پاورپوینت زخم بستر (Bedsore)

- پاورپوینت زخم بستر (Bedsore)

پاورپوینت زخم بستر (Bedsore)

پاورپوینت زخم بستر (Bedsore)

18اسلایدهمراه باتصویر

 

فهرست:

زخم بسترچیست؟

زخم بستر بیشتر در چه محل هایی دیده میشود؟

مراحل زخم بستر

زخم بستر (زخم فشاری) یکی از عوارض شایع بیماری‌های مزمن و بستری شدن‌های طولانی مدت است. این بیماری در سنین بالا به علت بیماری‌های مربوط به کهولت و بی تحرکی شیوع بیشتری دارد.
بد سورضایعه ای است که در پوست و بافت های زیر پوستی و بر اثر فشار ممتد و طولانی مدت بر پوست ایجاد میشود. زخم بستر اغلب در نقاطی از بدن ایجاد میشود که پوست روی یک برجستگی استخوانی قرار گرفته و در بین آنها عضله ای وجود ندارد مانند پاشنه و بین باسن ها.
زخم بستر بیشتر در کسانی ایجاد میشوند که مجبورند برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت بخوابند و توانایی تغییر وضعیت خود در بستر را ندارند. این بیماری از عوارض شناخته شده و مهم بعضی شکستگی ها است. بد سور بسرعت ایجاد میشود و درمان آن مشکل است.
برخی پزشکان زخم بستر را بیشتر مقابله استخوان و پوست می‌دانند زیرا این بیماری بیشتر در قسمت‌هایی از بدن که استخوان با لایه نازکی از چربی پوشانده شده است، بروز می‌کند.
در بی تحرکی‌های دراز مدت یا بستری شدن‌های طولانی مدت، فشار وارده بر یک ناحیه باعث اختلال و کاهش خون‌رسانی و در نتیجه تخریب پوست و لایه‌های آن شده که ابتدا در این نواحی لک قرمز رنگ و دردناک، به عنوان نشان اولیه زخم بستر ایجاد می‌شود، این لک به راحتی برطرف نمی‌شود و در صورتی که جدی گرفته نشده و درمان نشود باعث ایجاد ترک در پوست و نهایتا تبدیل به زخم‌های عفونی می‌شود

برای دانلود کلیک کنید