پروتکل گروه‌ درمانی شناختی- رفتاری مصرف مواد

- پروتكل گروه‌ درمانی شناختي- رفتاري مصرف مواد

پروتکل گروه‌ درمانی شناختی- رفتاری مصرف مواد

پروتکل گروه‌ درمانی شناختی- رفتاری مصرف مواد

 مناسب برای درمانگران حوزه اعتیاد

11 صفحه

pdf- word

برنامه برای 12 جلسه گروه درمانی

 

نمونه ای جلسات:

جلسه اول: بازخورد انگیزشی فردی

در اولین جلسه، بر شناسایی و کشف فواید و مضرات ایجاد تغییر در روند مصرف مواد توسط درمانجویان تأکید می‌شود. برای انجام این کار از فنون مختلفی استفاده می‌شود (میلر و رولنیک، 2002 ؛ رولنیک و همکاران، 1999؛ راتگرز و گریوز، 2004). توصیه ما این است که جدول دوستونی روی وایت‌بورد رسم کنید و ستون اول آن را به فواید ایجاد تغییر در مصرف مواد و ستون دوم آن را به مضرات عدم تغییر در مصرف مواد اختصاص دهید و از حاضران در جلسه بخواهید تا این ستون‌ها را پر کنند. هنگام انجام این تمرین متخصصان بالینی نباید زیاد فعال باشند و باید نقشی به‌تقریب خنثی داشته باشند. نکته اصلی اینجاست که باید افراد گروه را تشویق کرد تا خودشان ساختار انگیزشی خودشان را برای تغییر تعیین کنند. تسهیل‌کننده گروه باید از فنون گوش دادن تأملی یا تعمقی استفاده کرده و افراد را تشویق کند تا در این کار مشارکت فعالانه‌ای داشته باشند.

 

 

جلسه هشتم: انتقاد‌پذیری و انتقاد کردن

همان‌گونه‌که مصرف‌کنندگان مواد قادر به ارائه پاسخ‌های امتناع همراه با جرأت‌ورزی در مواقع پیشنهاد مستقیم برای مصرف مواد نیستند، ممکن است نتوانند پاسخ‌های مناسب و همراه با جرأت‌ورزی به انتقادهای دیگران بدهند و حتی ممکن است به گونه‌ای از دیگران انتقاد کنند که به جای حل مشکل، به ایجاد خشم در دیگران منجر شود. در این جلسه تأکید بر آنچه گفته می‌شود، چگونگی بیان مسائلی که فرد باید در پاسخ به انتقادهای دیگران بگوید و همچنین چگونگی انتقاد از دیگران بدون عصبانیت و بدون حالت دفاعی است. این جلسه با آموزش مختصری درباره فنون تنش‌زدایی برای خنثی کردن برانگیختگی فیزیولوژیکی هنگام مورد انتقاد واقع شدن همراه است (اضطراب، خشم و عصبانیت). تمرین ایفای نقش نیز بخش مهمی از این جلسه است.

برای دانلود کلیک کنید