پروژه طرح تجاری بازاریابی ماالشعیر

- پروژه طرح تجاری بازاریابی ماالشعیر

پروژه طرح تجاری بازاریابی ماالشعیر

پروژه طرح تجاری بازاریابی ماالشعیر 20 صفحه بصورت ورد

فهرست مطالب

1- مقدمه. 2

2- تجزیه و تحلیل موقعیتی.. 9

الف) محیط موقعیتی.. 9

ب) محیط خنثی.. 10

ج) محیط رقابت11

د) محیط شرکت11

راهبردهای SO.. 12

راهبردهای ST.. 12

راهبردهای WT.. 13

راهبردهای WO.. 13

3- بازار هدف.. 13

4- مسائل و مشکلات و فرصت ها : 13

5-اهداف بازاریابی.. 15

6- استراتژی بازاریابی.. 15

7- تاکتیک های بازاریابی.. 17

8- اجرا و کنترل.. 19

9- خلاصه: 20

طرح بازاریابی تولید ماء الشعیر

1- مقدمه

ایران با تولید بالغ بر 150 هزار تن جو از قابلیت ویژه ای در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مربوط به فرآوری این محصول کشاورزی برخوردار است . روند رو به گسترش تقاضای صنایع داخلی به عصاره مالت و هم چنین افزایش روز افزون مصرف ماء الشعیر (آب جو بدون الکل) در داخل کشور از دلایل مهم انتخاب این طرح سرمایه گذاری بوده است . این در حالی است که بدلیل مصرف بالای عصاره مالت در صنایع آب جو سازی در کشورهای همجوار ، می توان بازار مناسبی را نیز در این زمینه مورد مصالعه قرار داده و سهمی در آن کسب نمود .                   

مشخصات محصول

مشخصات عمومی

الف- مالت : مالت ماده اصلی تولید ماءالشعیر می باشد . چنانچه جو را تحت شرایط کنترل شده قرار دهیم تا جوانه بزند و سپس آن را خشک نمائیم ، میزان آلفا آمیلازا آن را افزایش می یابد . این آنزیم باعث هیدرولیز نشاسته به قندهای قابل تخمیر مانند دکسترین و مالتوز می شود . سه نوع مالت با مقادیر مختلف آمیلاز بنام های مالت ماءالشعیر ، مالت مشروبات الکلی و مالت جیبرلین تهیه می شود.

ب- ماءالشعیر : ماءالشعیر نوشابه ای غیر الکلی است و از شیره رقیق شده جو بدست می آید که به آن مواد افزودنی مجاز و در صورت لزوم مواد نگهدارنده اضافه می نمایند . این محصول در اروپا ، آمریکا و سایر نقاط جهان به مقدار بسیار زیادی تولید و مصرف می شود . در ایران نوعی مشابه ولی بدون الکل (که مرحله تخمیر متداول در آبجو سازی در تولید این محصول حذف شده است) بنام ماءالشعیر تولید می شود .

ماءالشعیر از لحاظ ارزش غذایی به نوشابه های گاز دار دیگر ارجعیت دارد و دارای خواص گوناگونی به شرح زیر می باشد .

1- دارای انواع ویتامین های گروه B می باشد و ویتامین C موجود در آن در حدود 20 میلی گرم می باشد که مجموع ویتامین C لازم را برای بدن تأمین می نماید .

2- املاح مختلف بخصوص فلزاتی مانند کلسیم و نیز فسفر را بحد کافی دارا می باشد .

3- بعلت دارا بودن اسید های آمینه و پروتئین برای رشد بدن مفید می باشد .

4- بعلت دارا بودن اسید های مختلف ، قند ، ویتامین ها و بویژه املاح و فلزات مفید در پیشگیری از برخی بیماریها ، ضد عفونی روده ، هضم غذا و نیز رفع خستگی موثر می باشد .

5- نوشیدن آن برای دفع بعضی از سنگ های کلیوی مطلوب می باشد .

