کلیه رکوردهای زلزله ثبت شده در ایران

- کلیه رکوردهای زلزله ثبت شده در ایران

کلیه رکوردهای زلزله ثبت شده در ایران

تحلیل های لرزه ای از جمله مهمترین و پیچیده ترین تحلیل های مهندسی به شمار می آید. با توجه به ماهیت دینامیکی این نوع تحلیل ها معمولا زمان آنالیزهای لرزه ای نسبت به سایر تحلیل ها بیشتر است. در این میان آنچه اهمیت دارد واقعی بودن رکوردهای زلزله وارده و متناسب بودن آن ها با موقعیت جغرافیایی سازه مورد تحلیل می باشد. خوشبختانه اکثر رکوردهای مهم در سطح جهان امروز در دسترس مهندسین قرار دارد. لیکن بسیاری از رکوردهای ثبت شده در کشور متاسفانه در اختیار دانشجویان و محققین قرار نگرفته است. در این بخش با تلاش چند ساله آرشیو دقیق و جامعی از کلیه رکوردهای ثبت شده در ایران از جمله رکوردهای معروف بم، منجیل، ناغان، اهر – ورزقان و … (در حدود 195رکورد) جمع آوری شده است که با قیمت بسیار ناچیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.  جهت مشاهده رایگان رکوردهای موجود، موقعیت جغرافیایی و تاریخ وقوع زلزله اینجا را کلیک نمائید. جهت دسترسی به محتوای رکوردها به بخش خرید مراجعه نمائید. 

دانلود لیست رکوردها 

 

شبکه شتابنگاری زلزله ایران در سال 1352 تأسیس و تا سال 1371 حدود 276 دستگاه شتابنگار آنالوگ (SMA1) را در سراسر کشور نصب کرد. این دستگاهها توانسته اند زمین لرزه های مهمی مانند زمین لرزه های طبس (1357) و گلباف (1360) را ثبت کنند.
ایستگاه جهرم در استان فارس در تاریخ 25/09/1352 خورشیدی اولین شتابنگاشت را با بیشینه شتابی برابر با 0.02 شتاب ثقل زمین به ثبت رسانید. بعد از زمین لرزه رودبار- منجیل (1369) طرح توسعه شبکه شتابنگاری در دستور کار مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قرار گرفت و از سال 1372 نصب دستگاههای دیجیتال شروع شد.
اولین دستگاههای شتابنگار دیجیتال در روستای سفیدآبه (بعد از زمین لرزه چهارم اسفند 1372)، زنجیران و ذرات (بعد از زمین لرزه دهم اسفند 1372 موک) نصب گردیدند. ایستگاه زنجیران (استان فارس) توانست در سی ام خرداد 1373 زمین لرزه زنجیران را با بیشینه شتاب تقریبی 1شتاب ثقل زمین به ثبت برساند. این دستگاهها زمین‌لرزه‌های مهمی مانند زنجیران، گرمخان بجنورد، اردکول، سرعین، گلباف، کره بس و زمین لرزه بم را ثبت کرده‌اند. بیشینه شتاب ثبت شده در زمینلرزه بم، بر روی مؤلفه قائم 0.989 شتاب ثقل زمین است.
بیشینه شتاب ثبت شده بر روی مولفه قائم و نزدیک بودن به کانون و گسل مسبب، این شتابنگاشت را به یکی از بارزترین شتابنگاشتهای دنیا در آورده است.

برای دانلود کلیک کنید