لکتین ، مکانیزم دفاعی گیاه در برابر حشرات PPT

- لکتین ، مکانیزم دفاعی گیاه در برابر حشرات PPT

لکتین ، مکانیزم دفاعی گیاه در برابر حشرات PPT

 

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت لکتین ، مکانیزم دفاعی گیاه در برابر حشرات

فرمت : PPT

حجم : 1.2 مگابایت

تعداد اسلاید : 27

زبان : فارسی 

سال گردآوری : 96

 

در طی تکامل، گیاهان مکانیسمهای دفاعی پیچیده ای را بمنظور خنثی کردن حملات پاتوژنها و گیاه خواران توسعه  داده اند. این مکانیسمها شامل هر دو نوع دفاع مکانیکی و شیمیایی می باشند، و به گیاه اجازه بقا در محیط در برابر مهاجمان بالقوه را می دهند. بعنوان بخشی از مکانیسم دفاع شیمیایی، گیاهان مجموعه ای کامل راکه بعنوان پروتئینهای دفاعی نامیده می شوند تولید می کنند. یک دسته خاص از پروتئینهای دفاعی، لکتینهای گیاهی می باشند، یک گروه ناهمگون از پروتئینها که به طور اختصاصی می توانند با کربوهیدراتهای خاص برهمکنش بیابند.

 

در یک خانواده لکتینی، ساختارهای سه بعدی بسیار متشابه هستند حتی اگر تفاوتهای مهمی از نظر کربوهیدراتهای اختصاصی متصل به آنها وجود داشته باشد. برای مثال، همه لکتینهای لگومی ساختار ساندویچ β دارند .

برهمکنش اختصاصی لکتین با کربوهیدرات، بنیان مولکولی عملکرد آن در دفاع گیاه را ایجاد می کند. بعلاوه، مشهود است که اختصاصی بودن لکتینها معطوف به قندهای ساده نیست بلکه بیشتر معطوف به کربوهیدراتهای پیچیده تر مانندN وO گلیکان های حاضر در گلیکوپروتئینهای مختلف است.

لکتین های مرتبط بهGNA : تجمع این گروه از لکتین ها در شیره آوندی، نشانگر نقش دفاعی این گروه لکتین ها در برابر حشرات مکنده(تغذیه گر از آوند) است.

بررسی گیاهان ترنس ژنیک تنباکو، گندم، گوجه فرنگی، سیب زمینی و برنج فعالیت حشره کشی GNA بر حشرات هموپترا(شته ها) را تایید می کند و نشان می دهد که بیان GNA اثرات زیان آور بر شته ها، زنجره ها و جیرجیرک ها دارد. همچنین، GNA اثرات مهلکی بر رشد و نمو لپیدوپتراهای مختلف شامل بید گوجه فرنگی، سوراخ گر مکزیکی برنج، سوراخگر نیشکر و کرم غوزه دارد.

 

 

برای دانلود کلیک کنید