بررسی امکان پذیری اجرای رویکرد مهندسی ارزش در شرکت توزیع برق
مقدمه:
بیش از چند دهه است که سازمان ها و بنگاه های اقتصادی به منظور ثبات و پایداری خویش در شرایط متلاطم و پیچیده کسب و کار و افزایش توان رقابتی خود در برابر همتایانشان سعی به استفاده از روش ها و تکنیک هایی نموده اند که علاوه بر افزایش کیفیت و بهبود عملکرد در محصولات و خدمات، تا حد ممکن هزینه های غیرضروری در زنجیره ارزش سازمانی شان را کاهش دهند. در این میان مدیریت کیفیت فراگیر[1](TQM) و مهندسی ارزش (VE)[2] دو مقوله ای است که بیشترین مقبولیت را به دلیل اثرات قابل ملاحظه اشان در سازمان ها داشته اند. بهره گیری از دو مقوله فوق الذکر در صنعت برق به طور جدی احساس می شود چرا که صنعت برق جزء صنایع سنگین و مادر تلقی شده و در صورت بهبود عملکرد محصولات و خدمات و کنترل هزینه های سنگین آن می توان خدمت شایانی را به اقتصاد کشور نمود.