دانلود پروژه مرمت مدرسه رشدیه تبریز

- دانلود پروژه مرمت مدرسه رشدیه تبریز

دانلود پروژه مرمت مدرسه رشدیه تبریز

دانلود پروژه مرمت مدرسه رشدیه تبریز در 73 اسلاید

 

 

 

مقدمه:

در دنیای کنونی داشتن هویت و قدمت تاریخی پکی از عوامل موثر در فرهنگ ملت ها و ارزش های فرهنگی است.لذا هر کشوری سعی دارد با شناخت گذشته خویش ،گامی در جهت پیشرفت فرهنگی و هویت بخشی به مردمان خود بردارد.

چنانچه شاهد هستیم،روز به روز بر فعالیت باستان شناسان و تاریخ دانان افزوده شده و حتی گاها سعی می کنند اتفاقات و حوادث و اسناد تاریخی را به جعل هم که شده،به خود نسبت دهند تا به تاریخ و فرهنگ خود قدمت و غنی ببخشند.

کشور ما ایران از روزگاران گذشته،جزو اولین سکونت گاه های بشری محسوب شده و تاریخ و فرهنگ آن،پر از اتفاقات و اسناد و مدارک معتبر بین المللی است.ما نیز برای آین که سهم به سزایی در شناسایی و هویت بخشیدن به فرهنگ این مرزوبوم داشته باشیم،باید به نوعی در این راه تلاش نماییم.شناسایی بناهای قدیمی واجد ارزش،از جمله این فعالیت ها است که علاوه بر شناخت آن ها،باید در حفظ آنها برای آیندگان بکوشیم،زیرا به عنوان بخشی زنده از فرهنگ مردم و گذشتگان ایران میباشد. مردم و گذشتگان ایران می باشند.در جهت نیل به این مقصود،بنای مدرسه رشدیه به عنوان موضوع تحقیق و مرمت حائز انتخاب شد که علاوه بر……………………..

معرفی استان آذربایجان شرقی

سابقه تاریخی استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجانشرقی بخشی از سرزمین باستانی ماد است تا روزگار اسکندر و جانشینان وی آذربایجان را بخشی از ماد یا ماد کوچک می نامیدند. لیکن در زمان اسکندر مقدونی بر ایران در سال (331 ق.م) سرداری بنام آتور پات یا آتروپاتن که شهربان منطقه ماد کوچک بود در این سرزمین قیام کرد و آنگاه با انعقاد عهدنامه ای از واگذاری آذربایجان به دست یونانی ها جلو گیری نمود و اسکندر بدین شرط که آتروپات خود را تابع امپراتوری وی بداند اورا در آنجا باقی گذارد. پس از مرگ اسکندر که خونریزی در بین جانشینان وی در گرفت ، آتروپات به حکمرانی این منطقه رسید و به پاس خدمات وی از جلوگیری اعمال نفوذ بیگانگان در این منطقه ماد کوچک را بنام سردار آتروپات خواندند و سپس به اسامی مختلف ، آذر بادگان و آذرآبادگان  معروف شد.

در روزگار ساسانیان آذرپاتکان یکی از ایالات مهم ایران وبه قول یونانیهاساتراپ نشین بوده که به علت وجود آتشکده معروف آذر گشسب و آتشکده های دیگر ، بنام  آذربایجان معروف شد.

آذربایجان در دوره اسلامی یکی از مهمترین ایالات ایران محسوب می شد و از زمان زوال ساسانیان تا امروز مرکز………………………………….

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی

     استان آذربایجان شرقی با مساحتی برابر 45481 کیلومتر مربع حدود 2.8 درصد مساحت کل کشور را داراست و از لحاظ  وسعت در بین استانهای کشور در رتبه دهم قرار دارد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای 19 شهرستان ، 41 بخش ، 139 دهستان و53  شهر است، که در بین استانهای کشور از لحاظ  تعداد شهرستان در رتبه دوم و از لحاظ تعداد بخش، دهستان و شهر در رتبه چهارم قرار دارد.

    آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران بین مدارات 36º/45′  و 39º/26′ عرض شمالی و نصف النهارات  45º/5′ و 48º/22′ طول شرقی قرار دارد .آذربایجان شرقی در شمال در طول 200 کیلومتر با جمهوری آذربایجان و35 کیلومتر با جمهوری ارمنستان هم مرز می باشد که توسط رود مرزی ارس از آنها جدا می شود .در حال حاضر روابط همجواری با جمهوری آذربایجان از محورهای جلفا و خداآفرین وبا ارمنستان از طریق اوزال انجام می گیرد، که در این میان محور جلفا از اهمیت استراتژیک خاصی بر خوردار است. آذربایجان شرقی در غرب و جنوب غربی خود در طول 420 کیلومتر با آذربایجان غربی هم مرز می باشد . وحدت قومی وفرهنگی وجغرافیایی……………………………

اقلیم استان آذربایجان شرقی

تنوع شرایط اقلیمی وآب و هوا در مناطق مختلف این استان مشخصه بارز وضعیت طبیعی آن است . استان از لحاظ اقلیمی تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه ای قراردارد به طوری که قسمت عمده ای از آن را اقلیم نیمه خشک وسرد،  مناطقی از آن را اقلیم نیمه مرطوب سرد وقسمت دیگررا اقلیم نیمه خشک ومعتدل قرار گرفته است.

