افت تحصیلی در مدارس روستایی
تعداد صفحات فایل: 16
چکیده :
علل گوناگونی ، زمینه ساز افت تحصیلی و احیاناً توقف در یک پایه تحصیلی می شوند . در کل نمی توان علل ثابتی را عامل موفقیت یا شکست تلقی کرد . اغلب محققان و صاحب نظران عوامل شکست تحصیلی را در دو طبقه درون سازمانی و برون سازمانی قرار می دهند . از عوامل بیرونی به تعدد زبان ، نابرابری ، امکانات آموزشی در روستا ، محرومیت برخی از گروهها مثل غیربومیان ، مهاجرین ، دختران و محدودیتهای مالی روستاییان ، عوامل شخصی مانند هوش و استعداد ، امور عاطفی و نتایج تحصیلی اشاره نموده و از عوامل درونی نظام آموزش و پرورش کیفیت معلمان، برنامه های آموزشی ، تقویم و ساعت آموزشی در مدارس روستایی را می توان نام برد .
در یک تقسیم بندی مشابه نیز می توان عوامل زیر را در افت تحصیلی دخیل دانست :
۱- علل داخلی که متوجه نظام آموزش و مدرسه می باشد
۲ – علل خارجی که خود به دو دسته تقسیم می شوند :
الف ) علل اجتماعی و خانوادگی ب ) علل فردی
این دسته بندی دارای مرز مشخصی نیست و می توانند در یکدیگر تداخل داشته باشند ، چرا که نظام آموزشی نمی تواند از اجتماع جدا باشد و خود متأثر از آن است . همچنین عوامل فردی بی تأثیر از اجتماع و خانواده نمی باشد .
کلمات کلیدی :
افت تحصیلی ، دانش آموز روستایی ، مدارس روستایی ، خانواده روستایی ، تعداد اعضای خانواده ، محرومیت اقتصادی ، فقدان والدین ، بی سوادی والدین ، محرومیت فرهنگی ، نهاد آموزش و پرورش