مقاله ای کامل در مورد دیسک گردن

- مقاله ای کامل در مورد دیسک گردن

مقاله ای کامل در مورد دیسک گردن

این مقاله 35صفحه ای در قالب  word  همراه با پس زمینه صفحات و حاشیه صفحات بوده و قابل ویرایش و همچنین آماده پرینت  می باشد و به شرح کامل تمام موضوعات مرتبط با بیماری دیسک گردن پرداخته است.

 

 قسمت هایی از مقاله :

پیش گفتار :

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش دربیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد. البته باید میان بیماری و سایر حالت‌ها پزشکی مانند خستگی، ضعف، کسالت و اندوه تفاوت گذاشت. عامل ایجاد بیماری می‌تواند بیرونی (مانند باکتری، انگل، تغذیه ناکافی و…) یا درونی (مانند پرکاری تیروئید، دیابت و …) باشد. همچنین بیماری می‌تواند مادرزادی (مانند سندرم ترنر یا لب شکری) یا ژنتیکی مانند آلبینیسم باشد. بیماری تند (حاد) یا کهنه (مزمن)، واگیر دار یا ناواگیر نیز می‌تواند باشد.هر بیماری با شماری علائم و نشانه‌های ویژه شناخته و آشکار می‌شود. شناخت و درمان بیماری بر عهده پزشک است.

 

مقدمه :

ستون فقرات گردن از استخوان‌های متعددی به نام مهره تشکیل می‌شود که هر یک از آنها توسط یک دیسک از دیگری جدا می‌شود. دیسک گردن متشکل است از چند لایه‌ بافت محکم اتصال دهنده‌ای است که دیسک را در میان می‌گیرند و آن را می‌پوشانند. ماده‌ی ژلاتینی مانند نرمی با قابلیت تغییر شکل در میان دیسک وجود دارد؛ هنگامی که این ماده ژلاتینی به دلیل پارگی لایه‌ها‌ی بافت اتصال دهنده از دیسک بیرون می‌زند، بیماری بیرون زدگی دیسک گردن رخ می دهد.


اجازه دهید برای درک بهتر ساز و کار فتق دیسک گردن، دیسک را به یک برش از دسر اسلایس وانیلی تشبیه کنیم که بین پنج لایه خمیر نازک قرار گرفته است. بالاترین و پایین‌ترین لایه‌ی شیرینی همان مهره‌ها (استخوان‌ها)، مایه میانی همان ماده ژلاتینی دیسک گردن و لایه‌های خمیر هم بافت اتصال دهنده‌ی پیرامون دیسک هستند. حال اگر بالای این دسر را فشار دهید، مسلماً مایه میانی به طرف پایین فشرده می‌شود و دو یا سه لایه از خمیر نازک پایینی را پاره می‌کند و از محل خود خارج می‌شود چون دیگر لایه‌های خمیری مانند سابق آن را نگه نمی‌دارند. در دیسک نیز چنین اتفاقی پیش می‌آید. خم کردن رو به جلوی گردن به جلوی دیسک فشار می‌آورد و ماده ژلاتینی مانند آن را درون دیسک گردن رو به سمت عقب می‌راند؛ در نتیجه به مرور زمان یا به یک‌باره، با پاره شدن چند لایه از بافت اتصال دهنده‌ی عقب دیسک، بیرون زدگی یا فتق دیسک گردن رخ می‌دهد.اکثرآسیب دیدگی ها براثرحالت های ناصحیح یا استفاده بیش ازحد ازمفصل وساییدگی طبیعی مفصل ایجاد می شود در بعضی مواقع گردن درد براثرآسیب دیدگی های ناشی ازافتادن، برخوردهای ورزشی یا تصادف اتومبیل ایجاد می شود. که یکی از روش های درمان آزادسازی سیاتیک است.

علت ؟؟؟؟؟

خم کردن رو به جلوی گردن، حالت اندامی نامناسب (قوز کردن) به ویژه هنگام خوابیدن یا نشستن، فعالیت‌های درگیر کننده‌ی بازوها در جلوی بدن (برای مثال: ظرف شستن، رانندگی و …) و بلند کردن اشیاء چهار حرکتی هستند که همگی هر روز انجام می‌دهیم و در صورت تکرار، طول کشیدن یا شدید بودن به بیرن زدگی دیسک گردن دامن می‌زنند. چرخاندن یا خم کردن گردن به طرفین نیز به دلیل متمرکز نمودن فشار بر یک طرف دیسک در بروز بیماری دیسک گردن بی‌تأثیر نیست. برجستگی دیسک گردن گاهی در پی

 

 و ادامه مقاله

برای دانلود کلیک کنید