مدیریت منابع انسانی (مشارکتی)
چکیده
مدیریت منابع انسانی به عنوان رویکردی پویا وموثر به منظور اداره ی افراد علاقه ومباحث را در میان اساتید ومتخصصان ایجاد کرده است
فلسفه نوین مدیریت منابع انسانی ساختار سازماندهی ان به شکل امروزی همگی نتیجه تعامل میان مجمعوعه حوادث وتحولات است که با وقوع انقلاب صنعتی درانگلستان اغاز شده است علاوه بر انقلب صنعتی دومقدم اولیا که به منابع انسانی تایید گذار بوده مکتب میشگان در چارچوب هاروارد هستند که در نتیجه انقلاب صنعتی بوجود آمدند. مدیریت منابع انسانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر همه ی رشته های علوم اجتماعی به ویژه رفتار سازمانی روانشناسی جامعه شناسی می باشد وبیشتر مدیریت در بستر فرهنگ اجتماعی شکل می گیرد .
در مدیریت منابع انسان مشارکتی واژه ی مشارکت داری تعاریف متعددی است که یک فرهنگ انگلیسی مشارکت را کنش یا واقعیت شرکت داشتن وسهم داشتن معنی نموده است.
واژه مشارکت متون توسعه را تحت سیطره خود قرار داده و مسئله تاکید بر اهمیت مشارکت نیست بلکه دست یابی به توافق در باره مفهوم این واژه است.
درپایان به طور خلاصه به معرفی اداره آب منطقه استان آذر بایجان شرقی که قلمرو تحقیقمان می باشد می پردازیم و مدیریت منابع انسانی را در این شرکت برسی می کنیم.
فهرست
عنوان صفحه
تقدیم وتشکر…………………………………………………………………………………………………………….5
مقدمه ویراستار………………………………………………………………………….. ……………………11
مقدمه نویسنده…………………………………………………………………………… …………………..24
طرح مسئله……………………………………………………………………………….. …………………..28
انقلاب صنعتی…………………………………………………………………………… ……………………30
نهضت مدیریت علمی………………………………………………………………….. ……………………33
چارچوب هاروارد………………………………………………………………………. …………………….35
نهضت کارگری………………………………………………………………………… …………………….37
مکتب فرانکفورت………………………………………………………………………. …………………….39
میراثهای مکتب فرانکفورت در علوم انسانی و مدیریت……………………….. …………………….41
جنبش روابط انسانی……………………………………………………………………. …………………….51
محیط کسب و کار و اجتماع نابهنجار………………………………………………. …………………….54
نیاز، فضیلت اخلاقی و مدرنیته……………………………………………………….. …………………….55
انسان محصور در شبکه سازمانها و اسیر زنجیر کالای مصرفی……………………………………………..59
“پتانسیل فرهنگی” و مدیریت منابع انسانی…………………………………………. ……………………..62
مشارکت………………………………………………………………………………….. ………………………63
تعریف مشارکت……………………………………………………………………. ………………………63
رویکرد فراتئوریک، تئوری سازمان، مدیریت و مدیریت منابع انسانی……………………………………. 71
فصل2
قلمرو تحقیق،اداره آب منطقه ای استان آذر بایجان شرقی……………………………………………………….78
هدف از تحقیق:……………………………………………………………………………………………………………78
معرفی شرکت آب منطقه استان آذر بایجان شرقی…………………………………………………………………78
ارکان جهت ساز شرکت آب منطقه آذر بایجان شرقی…………………………………………………………..81
نقشه استراتژی شرکت آب منطقه استان آذر بایجان شرقی………………………………………………………83
ضرورت استقرار پیشنهاد ها……………………………………………………………………………………………….84
اقدامات در راستای استقرار سبک مشارکتی در شرکت……………………………………………………………84
فصل 3
معیار رهبری…………………………………………………………………………………………………………………..86
معیار آموزش و توان افزایی……………………………………………………………………………………………….89
معیار تبلیغات و فرهنگ سازی و اطلا رسانی…………………………………………………………………………90
معیار سازماندهی………………………………………………………………………………………………………………91
معیار مدیریت دانش وسیستم اطلاعات…………………………………………………………………………………92
معیار نظام انگیزشی……………………………………………………………………………………………………93
فصل3
شرکت سهامی شرکت آب منطقه استان آذر بایجان شرقی…………………………………………………95
آب های زیر زمینی…………………………………………………………………………………………………….96
