استانداردهای امنیت‌ PPT

- استانداردهای امنیت‌ PPT

استانداردهای امنیت‌ PPT

 

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت استانداردهای امنیت‌

فرمت : PPT

تعداد اسلاید : 94

زبان : فارسی

حجم فایل : 6 مگابایت

سال گردآوری : 97

 

اهمیت امنیت اطلاعات:


امنیت از دیرباز یکی از اجزای اصلی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به شمار می‌رفته است. تهدیدهای امنیتی تنها منحصر به تهدیدات الکترونیکی نیستند، بلکه هر شبکه باید از نظر فیزیکی نیز ایمن گردد. خطرات الکترونیکی غالباً شامل تهدیدات هکرها و نفوذگران خارجی و داخلی در شبکه‌ها می باشند. در حالی که امنیت فیزیکی شامل کنترل ورود و خروج پرسنل به سایت‌های شبکه و همچنین روال‌های سازمانی نیز هست. برای پیاده سازی امنیت در حوزه‌های فوق، علاوه بر ایمن‌سازی سخت‌افزاری شبکه، نیاز به تدوین سیاست‌های امنیتی در حوزه فناوری اطلاعات در یک سازمان نیز می باشد. در این راستا لازم است از روال‌های استانداردی استفاده شود که به واسطه آن‌ها بتوان ساختار یک سازمان را برای پیاده سازی فناوری اطلاعات ایمن نمود. استاندارد BS7799 که در این شماره قصد معرفی آن را داریم به چگونگی پیاده سازی امنیت در همه ابعاد در یک سازمان می پردازد.

آشنائی با مراحل طی شده در زمینه امنیت اطلاعات:

امنیت اطلاعات دارای مراحل مختلفی بوده که در بازه های زمانی متفاوت این مراحل با دیدگاههای خاص خودشان طی گردیده است. اولین مرحله که تا اوایل دهه 80 میلادی بطول انجامید، امنیت را فقط با دیدگاه فنی مشاهده می نمود وبرقراری آن را منوط به امنیت کامپیوتر و دستگاههای جانبی می دانستند اما با گذشت زمان متوجه شدند که بیشتر تجاوزات امنیتی از طریق مسائلی همچون ضعف های مدیریتی (از لحاظ امنیتی) و عوامل انسانی (بدلیل ندیدن آموزش های امنیتی پرسنل سازمان مربوطه) می باشد لذا از اواسط دهه 80 میلادی که تا اواسط دهه 90 میلادی هم بطول انجامید، بحث مدیریت امنیت اطلاعات مطرح شد که در آن امنیت اطلاعات را منوط به خطی مشی امنیت اطلاعات و ساختارهای سازمانی می دانستند اما در اواسط دهه 90 میلادی این مرحله تکمیل تر گردید که آمیزه ای از دو مرحله قبلی و پارامترهای دیگری همچون تعریف استراتژیهای امنیتی و خطی مشی های امنیتی بر اساس نیازهای اصلی سازمان و مدیریت آن می باشد. این مرحله شامل مولفه هائی نظیر استانداردسازی امنیت اطلاعات، گواهینامه های بین المللی، فرهنگ سازی امنیت اطلاعات در سازمان و پیاده سازی معیارهای ارزیابی دائمی و پویای امنیت اطلاعات می باشد. لازم به ذکر می باشد که این مرحله هنوز ادامه دارد و در حال تکمیل شدن می‌باشد.

 

چگونگی روند رو به رشد استاندارد های امنیت :

¨استانداردهای امنیت قابل تقسیم به دو گروه اصلی می باشند که گروه اول در رابطه با امنیت از لحاظ فنی، و گروه دوم در رابطه با امنیت از لحظ مدیریتی است. استانداردهای امنیتی فنی در زمینه هائی نظیر امضاء دیجیتال، رمزنگاری کلید عمومی، رمزنگاری متقارن، توابع درهم ساز، توابع رمزنگاری احراز اصالت پیام و غیره کاربرد دارند. گروه دوم که استانداردهای امنیتی مدیریتی می باشند، قسمت های مختلف مدیریت سازمان را در بر می گیرند. در حال حاضر مجموعه ای ا استانداردهای مدیریتی و فنی امنیت اطلاعات و ارتباطات، ارائه شده اند که استاندارد مدیریتی BS7799 موسسه استاندارد انگلیس، استاندارد مدیریتی ISO/IEC 17799 (نسخه جدید آن ISO/IEC 27001 می باشد) و گزارش فنی ISO/IEC TR 13335 موسسه بین المللی استاندارد، از برجسته ترین استانداردها و راهنماهای فنی محسوب می گردند . در این استانداردها، نکات زیر مورد توجه قرار گرفته است:
¨تعیین مراحل ایمن سازی و نحوه شکل گیری چرخه امنیت
¨جزئیات مراحل ایمن سازی و تکنیکهای فنی مورد استفاده در هر مرحله
¨لیست و محتوای طرحها و برنامه های امنیت اطلاعات مورد نیاز سازمان
¨ضرورت و جزئیات ایجاد تشکیلات سیاستگذاری، اجرائی و فنی تامین امنیت
¨کنترل های امنیتی موردنیاز برای هر یک از سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی

برای دانلود کلیک کنید