پاورپوینت چست تیوب 32 اسلاید

- پاورپوینت چست تیوب 32 اسلاید

پاورپوینت چست تیوب 32 اسلاید

به نام خدا 

 

ریه‌ها در داخل فضای قفسه سینه قرار داشته و به وسیله یک غشاء سروزی به نام جنب یا پرده جنب (pleura) پوشیده می‌شوند.

پرده جنب (پلور) از دو لایه تشکیل شده است:

  • لایه جداری (parietal pleura)
  • لایه احشایی (visceral pleura)

بین این دو لایه فضای بالقوه‌ای وجود دارد که حاوی ۵-۳ سی سی مایع پلور می‌باشد.

در فرایند تنفس، وجود این مقدار کم مایع در فضای بین ریه‌ها و قفسه سینه، به حرکت ریه‌ها بدون سایش در حین تنفس کمک می‌کند. اما ورود کمی از هوا، خون و یا چرک ناشی از آسیب و یا در حین عمل جراحی، به فضای جنب، می‌تواند از اتساع کامل ریه‌ها جلوگیری نماید. کلاپس کامل و یا نسبی ریه‌ها تنفس را با مشکل مواجه کرده و می‌تواند منجر به ارست تنفسی شود. در این شرایط قرار دادن یک چست تیوب به سرعت و به راحتی بیمار کمک می‌کند. تحت شرایط عادی، فشار intrapleural (داخل فضای جنب) زیر فشار اتمسفر است. هنگامی که به دلیل فشار بیش از حد هوا و یا مایع، تغییرات فشار در ریه رخ می‌دهد، گذاشتن چست تیوب اجازه می‌دهد تا تخلیه مایعات از فضای جنب صورت گیرد و فشار intrapleural، به فشار نرمال برگردد و در نتیجه تبادل گاز مناسب در ریه‌ها صورت گرفته و تنفس بیمار راحت تر می‌شود.

 

لوله قفسه سینه یا چست تیوب و یا تراکئوستومی تیوب، یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر است که از طریق یک ست دارای کلمپ به یک باتل وصل می‌شود. درون این باتل می‌بایست آب مقطر استریل و یا نرمال سالین ریخته شود؛ طوری که قسمت انتهایی یا دیستال لوله ۲cm زیر سطح آب قرار گیرد و در نتیجه هیچ ارتباطی بین درون این لوله و هوای بیرون وجود ندارد. باتل یک راه ارتباط دیگر با بیرون دارد که در هنگام تنفس بیمار، حباب‌های هوای ایجاد شده از طریق این راه به بیرون می‌رود.

 

برقرار کردن ارتباط بین محیط داخل توراکس (فضای جنب) با محیط خارج به کمک لوله را توراکوستومی و یا به اصطلاح چست تیوب می‌گویند.

 

عناوینی که در این پاورپوینت بررسی میشود عبارت است از:

 

کاربرد درمانی چست تیوب

 

نکات خارج کردن چست تیوب

 

شاخص های کلینکی برای خروج چست تیوب

 

انواع جراحی قفسه سینه

پنومونکتومی

لوبکتومی

سگمانکتومی

بیماری های شغلی ریه (پنوموکونیازها)

سیلیکوزیس

آسبستوزیس

پنوموکونیازیس کارگران معادن زغال سنگ

هیپر تانسیون ریه

 

این پاورپوینت برگرفته از جدید ترین منابع علمی میباشد و مناسب برای کنفرانس های علمی است.

برای دانلود کلیک کنید