قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی PPT

- قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی PPT

قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی PPT

 

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و آیین نامه اجرایی آن

فرمت : PPT

تعداد اسلاید : 55

زبان : فارسی

حجم فایل : 2.7 مگابایت

سال گردآوری : 98

 

مقدمه:

در دو دهه اخیر، توجه به موضوعاتی نظیر بهره وری پایین آب و زمین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تحمیل هزینه های سنگین به کشور، بابت واردات برخی محصولات زراعی و باغی و …. مسئولین را بر آن داشته تا به موضوع خرد شدن و تغییر کاربری اراضی به شکلی واقع بینانه تر نگریسته و با وضع قوانینی ،نظیر حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی ،سیاست هایی را اتخاذ نمایند تا از نابودی هر چه بیشتر اراضی کشاورزی که در آینده ای نه چندان دور، امنیت غذایی کشور را با مخاطره جدی روبرو خواهد کرد، ممانعت بعمل آورند. در همین راستا دو وظیفه  مهم و اساسی:

   الف) یکپارچگی  وجلوگیری ازخرد شدن اراضی کشاورزی

      ب)حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها

به سازمان امور اراضی کشور ، محول شده است که مجری آن دفاتریکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی  وحفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها می باشند    

تعاریف

اراضی کشاورزی :

تمامی اراضی متعلق به اشخاص واراضی اوقافی واقع درخارج ازمحدوده شهرها اعم ازباغ ها ، نهالستان ها ، اراضی زیرکشت آبی ، دیم وآیش که درآنها محصولات زراعی ، باغی ، دامی وشیلاتی تولید می گردد.

 

خردشدن اراضی کشاورزی :

تفکیک ، افراز ، تقسیم وهرگونه اقدام حقوقی نظیرصدورسند وهمچنین اقدامات عملی از قبیل دیوارکشی ، فنس کشی وقطعه بندی که به کوچک شدن اراضی کشاورزی به کمترازحدنصاب های فنی واقتصادی منجرمی شود.

 تجمیع :

اقدامات ثبتی جهت صدورسند واحد برای اراضی متصل به هم .

 

 کارگروه ملی یکپارچه سازی وجلوگیری ازخردشدن اراضی کشاورزی:

کمیته ای به منظور هماهنگی و ساماندهی امور مربوط به تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و تصمیم گیری در خصوص میزان و نحوه اعطای مشوق ها

تفکیک:

عبارت است از تقسیم مال غیرمنقول به قطعات کوچکتر*.

افراز:

عبارت است از جدا کردن سهم مشاع شریک یا شرکاء و یا تقسیم مال غیرمنقول مشاع بین شرکاء به نسبت سهم آنها ** .

تفکیک شامل اموال غیرمشاعی و مشاعی می‌شود و اگر مال مشاعی باشد پس از قطعه قطعه شدن،سهم هر کس در قطعه‌های جدید هم تثبیت است. ولی افراز خارج کردن سهم مشاعی و دادن آن به مالک آن است

تفاوت تفکیک و افراز

١- تفکیک شامل اموال مشاعی و غیرمشاعی می شود و اگر مال مشاعی باشد پس از قطعه قطعه شدن،سهم هر کس در قطعه های جدید هم تثبیت است. ولی افراز خارج کردن سهم مشاعی و دادن آن به مالک آن است. مثلا فردی که مالک 10 سهم از یک زمین است پس از افراز میزان زمینی برابر 10 سهم از کل زمین به او داده می‌شود.

 

٢– تفکیک فقط تقسیم ملک است؛ اما افراز تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص می‌یابد. به همین دلیل حالت اشاعه در افراز ضرورت دارد؛ولی در تفکیک این ضرورت نیست و مالک می‌تواند ملک خود را با رعایت مقررات حاکم بر تفکیک (نظیر ضوابط و مقررات شهرداری) به هر ترتیبی که می‌خواهد تفکیک کند.

 

 

برای دانلود کلیک کنید