هزینه یابی برمبنای هدف
فایل ورد(Word) قابل ویرایش در 55 صفحه
مقدمه:
بسیاری از شرکتها در نتیجه کاهش سود و در مواجه به رقابت فزاینده جهانی به این نتیجه رسیدند که با طرح بهایابی بر مبنای هدف (قیمت گذاری بر مبنای قیمت بازار) به عنوان یک ابزار راهبردی و کلیدی دیگر ، قیمت گذاری محصولات بر مبنای بهای تمام شده مناسب نخواهد بود.
شرکت ها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولات تخصصی پیدا کنند که علاوه بر تأمین سود مورد نظر آنها واجد کیفیت و کارکرد مورد نظر مشتریان نیز باشد . بهایابی برمبنای هدف از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات می باشد.
هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکت ها:
این پروژه سعی می نماید تا ارتباط بین هزینه یابی بر مبنای هدف و عوامل مؤثر بر هزینه یابی هدف در رابطه با بهبود محصول و کسب سود مورد انتظار را بررسی نماید .
باید به یادداشت که تولیدکننده، ارزش را می آفریند و از دیدگاهمصرف کننده، اساساً دلیل وجودی هر تولیدکننده ای، همین است. نکته مهم این است کهبرای تولیدکنندگان، تعریف دقیق ارزش، کاری بسیار دشوار است. تولید ناب، تلاشیآگاهانه را آغاز می کند تا ارزش را دقیقاً تعریف کند. این تعریف در چارچوب«محصولاتی معین» و واجد «قابلیت هایی معین» که به ازای «قیمتی معین» ارائه می شوند،حاصل برقراری گفت وگو با مشتریانی معین است.
پس از تعریف محصول، مهمترین وظیفه در زمینه تعیین ارزش، این استکه براساس مقدار منابع و نیروی مورد نیاز برای ساخت محصول واجد مشخصات و قابلیتهایی معین، هدف هزینه ای تعیین شود و این ایده اساسی رویکرد جدید به مدیریت هزینه هاست. روشی که در «کلاس جهانی» و بویژه صنعت خودروسازی «سیستم هزینه یابی بر مبنای هدف» یا «مدیریت راهبردی هزینه» نام گرفته است.
فهرست مطالب
فصل اول :
مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 1
اهمیت موضوع ……………………………………………………………………………………… 2
هدف و علت انتخاب موضوع ……………………………………………………………………….. 3
هزینه یابی هدف …………………………………………………………………………………….. 3
ضرورت هزینه یابی بر مبنای هدف …………………………………………………………………. 4
فصل دوم :
اصول عمده در هزینه یابی بر مبنای هدف …………………………………………………………… 6
تاریخچه هزینه یابی بر مبنای هدف ………………………………………………………………….. 7
تعریف ……………………………………………………………………………………………….. 8
مراحل فرایند TC (هزینه یابی هدف) ………………………………………………………………… 10
کاربرد های عملی هزینه یابی هدف …………………………………………………………………. 17
مفهوم هزینه یابی هدف ……………………………………………………………………………… 21
مقایسه های هزینه یابی بر مبنای هدف (TC) با هزینه یابی سنتی (PC) ……………………………… 22
هزینه یابی بر مبنای هدف …………………………………………………………………………… 25
هزینه یابی سنتی …………………………………………………………………………………….. 28
استراتژهای مدیریت هزینه و مدیریت کارکرد های محصول ………………………………………… 33
مثلث سه بعدی و منطقه بقا ………………………………………………………………………….. 35
مسیر دهی محصول بطرف بازار …………………………………………………………………… 36
یافتن مسیر هایی بسمت اهداف ……………………………………………………………………… 38
فرایند هزینه یابی هدف …………………………………………………………………………….. 39
هزینه یابی محرک بازار …………………………………………………………………………… 42
فصل سوم :
هزینه یابی بر مبنای هدف در ایران ……………………………………………………………….. 45
نتیجه گیری و چکیده مطالب ………………………………………………………………………………… 47
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………… 51