مرتعداری PPT

- مرتعداری PPT

مرتعداری PPT

 

 

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت مرتعداری 

فرمت : PPT

حجم : 2.1 مگابایت

تعداد اسلاید : 55

زبان : فارسی 

سال گردآوری : 99

 

بیشترین سطح خشکی ها در کره زمین به مراتع اختصاص دارد. هدی در سال 1975 مراتع دنیا را 47 درصد سطح خشکی های زمین و کوک درسال 1983 مراتع را 43 درصد آن می داند. بر اساس آمار FAO  در سال 1965، مساحت مراتع ایران معادل 94 میلیون هکتار برآورد گردید . طبق آمار سابقه دام داری در ایران به بیش از 7 هزار سال می رسد. در طی سالیان دراز برحسب نیاز انسان به محصولات کشاورزی سطح وسیعی از مراتع تبدیل به زمین های کشاورزی شده و این امر باعث تشدید فشار چرای دام در مراتع باقیمانده گردیده است.

در آمار ارائه شده توسط دفتر فنی مرتع در سال 1383 ، سطح مراتع با احتساب 3 میلیون هکتار مرتع در شمال کشور (استان های گیلان، مازندران و گلستان)، 86/1میلیون هکتار گزارش شده است. بر اساس آمار ذکر شده، مراتع با پوشش گیاهی متراکم (بیش از 50 درصد تاج پوشش)     56/05میلیون هکتار، از سطح کشور را به خود اختصاص می دهند. در این تقسیم بندی، اراضی که درصد تاج پوشش گیاهی آن ها کمتر از 5 درصد است، به عنوان مرتع در نظر گرفته نشد ه ا ند.

مراتع را به دو حالت مشجر و غیرمشجر تقسیم می کنند . در مواردی که مرتع دارای درختان جنگلی خودرو باشد مرتع مشجر نامیده می شود، مشروط براینکه حجم درختان موجود در هر هکتار از حوزه آستارا تا حوزه گلی داغی بیش از 50 مترمکعب و در سایر مناطق ایران بیش از 20 مترمکعب باشد . مرتع غیرمشجر ، عبارت از زمینی است اعم از کوه و دامنه و یا زمین مسطح که در فصل چرا دارای پوشش ی از گیاهان مرتعی و علوفه ای خودرو بوده و با توجه به سابقه چرا عرفاً مرتع شناخته می شود . اراضی که آیشند ولو آنکه دارای پوشش گیاهان مرتعی و علوفه ای خودرو باشن مشمول این تعریف نیستند.

تعاریف مختلفی برای مرتع داری ذکر شده است. بر طبق نظر هدی مرتع داری عبارت است از نظام اداره زمین در چهارچوب دانشی تحت عنوان علم مرتع . وی مرتع داری را کاربرد علم مرتع در سیستم های تجدیدشونده به دو منظور زیر می داند:

الف- حمایت، اصلاح و سلامتی مستمر منا بع مرتعی که می تواند شامل خاک، گیاه و حیوانات باشد.

ب- بدست آوردن محصول بهینه و استفاده های دیگر در رابطه با نیازهای انسان.  البته هدف اصلی را در مرتع داری تولید علوفه برای دام های اهلی و حیات وحش به شمار می آورد.

در ایران تعریف قابل قبولی در زمینه مرتع داری ارائه شده است . بر اساس این تعریف مرتع داری عبارتست از اداره اکوسیستم مرتع به منظور بدست آوردن استفاده بهینه از منابع و تولیدات با تاکید بر حفاظت آب و خاک و سرانجام محیط زیست.  چنانچه آب و خاک در اکوسیستم مرتع حفظ شود ، پوشش گیاهی نیز طبیعتاً حفظ خواهد شد و محصول بهینه از اکوسیستم مرتع بدست خواهد آمد . حفاظت های پایه ای از مراتع شامل خاک، آب، منابع ژنتیکی، تصفیه هو ا و محیط زیست است .  تولیدات و استفاده های وابسته شامل تولیدات دامی، تولیدات گیاهان صنعتی و دارویی،  حیات وحش و استفاده های تفرجگاهی می باشد.

پراکنش انواع دام و واحد دامی:
به علت یکنواخت نبودن شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف کشور و تغییرات کیفیت مراتع، تراکم دام در مناطق مختلف یکسان نبوده و علاوه بر تراکم دام، نوع دام نیز متفاوت است . به طور کلی ، هر چه از شمال به جنوب و از غرب به شرق کشور پیش رویم، بر تعداد بز افزوده شده و از تعداد گوسفند کاسته می شود. لازم به ذکر است که با افزایش جمعیت انسانی تعداد دام نیز به شد ت افزایش یافته است . البته این افزایش در مورد انواع دام ها یکسان نبوده و حتی در بعضی از دام ها کاهش نیز مشاهده می شود.

برای دانلود کلیک کنید