به طور کلی آذربایجان از مناطق کوهستانی کشور محسوب می شود و از آب و هوایی هرچند سرد و خشک ولی نسبتا مساعد برای کشاورزی برخوردار است.در عین حال افلیم های متفاوتی در این محدوده وجود دارد.با توجه به ویژگی های اقلیمی ،این استان از اواخر اردیبهشتماه تا پایان مهرماه مناسب ترین زمان برای گردش های تابستانی است………………………………

معرفی شهرستان تبریز

موقعیت جغرافیایی

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در 46 درجه و 25 دقیقه طول شرقی و 38 درجه و 2 دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است.ارتفاع آن از سطح دریا 1340 متر می باشد.با وسعتی حدود 11800 کیلومتر در قلمرو میانی خطه آذربایجان و در قسمت شمال شرقی دریاچه ارومیه و 619 کیلومتری غرب تهران قرار دارد و در 150 کیلومتری جنوب جلفا،مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.تبریز از سمت جنوب به رته کوه منفرد سهند و از شمال شرقی به کوه سرخ فام عون بن علی(عینالی)محدود می شود.رودخانه آجی چای از قسمت شمال و شمال غربی تبریز می گذرد و بعد از طی مسافتی قابل توجه در دشت تبریز به دریاچه ارومیه می ریزد و مهرانرود از میانه تبریز می گذرد که در اکثر فصول سال بی آب…………………..

بافت قدیمی تبریز

بخش تاریخی تبریز بافتی پیوسته و درونگرا داشت که آثاری از آن باقی مانده است.در این نوع بافت،انواع غضاهای معماری غالبا به شکلی ساخته می شدند که به یکدیگر متصل و پیوسته بودند و غالبا تنها یک جبهه و در موارد کمتری دو جبهه از بنا ها متصل به معبر بود که به سبب درونگرایی فضاها،غالبا طراحی و مزین نمی شد،بلکه به شکلی ساده ساخته می شد.تنها فضای ورودی و سردر برخی از بناها طراحی می شد.این موضوع علاوه بر واحد های مسکونی درباره بسیاری از فضاهای عمومی مانند مساجد و مدرسه های علمیه نیز صدق می کند.به این ترتیب معابر غالبا فاقد نماهای طراحی شده بودند،در حالی که در دوره معاصر و پس از احداث خیابان های مستقیم،ساختمان هایی در کنار خیابان ها ساخته شدند……………………………

مدرسه رشدیه تبریز

تاریخچه و مشخصات بنا

این ساختمان دراستان آذربایجان شرقی شهر تبریزدر خیابان ارتش جنوبی واقع شده و  ساختمان دو طبقه به طول 42 و به عرض 30 متر می باشد. دبیرستان دارای کتابخانه – آزمایشگاه و کارگاه کارهای دستی بوده است.نمای ساختمان دارای آجرکاری پرکار بوده و از حیاط وسیعی برخوردار است

بدنه غربی مدرسه در طی سالیان فرسوده شده و نیاز به مرمت دارد هم اینک دبیرستان دخترانه کارودانش بصورت استیجاری از آن مکان استفاده می نمایند. این بنا متعلق به دوره اوایل پهلوی اول است

پیشینه تبریز

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است . در 46درجه و 25 دقیقه طول شرقی و 38درجه و دو دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 1340 متر می باشد. با وسعتی حدود 11800 کیلومتر در قلمرو میانی خطه آذربایجان و در قسمت شرقی شمال دریاچه ارومیه و 619 کیلو متری غرب تهران قرار دارد . در150 کیلو متری جنوب جلفا ، مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. جمعیت تبریز بیش از یک و نیم میلیون نفر می باشد…………….

و کلیه نقشه ها و عکسهای موجود

دانلود پروژه مرمت مدرسه رشدیه تبریز, مرمت مدرسه رشدیه تبریز,مدرسه رشدیه تبریز, مرمت مدرسه رشدیه,مرمت ابنیه,دانلود پروژه مرمت ابنیه

برای دانلود کلیک کنید