تست های تشخیصی در اندودنتیکس

- تست های تشخيصی در اندودنتیکس

تست های تشخیصی در اندودنتیکس

 

 

 

 

 

 

نام محصول : پروژه تست های تشخیصی در اندودنتیکس

فرمت : Word

حجم : 0.2 مگابایت

تعداد صفحات: 23

زبان : فارسی

سال گردآوری : 1398

 

 

قبل از شروع درمان در علم اندو، ابتدا باید براساس علائم و سمپتوم ها و تاریخچه ای که از بیمار تهیه می شود به اطلاعات کافی جهت تشخیص مناسب  دست یافت و این اطلاعات با معاینات و تستهای کلینیک بدست می آید. شاید پرسنل دندانپزشکی را بتوان جهت انجام اعمال معمول دندانپزشکی آموزش داد اما علم و مهارت دندانپزشک وی را از سایر افراد معمولی جدا می سازد.

تشخیص مناسب بستگی به اطلاعات، تجر به و وسایل کافی معاینه دارد. تشخیص افتراقی اختلالات و دردهای دهانی صورتی پیچیده و مشکل است و می تواند سبب اشتباه شود. از طرفی ساختمانها و بافتهایی نظیر فکها، سینوسها، گوش، مفصل تمپورو مندیبولر، عضلات جونده، سیستم بویایی و بینایی و عروق خونی ممکن است دردهایی مشابه دردهای دندانی ایجاد کنند. حالتهای پاتولوژیکی نظیر نورالژی،  مالتیپل اسکلروز، ایسکمی میوکاردیال و ناراحتیهای روحی نیز ممکن است سمپتوم های مشابه دردهای دندانی داشته باشند.

لذا معاینات کلینیکی و رادیوگرافیک یا معاینات پاراکلینیکی در تشخیص افتراقی منشاء درد موثر خواهد بود.

 هدف از تشخیص: تعیین مشکل بیمار و تعیین علت بروز مشکل برای بیمار است. به این ترتیب می‌توان تعیین نمود که چه درمانی برای بیمار مفید خواهد بود.

تشخیص را می‌توان به 5 مرحله تقسیم نمود.

  • بیمار در مورد علت مراجعه توضیح می‌دهد.
  • دندانپزشک در مورد علائم بیماری و تاریخچه‌ای که موجب مراجعه شده است، سوال میکند.
  • دندانپزشک تستهای کلینیکی و بالینی را انجام می‌دهد.
  • دندانپزشک بین یافته های بالینی و علائمی که بیمار توضیح داده ارتباط برقرار می‌کند و به چند مورد تشخیص افتراقی می‌رسد.
  • نهایتاً دندانپزشک با تفسیر یافته ها به یک تشخیص قطعی می‌رسد.

جمع‌آوری این اطلاعات با افزایش یک مسیر معاینه منظم و برنامه‌ریزی شده اصولی قابل حصول خواهد بود، لذا دندانپزشک باید به خوبی به پرسشهای لازم آگاهی داشته باشد و روند منطقی و صحیحی را برای طرح سوالات انتخاب کند.

در مسیر تشخیص با طرح پرسش‌های دقیق و هدفمند اطلاعاتی در مورد علائم و نشانه‌های بیماری به کمک تستهای تشخیصی به دست می‌آید و در مرحله دوم می‌توان با ایجاد شرایطی که منجر به تکرار شکایت اصلی بیمار می‌شود به تشخیص قطعی نزدیکتر شد. اما بیمار باید بداند که تستهای تشخیصی تنها راه تعیین بیماری وی و شروع درمان نیست، بلکه نهایتاً این دندانپزشک است که نتایج را تفسیر می‌نماید و طرح درمان را مشخص می‌کند.

 ملزومات اولیه تشخیص برای دندانپزشک شامل : 1- علم و آگاهی کافی و به روز            2- توجه کافی به بیمار داشتن صبر و حوصله در قبال وی 3- بکارگیری تمام حواس جهت جهت انجام دقیق معاینه می‌باشد.

            اما باید در نظر داشت نه علم و نه هنر معاینه هیچ یک به تنهایی برای دستیابی به تشخیص صحیح کفایت نمی‌کند و دستیابی به تشخیص دقیق نیاز به آگاهی، مهارت و توانایی تفسیر در آن واحد دارد.

مراحل معاینه

شکایت اصلی بیمار:  شامل مشکلاتی است که از جانب بیمار و با زبان و بیان خودش عنوان می شود و حتی الامکان باید اظهارات بیمار را با همان کلماتی که بیان می کند ثبت نمود.

 

تاریخچه سلامتی:  پرونده تاریخچه سلامتی بیمار شامل تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی و داروهایی که بیمار مصرف می کند و شکایت اصلی و بیماری موجود می باشد.

سابقه ای از درد قبلی وجود دارد یا نه،  همگی به تشخیص نهایی دندانپزشک کمک خواهد نمود. ضمن اینکه این مرحله در واقع همان معاینه سوبژکتیو بیمار خواهد بود.

برای دانلود کلیک کنید