سد ها و تاسیسات وابسته به آن………………………………………………………………………………………96
تحلیل و طراحی سد ها…………………………………………………………………………………………………96
بهره برداری و نگهداری از سد ها تاسیسات………………………………………………………………………97
آب بندی و تزریق سد ها……………………………………………………………………………………………….97
نیروگاه های برقایی……………………………………………………………………………………………………….97
فصل 4
معیار های سازمانی و مدیریت منابع انسانی…………………………………………………………………………98
ساختار و تشکیلات………………………………………………………………………………………………………99
بر نامه ریزی و اقتصاد آب……………………………………………………………………………………………..99
برنامه ریزی و زیست محیطی منابع آب………………………………………………………………………….100
مصرف بهینه آب در شبکه های آبیاری و زهکشی……………………………………………………………101
بحران کمبود آب در آذربایجان شرقی و دلایل وراهکارها…………………………………………………102
استفاده از روش آبیاری قطره ای و ممنوعیت کشاورزی به روش غرقابی………………………………..104
تصفیه خانه آب شهر شربیان در استان آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید……………………..106
منابع آب استان آذر بایجان شرقی……………………………………………………………………………….108
فصل5
نتیجه گیری و پیشنهاد ها…………………………………………………………………………………………..111
3-1مقدمه ویراستار
مردمان دنیا هر روز شاهد دنیای غریبی هستند. دیگر همانند گذشته شاهد وضعیت آرام و متعادلی نیستیم. در آغازین روزهای سال دوم از دهه دوم قرن بیستویکم، دنیا شاهد تغییرات روزانه است. انگار مردمان این کره خاکی نیز به این تغییرات خو کردهاند و تغییر را –حداقل در ظاهر- پذیرفتهاند. علوم مختلف در حال پیشرفت هستند و بر پیچیدگیهای دنیای امروزی ما میافزایند. انقلابی تکنولوژیک که از سالهای پایانی هزاره دوم میلادی آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است با سرعتی شتابان در حال شکلدهی مجدد به بنیان مادی جامعه است. فاصلههای مکانی و ارتباطی، با توجه به پیشرفت شگرف علوم کامپیوتری، روز به روز در حال کم شدن است و ما به جهانیشدن نزدیکتر میشویم. اقتصادهای جهان به یکدیگر وابسته شدهاند. سیستم اقتصاد دنیا که هندسهی آن همواره در حال تغییر است روابط جدیدی را میان اقتصاد، دولت و جامعه ایجاد کرده است. وقتی در اکتبر 2008 از گری بکر[1]، برنده جایزه نوبل اقتصاد، پرسیدند بحران مالی به وجود آمده چقدر عمیق است و چه مدتی طول میکشد؟ او پاسخ داد: “هیچ کس نمیداند، من هم مطمئنا نمیدانم”. تغییراتی شگرف که حتی بزرگانی همچون بکر نیز از پیشبینی آینده آن عاجزند. دگرگونیهای اجتماعی نیز همانند فرایندهای تحول تکنولوژیک و اقتصادی چشمگیر هستند. وضعیت شغلی زنان در برخی جوامع متفاوت شده است. پدرسالاری در برخی جوامع روزهای پایانی عمر خویش را به چشم میبیند و روابط میان زنان، مردان، کودکان و بنابراین خانواده، مورد بازنگری بنیادین قرار گرفته است.
فرهنگ و اندیشه زمان ما که از مقیاس ودامنهی تغییرات تاریخی به حیرت دچار شده، غالباً نوعی هزارهگرایی جدید را پذیرا شده است. مبشران تکنولوژی عصری جدید را بشارت میدهند و منطق کامپیوترها و DNA را که به درستی درک نشده است به گرایشها وسازمانهای اجتماعی تعمیم میبخشند. فرهنگ ونظریهی پست مدرن، پایان تاریخ، و تا اندازهای پایان خرد را جشن گرفته است. پیش فرضی که در اینجا نهفته است پذیرش فردی شدن کامل رفتار، و ناتوانی جامعه در قبال سرنوشت خویش است. (کاستلز، 1999)[2] اما این فردگرایی افراطی چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟
واقعیت این است که ما در عصر تلاطم زندگی میکنیم. عصر تلاطم فزاینده. در دنیای پرتغییر امروزی، آنانی زنده خواهند ماند که یا تغییر را بسازند یا تغییر را بفهمند و خود را طبق آن تغییر دهند. شاهدان تغییر یا آنانی که تغییر را ندیدهاند، محکوم به مرگ خواهند بود.
[1]– Gary Becker
[2]–
Castells
111 صفحه
ورد