پاورپوینت درباره استفاده از آنالوگ در آموزش شیمی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی: Powerpoint
نوع فایل: ppt (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد اسلاید: 26 اسلاید
قسمتی از متن فایل دانلودی
تعریف آنالوگ یا شبیه نما
آنالوگ انتقال مجموعه ای از ارتباط ها از فرایندی آشنا به مفهومی نا آشناتر
آنالوگ مقایسه ای میان دو بُعد از دانش است، یکی آشنا و دیگری ناآشنا. بُعد آشنا به جنبه ی آنالوگ و بُعدی که باید یاد گرفته شود معمولا هدف (Target) نام برده می شود.
شباهت نسبی میان جنبه های مشابه دو چیز که بر اساس آن می توان آن دو را با هم مقایسه کرد، در آنالوگ دیده می شود.
آنالوگ، قیاس تجربه ای از زندگی دانش آموز را برای کمک در توضیح هدف مفهومی خاص می باشد.
استفاده ی مطلوب از آنالوگ برای نمایش ارتباط میان ساختار دانش موجود و دانش هدف. از وجه اشتراک های آنالوگ برا ی بحث های مرتبط و رسیدن به هدف استفاده می شود.
تاثیر نامطلوب: یکی شدن (یا تداخل) آنالوگ در چارچوب ارتباطی دانش موجود یا دانش هدف.
آنالوگ، استعاره یا قیاس به سه دلیل مورد استفاده قرار می گیرد:
تصویر سازی یک مفهوم انتزاعی
مقایسه ی تشابه ها دنیای واقعی و تجربه های دانش آموزان با مفاهیم جدید
عامل انگیزشی
نکات مهم در استفاده از آنالوگ
از آن چه که دانش آموزان قبلا در علوم و وقایع زندگی روزمره می دانند آگاه شوید.
آنالوگ از موضوع ها و فرایندهای آشنا برای توضیح مفاهیم ناشناخته استفاده می کند.
آنالوگ ها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که برای دانش آموزان آشنا باشند. مانند تجارب دانش آموزان در زندگی، موضوع های متداول، داستان های علمی. سعی شود از موضوعات مورد توجه بزرگسالان که بچه ها با آن سروکار ندارند استفاده نشود.
ورزش، دوچرخه، خودروها و روابط انسان ها منابع جالبی از آنالوگ ها هستند.
دانش آموزان باید در تفسیر آنالوگ های معلمان درگیر شوند.
یادگیری بهتر زمانی رخ می دهد که دانش آموزان در ساخت آنالوگ ها کمک می کنند.
باید مطمئن شد که معلم و دانش آموزان هر دو آنالوگ را همسو تجسم می کنند.
ویژگی های مشترک و صفات غیر مشترک میان آنالوگ و مفهوم علمی (هدف) برای دانش آموزان معرفی شود.
آنالوگ ها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که با توضیح فرایندها، به جای آن که با تشابه های سطحی سروکار داشته باشند، تفکر سطح بالا را تحریک کنند