انواع پلتفرم های معاملاتی ارزهای دیجیتال

دو نوع پلتفرم ارزهای دیجیتال وجود دارد:

صرافی های مرکزی
صرافی های غیر متمرکز
بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک بیندازیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع برای نیازهای خاص شما کار می کند.
1. صرافی های مرکزی (CEX)

معمولاً، از آنجایی که صرافی‌های متمرکز یک نهاد پشت سر خود دارند که پلتفرم را مدیریت می‌کند، معمولاً باید از مقرراتی مانند KYC (مشتری خود را بشناسید) و سایر سیاست‌های محلی در حوزه‌های قضایی که در آن فعالیت می‌کنند، پیروی کنند. اگر باید احراز هویت را انجام دهید، این نشانه واضحی است که پلتفرم متمرکز است.

مزیت پلتفرم های متمرکز مسئولیت پذیری است زیرا شرکتی که آن را اداره می کند اغلب شناخته شده است، که از دزدی یا درگیر شدن در رفتارهای مخرب اکثر اپراتورها جلوگیری می کند.

2- صرافی های غیرمتمرکز (DEX)
DEX ها با CEX ها به روش های عمیقی غیر از موارد ذکر شده در بالا متفاوت هستند. به عنوان مثال، با DEX ها، هیچ حساب کاربری وجود ندارد و کاربران فقط باید کیف پول خود را به پلتفرم مرتبط کنند تا تجارت را شروع کنند. نداشتن حساب به معنای عدم تطابق با شناسه مشتری (KYC) شماست.

DEX ها معمولاً از ارتقای آهسته و تجربه کاربری ضعیف تر رنج می برند، که باعث می شود تعداد کاربران کمتری نسبت به همتایان اصلی خود داشته باشند. از آنجایی که آنها کندتر هستند و اغلب رابط کاربری ضعیفی ارائه می دهند، فقط کاربران با تجربه و کسانی که نگرانی های زیادی در مورد حفظ حریم خصوصی دارند به آنها مراجعه می کنند.
از مزایای استفاده از DEX می توان به دور زدن مقررات KYC، محافظت از خود از کلیدهای خصوصی و سهولت استفاده اشاره کرد. ایجاد یک حساب کاربری با صرافی‌های متمرکز می‌تواند زمان زیادی طول بکشد و یک کاربر بالقوه می‌تواند از استفاده از پلتفرم منع یا منع شود. با DEX ها، سانسور کاربر تقریباً غیرممکن است، به این معنی که هر کسی که در هر نقطه از جهان زندگی می کند می تواند از این تبادلات استفاده کند.

متاورس چیست

خرید ارز متاروس