جزوه انرژی خورشیدی

- جزوه انرژی خورشیدی

جزوه انرژی خورشیدی

جزوه انرژی خورشیدی در حجم 24 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

نیروگاهها شامل دو قسمت هستند:

الف) سیستم خورشیدی که پرتوهای خورشید را جذب کرده و با استفاده از حرارت جذب شده تولید بخار می نماید.

ب) سیستمی موسوم به سیستم سنتی که همانند دیگر نیروگاههای حرارتی بخار تولید شده را توسط توربین و ژنراتور به الکتریسیته تبدیل می کند.

نیروگاههای حرارتی خورشید از نوع سهموی خطی

در این نیروگاهها ، از منعکس کننده هایی که به صورت سهموی خطی می باشند جهت تمرکز پرتوهای خورشیددرخط کانونی آنها استفاده می شود و گیرنده به صورت لوله ای در خط کانونی منعکس کننده ها قرار دارد

در داخل این لوله روغن مخصوصی در جریان است که بر اثر حرارت پرتوهای خورشید گرم و داغ می گردد.

این روغن از مبدل حرارتی عبور کرده و اب را به بخار تبدیل می کند این سیستم آب و بخار به مدارهای مرسوم در نیروگاههای حرارتی انتقال داده می شود تا به کمک توربین بخار و ژنراتور به توان الکتریکی تبدیل گردد.

برای بهره گیری بیشتر و افزایش بازدهی لوله دریافت کننده سطح آن را با اکسید فلزی که ضریب بالایی پوشش می دهند و همچنین در محیط اطراف آن لوله شیشه ای به صورت لفاف پوشیده می شود تا از تلفات گرمایی و افت تشعشعی جلوگیری گردد و نیز از لوله درافت کننده محافظت بعمل آید.

ضمناً بین دو لوله خلاً بوجود می آورند برای آنکه پرتوهای تابشی خورشید در تمام طول روز به صورت مستقیم به لوله دریافت کنند برسد.

در این نیروگاهها یک سیستم ردیاب خورشید نیز وجود دارد که بوسیله آن آینه های شلجمی دائماً خورشید را دنبال  می کنند وپرتوهای آن در روی لوله دریافت کننده متمرکز می نمایند.

تغییرات تابش خورشید در این نیروگاهها توسط منبع ذخیره وگرم کن سوخت فسیلی جبران می شوند. درچند کشور نظیر ایالات متحده امریکا-اسپانیا-مصر-مکزیک-هند و مراکش ازنیروهای سهموی خطی استفاده شده است که این نیروگاهها یا در مرحله ساخت ویا در مرحله بهره برداری قرار دارند. در ایران نیز تحقیقات ومطالعاتی در زمینه این نیروگاهها انجام شده وپروژه یک نیروگاه تحقیقاتی با ظرفیت 250 کیلو وات توسط سازمان انرژیهای نو ایران در شیراز در حال انجام می باشد وانتظار می رود تا پایان سال 83 به بهره لرداری برسد.

کلیه مطالعاتی ، طراحی وساخت این نیروگاه به طور کامل توسط متخصصین و مهندسان ایرانی انجام می پذیرد.

بدیهی است که با افزایش ظرفیت فنی و علمی که دراثر اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی شیراز عاید محققین مجرب ایرانی می شود ایران در زمره محدود کشورهای سازنده نیروگاههای خورشیدی از نوع متمرکز کنندهای سهموی خطی قرار خواهد گرفت

نیروگاههای حرارتی از نوع دریافت کننده مرکزی

 در این نیروگاهها پرتوهای خورشیدی توسط مزرعه ای متشکل از تعداد زیادی آینه منعکس کننده به نام هلیوستات بر رو یک دریافت کننده که در بالای برج نسبتاً بلندی استقرار یافته است متمرکز می گردد.

درنتیجه روی محل تمرکز پرتوها انرژی گرمایی زیادی بدست می آید که این انرژی بوسیله سیال عامل که در داخل دریافت کننده در حرکت است، جذب می شود و بوسیله مبدل حراراتی به سیستم آب و بخار مرسوم در نیوگاههای سنتی منتقل شده و بخار فوق گرم در فشار و دمای طراحی شده برای استفاده در توربین ژنراتور تولید می گردد.

این سیال عامل در مبدلهای حرارتی در کنار آب قرار گرفته و موجب تبدیل آن به بخار با فشار و حرارت بالا میگردد. در برخی از سیستم ها سیال عامل آب است و مستقیماً در داخل دریافت کننده به بخار تبدیل می شود.

برای استفاده دائمی از این نوع نیروگاه ،در زمانی که تابش خورشید وجود ندارد مثلا ساعات ابری شبها از سیستم های ذخیره کننده حرارت و یا احیاناً از تجهیزات پشتیبانی که ممکن است از سوخت فسیلی استفاده کنند. جهت ایجاد بخار برای تولید برق کمک گرفته می شود.

مطالعات و تحقیقات در زمینه فناوری و سیستم های این نیروگاهها ادامه دارد و آزمایشها و موسسات متعددی درسراسر دنیا در این زمینه فعالیت می کنند.

مطالعات ساخت اولین نیروگاه خورشییدی ایران از نوع دریافت کننده مرکزی توسط سازمان انرژیهای نو ایران و با کمک شرکتهای مشاور وسازنده داخلی با ظرفیت یک مگا وات وسیال عامل آب  و بخار در طالقان جریان دارد. کلیه مطالعات اولیه وپتانسیل سنجی و طراحی نیروگاه به انجام رسیده ویک نمونه هلیوستات نیز ساخته شده است.

نیروگاههای حرارتی از نوع شلجمی بشقابی

در این نیروگاهها از منعکس کننده هایی که به صورت شلجمی بشقابی می باشد جهت تمرکز نقطه ای پرتوهای خورشید استفاده می گردد و گیرنده هایی که درکانون استفاده می گیرتد به کمک  سیال جاری درآن انرژی گرمایی را جذب نموده و به کمک یک ماشین حررتی و ژنراتور آن را به توان مکانیکی و الکتریکی تبدیل می نماید.

 

دودکش های خورشیدی

          روش دیگر برای تولید الکتریسیته از انرژی خورشید استفاده از برج نیرو یا دود کش های خورشیدی می باشد در این سیستم از خاصیت دودکش ها استفاده می شود به این صورت که با استفاده از یک برج بلند به ارتفاع حدود 200 متر وتعداد زیادی گرم خانه های خورشیدی که در اطراف آن است هئای گرمی که بوسیله انرژی خورشیدی در یک گرمخانه تولید می شود وبه طرف دودکش یا برج که در مرکز گلخانه قرار دارد ، هدایت  می شود.

این هوای گرم به علت ارتفاع زیاد برج با سرعت زیاد صعود کرده و باعث چرخیدن پروانه و ژنراتوری که در  پایین برج نصب شده است نصب می گردد و بوسیله این ژنراتور برق تولید می شود هم اکنون یک نمونه از این سیسشتم در 160 کیلومتری جنوب مادرید احداث گردیده که ارتفاع برج آن به 200 متر میرسد.

برای دانلود کلیک کنید