پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اتم های چند الکترونی در 32 اسلاید

- پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اتم های چند الکترونی در 32 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اتم های چند الکترونی در 32 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

اصول حاکم بر بررسی اتمهای چند الکترونی، چه از لحاظ تجربی و چه از لحاظ نظری، تقریباً مشابه با اصول مربوط به اتم ئیدروژن است. اطلاعات حاصل از طیفهای بصری و اشعه ، مهمترین داده‌های تجربی را برای مطالعه اتمهای چند الکترونی فراهم می‌نماید.
با وجود این، نباید این ساده‌نگری را داشت که می‌توان با مطالعه طیف اتمهای گوناگون، معادله شرودینگر را برای آنها نوشت و آن را به قسمتهای شعاعی و زاویه‌ای تفکیک نمود و روابط به دست آمده را حل کرد. متأسفانه واقعیت چیز دیگری را می‌رساند. در اینجا عامل مهم اثرات متقابل الکترونها بر یکدیگر مطرح است. به همین دلیل برای توجیه طیف اتمی عناصر و پی‌بردن به ساختمان درونی اتمها، بیشتر، از روشهای نسبتاً کیفی یا نیمه‌کمی بسیار پیچیده و کامپیوتری استفاده می‌کنند که تا حدودی تقریبی می‌باشند. جالب اینجاست که نتایج حاصل از این بررسیهای پیچیده با پیشگوییهای نظری ما که از راه تعمیم دادن ساختمان اتم ئیدروژن به اتمهای دیگر به دست می‌آید، مطابقت می‌کند. اضافه بر این، این پیشگوییها با خواص عناصر و جدول تناوبی همخوانی دارد.
با این ترتیب نیاز مبرمی به بررسی یک‌یک اتمهای چندالکترونی از دیدگاه محاسبات پیچیده مکانیک موج نداریم و می‌توانیم از تعدادی نظام و اصول کلی مبتنی بر داده‌های تجربی برای توصیف ساختمان اتمهای چندالکترونی استفاده کنیم.
به طور کلی تفاوت مهم میان اتم ئیدروژن در حالتهای پایه و برانگیخته آن با اتمهای چندالکترونی در آن است که انرژی کلیه اوربیتالهای وابسته به یک سطح اصلی انرژی، مطابق آنچه که از حل معادله شرودینگر برای اتم ئیدروژن مانند به دست می‌آید. یکسان است (شکل). در صورتی که می‌بینیم که در اتم چند الکترونی چنین نیست و مثلاً انرژی الکترون در اتمهای چند الکترونی بیش از الکترون و انرژی بیش از انرژی می‌باشد.
نکته دیگر آن است که تمام اوربیتالها در اتمهای چند الکترونی به علت افزایش بار هسته، تا اندازه‌ای منقبض می‌شوند.
 
 
فهرست مطالب:
 
معادله شرودینگر سه بعدی
 
رابطه بین مختصات کارتزین و کروی
 
قاعده کوانتش بور
 
حل معادله شرودینگر در مختصات کروی
 
نمودار ترازهای انرژی برای اتم هیدروژن با رعایت قواعد گزینش
 
چگالی احتمال شعاعی برای اتم هیدروژن
 
تکانه زاویه ای کل و اثر اسپین – مدار
 
جفت شدگی اسپین – مدار
 
نمودار تراز انرژی ساختار ریز
 
نمودار نسبی لایه ها و زیر لایه های اتمی
 
انرژی یونش
 
نمودار تراز انرژی برای سدیم
 
نمودار ترازهای انرژی برای اتم هلیوم
 
لیزر یاقوت
 
تشکیل باریکه در یک لیزر
 
و…

برای دانلود کلیک کنید