خطای مولر لایر در روانشناسی تجربی – تحلیل آزمایش مولر لایر (دو نمونه گزارش کار)

- خطای مولر لایر در روانشناسی تجربی - تحلیل آزمایش مولر لایر (دو نمونه گزارش کار)

خطای مولر لایر در روانشناسی تجربی – تحلیل آزمایش مولر لایر (دو نمونه گزارش کار)

آزمایش خطای مولر لایر روانشناسی تجربی

تعداد صفحات: 20 (دو نمونه گزارش کار)

نوع فایل:   WORD

 

فهرست مطالب:

مقدمه

ادبیات پژوهش

طرح تحقیق

روش اجرای آزمایش

نتایج آزمایش

بحث و تفسیر

 

قسمتی از متن:

در این آزمایش آزمودنی با آرامش روی صندلی نشسته و آزمایشگر نیز روبروی او قرار می گیرد. وسایل آزمایش نیز روی میز قرار می گیرند و آزمایش با اعلام آمادگی او جانب آزمودنی آغاز می گردد.

آزمون مولر لایر بدین صورت است که از یک صفحه‌ ثابت و یک صفحه متحرک تشکیل شده است و صفحه ثابت حاوی یکپاره خط همگرا و صفحه متحرک دارای یک پاره خط واگرا است.

ابتدا آزمایشگر پاره خط متغیر را به آزمونی نشان می دهد و آزمودنی نیز باید آنرا با پاره خط ثابت مقایسه کند آنها را با هم برابر سازد. آزمایشگر به طور متناوب یک مرتبه پاره خط متغیر را آشکارا بزرگتر از پاره خط معیار «پاره خط ثابت» و مرتبه بعد آنرا کوچکتر از خطر معیار به آزمودنی ارایه می دهد- این کوشش ها را 20 مرتبه تکرار می کند. آزمایشگر میزان خطای آزمودنی را هر بار از روی خط کش مدرج مشاهده می کند که در دو ستون جداگانه یادداشت می کند.

بحث و تفسیر:

در این آزمایش خطای سیستماتیک که نشان می دهد که یک عامل دخالت کرده که خطا به صورت مستمر تداوم پیدا کند و 0.8 شده است. خطای وضعیت نشان می دهد که کدام یک از شرایط وقتی خط را کوتاهتر یا بزرگتر ارائه می کنیم خطا کمتر یا بیشتر می شود، +0.02  شده است که نشان می دهد   کوچکتر از  است. این نتایج مبین آن است که وقتی آزمایشگر پاره خط متحرک کوتاه تر را به آزمودنی نشان داده، آزمودنی بر اساس ادراک خودش آن را کوچکتر ارزیابی کرده است.

برای دانلود کلیک کنید