تحقیق با عنوان تغذیه کامل وریدی TPN

- تحقیق با عنوان تغذيه كامل وريدي TPN

تحقیق با عنوان تغذیه کامل وریدی TPN

تحقیق با عنوان تغذیه کامل وریدی TPN

 

در فرمت ورد. 22 صفحه قابل ویرایش

 

تغذیه تزریقی روش تامین نیاز غذایی است که در آن مواد غذایی از راه ورید داده می شوند.دو روش برای این گونه تغذیه وجود دارد:تغذیه تزریقی محیطی(PPN)و تغذیه وریدی کامل(TPN).

تغذیه تزریقی محیطی(Peripheral Parenteral Nutrition) یا (PPN ) تنها قسمتی از نیازهای روزانه بدن را تامین می کند و مکمل تغذیه دهانی است.این روش در بیمارانی که اختلال عملکرد گوارشی دارند،به علت عدم توانایی در دریافت مواد مغذی کافی نیازمند تغذیه درمانی کوتاه مدت(کمتر از 10 روز) می باشند،اندیکاسیون دارد.

تغذیه وریدی کامل (Total Parenteral Nutrition) یا (TPN) کلیه نیاز های تغذیه ای روزانه بدن را فراهم می کند.این روش می تواند در بیمارستان یا منزل مورد استفاده قرار گیرد.TPNدر بیمارانی که نمی توانند به صورت روده ای تغذیه شوند و به حمایت تغذیه ای به مدت بیش از 10 روز نیاز دارند اندیکاسیون دارد. .اصطلاح دیگری که برای  TPNبرده می شود هایپرآلیمینیشن (Hyperalimination)است.

آشنایی با محلول های تغذیه وریدی

تغذیه کامل وریدی

  • دکستروز20%تا70%(یک لیتر دکستروز25 % معادل 850کالری غیر پروتئینی است.)

بخش اعظم کالری مورد نیاز برای  کمک به حفظ تعادل پروتئین را فراهم می کند که میزان کالری مورد نیاز برای حفظ تعادل نیتروژن بستگی به شدت ناخوشی بیمار دارد.

  • اسیدهای آمینه کریستالین(5/2%تا15%)

به منظور تامین پروتئین کافی برای جایگزین نمودن اسیدهای آمینه ضروری،حفظ ذخایر پروتئین و پیشگیری از دفع پروتئین از بافت های عضلانی را بر عهده دارد.

  • الکترولیت ها،ویتامین ها،ریزمغذی ها،انسولین و هپارین بر حسب دستور
  • الکترولیتها و املاح معدنی بر اساس نیازهای متابولیک بیمار و نتیجه آزمایش های بیوشیمی،اضافه می شوند.
  • ریزمغذی ها باعث پیشرفت متابولیسم طبیعی می شوند.شامل روی،مس،کروم،سلنیوم،ومنگنز می باشد.
  • ویتامین ها عملکرد طبیعی بدن را میسر می کنند و بسیار مغذی هستندومخلوط تجاری ویتامینهای محلول در آب و چربی،بیوتین و اسید فولیک ممکن است که به محلول تغذیه وریدی بیمار افزوده شوند.
  • امولسیون چربی،10%تا20%(می تواند از طریق محیطی یا مرکزی تجویز شود)

برای دانلود کلیک کنید