 مشخصات فنی

الف- ماءالشعیر : ماءالشعیر فرآورده ایست گاز دار غیر الکلی که از مالت جو، آب ، رازک و مواد افزودنی مجاز بدون تخمیر الکلی یا بدون افزودن شکر تهیه می شود . دارای ویژگی های حسی ، بهداشتی و فیزیکو شیمیایی زیر است :    

– ماءالشعیر باید شفاف و روشن و زالال ، بدون سرب و با طعم و مزه مالت تهیه شود و از بوی ترشیدگی بوهای خارجی و نامطبوع مبری باشد .

– رنگ ماءالشعیر باید 8-4 بر حسب واحد EBC و کدورت آن باید حداکثر 2 بر حسب واحد EBC باشد .

– فرآورده های نهایی ماءالشعیر باید عاری از کپک ، مخمر و موجودات ذره بینی بیماری زا باشد .

– ماءالشعیر باید دارای PH ، 8/3 تا 2/4 باشد .

– CO­2 موجود در فرآورده نهایی ماءالشعیر باید حداقل 4/0 گرم در 100 میلی لیتر نمونه باشد .

– میزان اسیدیته ماءالشعیر بر حسب اسید لاکتیک باید 12/0 تا 2/0 گرم در 100 میلی لیر باشد .

– مقدار عصاره ماءالشعیر حداقل 5/4 گرم در 100 میلی لیتر باشد .

– مقدار خاکستر حداقل 15/0 گرم در 100 میلی لیتر می باشد .

– قندهای احیاء کننده باید حداکثر 2/1 گرم در 100 میلی لیتر باشد .

– میزان قند تام باید حداکثر 6/2 گرم در 100 میلی لیتر ماءالشعیر باشد .

– میزان الکل اتیلیکی که می تواند بطور طبیعی در ماءالشعیر مجاز شناخته شود به میزان حداکثر 1/0 درصد وزنی می باشد .

– میزان ارسنیک در ماءالشعیر حداکثر 2/0 قسمت در میلیون ، مس 4/0 قسمت در میلیون ، آهن 25/0 قسمت در میلیون و سرب حداکثر 2/0 قسمت در میلیون می باشد .

ب- مالت : 6 تا 8 درصد وزن کلی فرآورده باشد . رطوبت این مالت باید حداکثر 6 درصد وزنی باشد . رنگ مالت باید بر حسب واحد EBC حداکثر 25 -40 باشد . زمان تبدیل نشاسته به قند برای مالت باید بین 15 تا 20 دقیقه باشد . این مالت باید دارای طعم و بوی مخصوص مالت بوده و عاری از هر گونه مزه و بوی خارجی باشد . میزان مواد خارجی موجود در مالت جو نباید بیش از 5/0 درصد ون کل آن باشد . مالت جو باید فاقد کپک ، حشرات زنده و مرده ، اجزاء حشرات و فضولات جوندگان که قابل رویت با چشم غیر مسلح است ، باشد .

موارد کاربرد محصول و آینده کاربرد آن

مالت و عصاره آن دارای بو و طعم مطلوب و شیرین مزه بوده و علاوه بر مصرف مستقیم و بعنوان خوراک ، در صنایع تولید بیسکوی ، شیرینی ، شکلات ، نان و امثالهم مصرف عمده دارد . این ماده برخی از کشورها در صنعت نساجی و داروسازی مورد استفاده قرار گرفته و حتی بعنوان یک خوراک تجویز شده در موارد متعدد پزشکی می باشد .

ماءالشعیر (آب جو بدون الکل) نیز مالت یکی از ترکیبات اصلی آنست به عنوان نوشیدنی مطلوب و گوارا مورد مصرف همگان قرار می گیرد .

عدم تولید کافی ماءالشعیر در طی سالیان گذشته و نبود تبلیغات مناسب برای  شناساندن این فرآورده به جامعه مشتریان ، باعث گردیده است تا سرانه مصرف آن پایین باشد لیکن خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع تا حدی رفع گردیده و به طور یقین انتظار می رود با افزایش تولید ماءالشعیر و مالت (به عنوان ماده اولیه پشتیبان آن و سایر صنایع نیازمند مالت) نیاز تلویحی و آشکار نشده مصرف کنندگان تأمین شود.


برای دانلود کلیک کنید