بلاک چین چه نقشی در متاورس دارد؟

بلاک چین به عنوان ستون فقرات متاورس ها بسیار مهم است، به خصوص اگر هدف ایجاد یک متاورس غیرمتمرکز یا محیط باز باشد که متعلق به یک شرکت واحد نباشد. Metaverse یک محیط لایه ای خواهد بود و از فناوری های زیادی استفاده خواهد شد. فناوری بلاک چین در زمینه‌هایی مانند اثبات مالکیت دیجیتال، قابلیت جمع‌آوری دارایی‌های دیجیتال (مانند NFT)، مدیریت، انتقال ارزش از طریق ارزهای دیجیتال، قابلیت همکاری و موارد دیگر به ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز کمک می‌کند.
ایده متاورس ارائه انواع دنیای مجازی به هم پیوسته است که کاربران می توانند با استفاده از فناوری AR یا XR وارد آن شوند. به عنوان مثال بازی های چندجهانی را در نظر بگیرید. کاربران اکنون به ارز قابل اعتماد نیاز دارند تا اقدامات خود را در Metaverse انجام دهند زیرا زمان بیشتری را در دنیای بازی متاورس می گذرانند، به فضاهای مجازی سفر می کنند، دارای هویت دیجیتال و دارایی های درون بازی هستند و در فعالیت های بازی شرکت می کنند. یک سیستم دفتر کل توزیع شده و قراردادهای هوشمند نیز برای خودکارسازی تراکنش ها و نگهداری سوابق تراکنش توسط کاربران مورد نیاز است. ارزهای رمزنگاری شده و فناوری بلاک چین برای رسیدگی به این الزامات متاورس ایده آل هستند زیرا حداکثر امنیت را حفظ می کنند.
با این حال، متاورس مجموعه ای از اشیاء سه بعدی مختلف و مکان های مجازی است. بنابراین، بلاک‌چین‌های قابل همکاری برای عملکرد کارآمد متاورس‌های کاملاً غیرمتمرکز ضروری هستند. متاورس غیرمتمرکز دارای ویژگی های زیر است:

• انتقال غیرمتمرکز داده برای ارتباطات دائمی و بلادرنگ توسط یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترهای با پهنای باند بالا امکان پذیر می شود که اختیارات یک سازمان مرکزی یا ارگان میزبان متاورس را دور می زند.
• برای فعال کردن برنامه های سه بعدی، از جمله متن، تصاویر، موسیقی، ویدئو، مناظر سه بعدی، اشیاء سه بعدی، توالی های سه بعدی و بردارها، استانداردهای رسانه های مشترک و قابل همکاری لازم است.
• استانداردهای زبان برنامه نویسی باز شامل HTML، JavaScript، WebXR، WebAssembly، WebGPU Shader Language و غیره است.
• عینک‌های هوشمند XR، تردمیل‌های Omni، دستکش‌های لمسی، هدست‌های واقعیت مجازی، دوربین‌های صنعتی و سنسورهای اسکن نمونه‌هایی از دستگاه‌های واقعیت افزوده (XR) هستند که می‌توانند برای تعامل با متاورس استفاده شوند.
• فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند، تراکنش‌های شفاف، مقاوم در برابر سانسور و بدون مجوز را ممکن می‌سازد.
• قدرت محاسباتی بالا برای پردازش داده، هوش مصنوعی، طرح ریزی و غیره.
• شبیه سازی سه بعدی اکوسیستم های دنیای واقعی
• درگاه‌های پرداختی که تراکنش‌ها و پرداخت‌های ارزهای دیجیتال و پول فیات را تسهیل می‌کنند.

متاورس چیست

سرمایه گذاری متاورس