ریشه یابی معادلات به روش تنصیف (دو بخشی) در متلب

- ریشه یابی معادلات به روش تنصیف (دو بخشی) در متلب

ریشه یابی معادلات به روش تنصیف (دو بخشی) در متلب

 

 

 

 

 

 

 

ریشه‌یابی (Root Finding) و حل معادلات، یکی از مهم‌ترین انواع مسائل است، که در حوزه‌های مختلفی از علوم پایه، علوم فنی-مهندسی، و رشته‌های کاربردی مطرح می‌شود و حل مسائل مختلف در این حوزه‌ها، نهایتا به حل یک معادله ختم می‌شود. اما در حالت کلی، برای ریشه‌یابی و حل معادلات، رویکرد بسته‌ای وجود ندارد و غالبا ما مجبوریم از روش‌های محاسبات عددی برای حل معادلات به صورت عددی استفاده کنیم.

روش نصف کردن اولین و ساده ترین روش برای پیدا کردن صفرهای تابع است .

فرض کنید تابعی (نمودار آبی) دارید که می‌خواهید ریشه (محل برخورد تابع با محور xها) آن را بیابید یا به اصطلاح آن را حل کنید. 

الگوریتم این روش به اینگونه است که یک بازه حاوی ریشه ، برای یک تابع مشخص با یک معیار توقف تعریف می گردد.(تابع باید به ازای این بازه تغییر علامت داشته باشد.) سپس این بازه همانطور که ازنام این روش مشخص است نصف شده و با توجه به تغییر علامت طرف دیگر بازه تعیین می گردد.این روند ادامه می یابد تا مقدار اختلاف بین دو ریشه بدست آمده از معیار توقف کوچکتر شود. 

همراه فایل برنامه نویسی ، یک فایل راهنما بصورت Pdf (در  3 صفحه ) نیز ضمیه شده است .(قبل از اجرای برنامه این فایل را مطالعه نمایید.)

کد نویسی به سادگی قابل ویرایش بوده و می توانید داده های خود را به راحتی جایگزین مقادیر پیش فرض کنید.در صورت داشتن هرگونه سوالی در زمینه فایل خریداری شده می توانید از طریق راه ارتباطی (پشتیبانی مشتریان در این فروشگاه ) آن را با ما در میان بگذارید. 

تصاویر زیر مربوط به کد نویسی و نتایج اجرای برنامه برای تابع پیش فرض می باشد.(برای مشاهده بهتر تصویر می توانید بر روی تصویر کلیک کرده و آن را در پنجره جدید باز کنید.)

 

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید