبعید های امام خمینی موضوع بعدی است که به آن ها اشاره شده است.
  • رحلت امام خمینی رحمه الله علیه موضوع بعدی است که در این مقاله دیده می شود.
  • و مطالب زیاد دیگری همچون اخلاق، مبارزات، انقلاب اسلامی و … که با دانلود ای مقاله می توانید به کل محتوای آن دسترسی پیدا کنید.

برای دانلود کلیک کنید