تجدد و تشخص PPT

- تجدد و تشخص PPT

تجدد و تشخص PPT

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت تجدد و تشخص

فرمت : PPT

تعداد اسلاید : 58

زبان : فارسی

حجم فایل :0.6 مگابایت

سال گردآوری : 98

 

ویژگی تجدد در نظر گیدنز:

تجدد را به طور خام معادل دنیای صنعتی دانسته و صنعت‌گرایی را از محورهای نهادین آن می‌داند.

تجدد را نوعی نظم پس از جامعه سنتی می‌شمارد اما نه آنچنان نظمی که در آن احساس امنیت و قطعیت ناشی از عادات و سنن جای خود را به یقین حاصل از دانش عقلانی سپرده باشد.

تجدد اصل شک بنیادین را نهادینه می‌سازد. «شک» یکی از وجوه فراگیر عقل نقاد امروزین، به عمق زندگی روزمره و ژرفای وجدان فلسفی نفوذ می‌کند.

باور گیدنز تجدد فرهنگ خطر کردن است.

تجدد احتمال خطر را در برخی حوزه‌های زندگی کاهش می‌دهد، اما در عین حال پارامترهای خطرآفرین نوین و کاملاً ناشناخته‌ای را در همان حوزه‌ها وارد می‌سازد.

دنیای متجدد کنونی آکنده از تهدیدها و خطر است .

نه بدین معنی که جهان به سوی فاجعه می‌رود، بلکه به خاطر اینکه خطرهای احتمالی بی‌سابقه‌ای که نسل‌های پیشین به هیچ وجه با آنها سر و کار نداشته است، به وجود آمده‌اند.

( گیدنز به دانش هسته‌ای اشاره می‌کند که شمشیری دو لبه است و در واقع اشاره به عبارت خودش دارد که تجدد فرهنگ خطر کردن است.

همچنین خطرهای دیگری چون فروپاشی تمام عیار نظام‌های اقتصادی، ظهور ابردولت‌های خودکامه و مطلق گرا و … را عملاً بخشی از تجربه معاصر ما در دوره متجدد کنونی می‌داند.)

 

در زمینه هویت در دوران متجدد با مثال ازدواج و طلاق، جدایی بین هویت سنتی و مدرن کنونی را تشریح می‌کند و دوران مدرن را بستری مناسب برای خویشتن‌یابی می‌داند.

گیدنز تحول، تحرک و پویایی را از دیگر مشخصه‌های دوران جدید کنونی می‌داند.

پویایی که تا حدی غیر قابل پیشبینی بودن را به دنبال دارد و ورود سرزده رویدادهای دوردست به دنیای ذهنی و فکری مردم ، کمترین نتیجه این تحرک  است. و تاثیرات شگرفی بر ذهن و فکر مردمان این دوره و در نتیجه بر هویت آنها می‌گذارد.

هویت شخصی:

هویت شخصی نوعی خصیصه متمایز از «خود» نیست و بلکه همان «خود»است که شخص آن را به عنوان بازتابی از زندگی نامه‌اش می‌پذیرد.

هویت تداوم فرد در زمان و مکان است و تفسیری است که شخص از زمان و مکان خود می‌کند.

محتوی هویت شخص و ویژگی‌هایی که زندگی نامه شخص از آنها ساخته می‌شود را از اجتماعی و فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

گیدنز: جستجوی هویت شخصی را از مظاهر فردگرایی غربی می‌داند و تاکید می‌کند در جوامع ما قبل مدرن اصرار کنونی بر مساله فردیت و هویت شخصی وجود خارجی نداشته است.

 

برای دانلود کلیک کنید