دانلود پاورپوینت مدیریت مدرسه محور – 20 اسلاید
درمدیریت مدرسه محور هر مدرسه کمیته یاشورایی دارد که مسئولیت موارد ذیل رابرعهده دارد:
تعیین خط مشی ها،اهداف و استانداردهای مدرسه
تدوین طرح بهبود مدرسه که درآن اهداف مدرسه برای سالهای بعدی مشخص می شوند.
اتخاذ بودجه ی مدرسه
صدور گزارش سالانه مدرسه
.1مدرسه ، محور همه تصمیم گیری هاست و سازمان اداری آموزش و پرورش هیچ نوع دخالتی در اداره امور ندارد.
.2به صورت خود گردانی اداره می شود.
.3در این نوع مدرسه ، بیشترین تفویض اختیار انجام می شود.
.4در زمینه های برنامه درسی ،بودجه ،انتخاب کادر آموزشی و غیرآموزشی و ارزشیابی و… به دیگران اختیار تصمیم می دهد.
.5شیوه مدیریت به صورت مشارکتی است.
.6مسئولیت در این نوع مدرسه ،متوجه امر شایسته سالاری ،ایجاد انگیزه در کارکنان ، عدم تمرکز در امور و ارزشیابی مستمر از نتایج و … می باشد.
فرهنگ مشارکت و مدیریت مشارکت تقویت شود و به افراد زیر مجموعه آموزش دهیم.
طرح مدرسه محوری توسعه یافته و مدیریت کیفیت در آموزش وپرورش مورد استفاده قرار گیرد.
به ثبات مدیریت توجه بیشتری شده و باعث نوآوری و خلاقیت شویم.
تمرکز زدایی در نظام آموزش و پرورش انجام شود .
از تخصص افراد در سطوح بالاتر استفاده گردد .
به آموزش تخصصی نیروی انسانی و ارتقا سطح علمی افراد سازنده جامعه توجه ویژه ای شود .
به نظام ارزشیابی مستمر از عملکردها به صورت بازخورد وبرای بهبود کیفیت و اثربخشی توجه شود.
تمرکز زدایی قدرت و قرار دادن آن قدرت فقط در شورای مدرسه.
هدایت تلاشهای فرآیند تصمیم گیری مشترک موثر به سمت برنامه درسی ،آموزش وپیشرفت دانش آموزان
بیرون آوردن معلمان از کلاس درس و درگیرکردن آنها درامور مختلف مدرسه که بیشتر اوقات باعث میشود مدرسه به یک سازمان آموزشی دارای عملکرد بالا منتهی شود.
یافتن زمان برای معلمان برای درگیر شدن در مسئولیت های اضافه شده تصمیم گیری مدرسه محور.
استفاده از سیستم پاسخگویی واقعی با پیامدهای واقعی ،تحریم ها و پاداش ها.
تشکیل تیم های متعدد تصمیم گیری هدایت شده توسط معلمان
تمرکز بر بهبود مداوم همراه با آموزش مهارت ها و آموزش در حوزه های آموزش و برنامه درسی.
ایجاد یک سیستم توسعه یافته برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درون مدرسه بین اعضاء مدارس.
روش دیگر مدارس فوق ، انتشار منظم داده های مربوط به حضور و تاخیر روزانه دانش آموزان به والدین است. کنفرانس های معلم _ والدین و خبرها نیز به عنوان کانال های ارتباطی استفاده می شوند .
تدوین راههایی برای پاداش به کارکنانی که در جهت تحقق اهداف مدرسه فعالیت می کنند .
استفاده از رهنمودهای ملی / استانی و ناحیه ای برای تمرکز بر تلاشهای اصلاحی و هدف قرار دادن تغییر در برنامه درسی و آموزش .