پاورپوینت راهنمای ارزیابی درونی
نوع فایل power point
قابل ویرایش 84 اسلاید
قسمتی از اسلایدها
کیفیت یک ارزش اصلی در آموزش عالی بوده ،ضمن ابهام خاصی که همواره در مورد آن وجود داشته، مفاهیم متعددی برای آن متصور است که هر یک از منظری مورد توجه قرار گرفته و هر کدام مورد استفاده خاصی نیز دارد.
روشی که برای ارزیابی یا ارزشیابی (evaluation) از کیفیت درآموزش عالی بکار گرفته میشود، نیز باید در جهت همان مفهوم از کیفیت باشد که انتخاب کرده و به آن توجه داریم.
یکی از مهمترین نکاتی که در بررسی کیفیت با آن مواجه میشویم این است که یک تعریف علمی از کیفیت همواره باید اختصاصی باشد.
یعنی ” کیفیت چیزی برای یک هدف خاص“
به عبارت دیگر، ”کیفیت عام“ وجود ندارد.
این همان تعریفی است که کیفیت را ”تناسب با هدف (fitness for purpose)“ معرفی میکند.
مثلاً یک برنامه تحصیلی ممکن است برای تربیت افرادی محقق بسیار خوب باشد ولی نه برای تربیت افرادی که در آن حرفه مشغول به کار می شوند.
پس، یکی از رویکردهای علمی در ارزشیابی آموزشی، رویکرد مبتنی بر هدف می باشد.
در این راهنما سعی شده است الگوی مناسبی برای اجرای ارزشیابی درونی مبتنی بر هدف در سطح گروههای آموزشی در اختیار علاقهمندان و مجریان این طرح قرار گیرد.
فهرست مطالب و اسلایدها
راهنمای ارزیابی درونی
ارزیابی درونی مبتنی بر هدف در گروههای آموزشی
ارزیابی درونی مبتنی بر هدف در گروههای آموزشی
معرفی ارزشیابی درونی (آشنایی اعضاء هیأت علمی با ارزشیابی درونی)
وظایف کمیته ارزشیابی درونی
کمیته ارزشیابی درونی هر گروه باید دارای ویژگیهای ذیل باشد:
مهمترین ملاکهایی که در این حوزه مورد ارزشیابی قرار میگیرند
نحوه انتخاب و وظایف مدیر گروه
برنامه مشخص برای ارتباطات (داخل و خارج ازگروه)
نحوه گزینش و استخدام هیات علمی (سایر کارکنان)
تعریف دقیق فعالیتهای آموزشی (what/ whom/ who/ where/ when)
تناسب محتوای برنامه آموزشی با اهداف
مشارکت در برنامهریزی درسی
روشهای تدریس ومیزان استفاده از طرح درس
یکپارچگی علوم پایه و بالینی
آگاهی دانشجویان از حقوق و وظایف خود.
سمینارها و همایشهای برگزار شده توسط گروه.
حوزه سنجش و ارزشیابی
9_ حوزه دانش آموختگان
تعیین وضعیت مطلوب متناسب با هر یک از ملاکها
تعیین روشهای جمع آوری دادهها و تدوین ابزار اندازه گیری
تجزیه و تحلیل دادههای کمی
تجزیه و تحلیل دادههای کیفی
تهیه گزارش نهایی و ارائه پیشنهادها