پاورپوینت کامل با عنوان سمپاشی و انواع روش های سمپاشی در 99 اسلاید

- پاورپوینت کامل با عنوان سمپاشی و انواع روش های سمپاشی در 99 اسلاید

پاورپوینت کامل با عنوان سمپاشی و انواع روش های سمپاشی در 99 اسلاید

 

 

 

 

 

 

همگان از آثار منفی مصرف سموم نباتی و عوارض زیست محیطی آن اطلاع دارند. اما به نقش مؤثر آفت کش های شیمیایی در مبارزه با آفات و اهمیت اقتصادی آن در تولید محصولات کشاورزی نیز اذعان دارند. به این خاطر نه تنها از میزان تولید سموم گیاهی در جهان کاهش کاسته نشده، بلکه همواره با تنوع بیشتر در حال توسعه استمحققان گیاه پزشکی، مبارزه شیمیایی را به عنوان آخرین روش مبارزه با آفات مطرح می کنند. (البته در تلفیق با روش هایی مثل؛ زراعی، مکانیکی، فیزیکی و بیولوژیکی) از حدود شصت سال پیش، مصرف سموم شیمیایی بر روی محصولات کشاورزی در ایران رایج شد. به دنبال آن، استفاده از انواع ادوات سمپاشی(سمپاش دستی ، سمپاش موتوری ، سمپاش زنبه ای ، سمپاش پشت تراکتوری ، سمپاش فرغونی) نیز توسعه یافت.

سموم نباتی ممکن است به چند صورت مورد استفاده قرار گیرند . به صورت تقریباً خالص که به تکنیکال معروف است

 

با استفاده از یک حلال که معمولاً آب است و به عنوان امولسیون ارائه می شود.

به صورت گرد پاشی                  به صورت گرانول پاشی

این سموم، در یک برنامه سمپاشی، باید به طور یکنواخت و همگن بر روی گیاه (و یا سایر اهداف مورد نظر) پاشیده شوند. مناسب ترین وسیله برای شکستن محلول و تبدیل آن به قطره سمی، دستگاه سمپاش است اجزای اصلی یک سمپاش، بسته به نوع آن، معمولاً شامل؛ مخزن، لوله ها، اتصالات، پمپ ها، توربین های تولید جریان شدید هوا، موتورهای الکتریکی، نازل ها، صافی ها و بوم ها است . 
آنچه که در تولید قطرات سمی از اهمیت بیشتری برخوردار است، توجه به مشخصات قطره است. مشخصاتی که باید متناسب با اهداف مورد نظر در سمپاشی باشد، مثل؛ ارزیابی قُطر قَطرات، تعداد قطرات در واحد سطح و همچنین چگونگی پراکنش تصویر زیر به خوبی نشان می دهد که توجه به مشخصات یاد شده و رابطه بین قُطر و تعداد آن، متناسب با هدف مورد نظر، تا چه میزان می تواند کارآیی عملیات سمپاشی را افزایش دهد.

سم پاش ها

•سم‌پاش‌ها در انواع بسیار متفاوتی ساخته شده اند و به دو دسته تقسیم می‌شوند. مایع پاش و گردپاش. هر دسته نیز در انواع مختلف دستی، موتوری پشتی، زنبه‌ای، فرغانی، تراکتوری، باغی و غیره ظاهر می‌شوند.
•مزارع بزرگ غلات را به سبب پر پشتی محصول که ماشین نمی تواند درآن وارد گردد و نیز برای سرعت عمل با هواپیما سمپاشی می‌کنند.

سمپاشی دستی

•برای سم پاشی درختان و گیاهان در منازل یا باغ‌های کم وسعت به کار می‌رود.

سم پاش موتوری پشتی

•اصول ساختمانی و کاری آن شبیه سم پاش‌های دستی است با این تفاوت که پمپ موتوری جایگزین پمپ دستی شده است.

سم پاش موتوری دستی

•سم پاش هایی کاملاً شبیه سم پاش‌های موتوری پشتی هستند ولی مخزن آنها گنجایش بیشتری داشته طوری که نمی توان بر پشت حمل نمود. بدین سبب آنها را روی یک یا دو چرخ حمل و با دست جابجا می‌کنند.

سم پاش مزرعه‌ای

•در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی ساخته شده اند. گنجایش مخزن معمولاً 1000 لیتر و بیشتر است. پمپ آن از محور تواندهی تراکتور توان می‌گیرد. بعضی دارای تفنگی دستی هستند که تراکتور حامل ماشین و کارگر عامل پاشش سم است ولی معمولاً پاشش سم نیز بطور خودکار انجام می‌گیرد.
 
فهرست مطالب:
 
مقدمه
اصول کلی سمپاشی
اجزای اصلی یک سمپاش
نازل ها
نقش نازل ها
شناسایی نازل ها
نازل های مخروط پاش
نازل های بادبزنی
نام گذاری نازل ها
جنس و دوام نازل ها
رنگ نازل
اندازه نازل
ارتفاع نازل
بادبردگی آفت کش ها
انواع بادبردگی
میزان خسارت
عوامل موثر بر بادبردگی
صافی ها
کالیبراسیون
محاسبه مقدار علف کش
شرایط محیطی
فرمولاسیون های قابل اسپری
روش های استفاده از علف کش
پاشیدن یا پخش یکنواخت
سمپاش نواری یا ردیفی
سمپاشی لکه ای یا موضعی
انتقال علف کش با آب آبیاری
زمان کاربرد علف کش ها
علف کش های قبل از شخم
علف کش های پیش از کاشت
علف کش های پیش از رویش
علف کش های پس از رویش
و…
 

برای دانلود کلیک کنید