دانلود پاورپوینت بیماری مشمشه- 73 اسلاید

- دانلود پاورپوینت بیماری مشمشه- 73 اسلاید

دانلود پاورپوینت بیماری مشمشه- 73 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

اتیولوژی 1:

عامل بیماری :

 عامل بیماری باکتری گرم منفی از خانواده پزودومناسها  فاقد کپسول و غیرهاگ زا بنام بورخولدریا مالئی  Burkholderia mallei سابقا با نام سودو موناس مالئی خوانده می شد. که از ترشحات بینی ، جراحات پوستی و عقده لنفاوی درگیر دامهای مبتلا قابل جداسازی می باشد .

 

اپیدمیولوژی :

 این بیماری درحال حاضر در کشورهای از قاره آفریقا ، آسیا ، خاورمیانه بصورت آندمیک و در بعضی از مناطق همانند بالکان بصورت انفرادی وجود دارد . آخرین مورد بروز بیماری انسانی در کشور در منطقه دزلی کردستان بوده که منجر به مرگ 5 نفر از هموطنان گردید.

 

   آخرین مورد انسانی گزارش شده در جهان به سال 2001 و ابتلاء یک نفر پزشک ارتش در ایالت مریلند آمریکا می شود . از آنجا که بیماری بیش از 50 سال است که در ایالات متحده ریشه کن شده ابتلاء شخص نامبرده شک اذهان عمومی را نسبت به سلاحهای میکروبی برانگیخت .

 

دلایل
 توسعه برنامه پیشگیری و کنترل بیماری مشمشه در کشور توسط سازمان دامپزشکی کشور

آندمیک بودن بیماری در کشورهای همجوار مثل عراق و ترکیه( بطوریکه درسال 2003 در کشور ترکیه بیش از 2800 راس تک سمی رآکتور شناسائی و گزارش گردیده است.)
تردد و نقل و انتقال غیر مجاز اسبها
عدم وجود واکسن مناسب برای ایمن سازی اسبها
احتمال قابلیت انتقال بیماری در دیگر حیوانات
و بالاخره تماس جمعیت حساس تک سمیها در طی مسابقات مختلف برگزار شده در کشور
 
   بروز شکل بالینی مواردی از بیماری مشمشه در بین اسبهای تهران و همدان در سالهای 1371 تا 1373 ( اسبهای وارداتی از عراق که بعضا واجد داغ های مشخص آن کشور نیز بودند ) و بدنبال آن انجام 12358 نوبت تست مالئین در تعدادی از اسبهای کشور در سال 1374 و تشخیص 23 مورد رآکتور باعث شد تا سازمان دامپزشکی کشور، عملیات مبارزه با بیماری مشمشه را در بصورت جدی در دستورکار خود قرار دهد.
فرم ریوی :

        علائم قابل مشاهده شامل: پنومونی مزمن با سرفه ، اختلالات تنفسی ( تنفس مشکل ) .

فرم بینی :

        ضایعات بر روی غضروف تیغه میانی بینی بروز می نمایند اندازه ضایعات حدود 1 سانتی متر مربع بوده و ترشحات اولیه سروزی به ترشحات چرکی که ممکن است توام با رگه های خونی باشد تبدیل می شود . ترشحات ممکن است یک طرفه و یا دوطرفه بوده . در صورت ایجاد بهبودی ، ضایعات با اسکار های ستاره ای شکل جایگزین خواهند شد که از علائم بارز بیماری خواهند بود . تورم عقده های لنفاوی تحت فکی قابل تشخیص می باشد .

بطور کلی عصاره میکروب پزودومناس مالئی ، مالئین نام دارد .

 

مالئین خام ( کرود ) : عبارتست از پادگنی که از باکتری کشته شده عامل مشمشه Burkholderia mallei   بدست می آید .

مقدار مصرف آن 1/0 میلی لیتر از محلول رقیق شده آن با آب فنیکه پنج در هزار است که در این حالت بنام مالئین فنیکه نامیده می شود .
مالئینهای در دسترس دامپزشکی آماده تزریق بوده و شرایط نگهداری آن در محیط 2 تا 8 درجه سانتیگراد می باشد .

PPD (purified protein derivative)  

 

قبل از انجام مالئیناسیون می بایست چشم مورد عمل بدقت از نظر تورم ، پرخونی و ترشحات ، معاینه و با چشم دیگر ( بعنوان شاهد ) مقایسه گردد . در زمان تزریق چنانچه به مواردی از عفونت چشم و عوارض عمومی در دام برخورد گردید تا حصول اطمینان از سلامت دام از انجام تست خودداری گردد .
توجه : شدیداً توصیه می گردد متعاقب تزریق مالئین هیچگونه دارو و مواد بیولوژیک به تک سمی تا زمان قرائت تزریق نشود و از هرگونه تمرینهای آموزشی استرس زا جداً خودداری گردد .
 

برای دانلود کلیک کنید