پروتکل آموزش مهارتهای زندگی (پکیج آموزشی مهارتهای زندگی)

- پروتکل آموزش مهارتهای زندگی (پکیج آموزشی مهارتهای زندگی)

پروتکل آموزش مهارتهای زندگی (پکیج آموزشی مهارتهای زندگی)

تعداد جلسات:   10

تعداد صفحات:  14

نوع فایل:    word

 

  در هر جلسه ابتدا پیرامون هر موضوع‌ مباحثی مطرح می‌ شود، در ادامه موضوع به صورت گروهی مورد بحث و بررسی قرار می‌ گیرد و در پایان جلسه تمریناتی ارائه می‌ شود تا همه آزمودنی‌ها به صورت تجربی تمرین کنند. 

 

موضوعات جلسات آموزشی:

جلسه اول: آشنایی با اعضای گروه و موضوعات دوره اموزشی ( معارفه و ایجاد رابطه حسنه اشنا کردن اعضا با مهارت های زندگی )

جلسه دوم: شناخت خود و توانائیهایمان کسب مهارت خود اگاهی

جلسه سوم: آشنایی با مهارت همدلی کردن

جلسه چهارم: شناخت در موردپدیده ارتباط و نحوه برقراری ارتباط با دیگران کسب مهارت برقراری

جلسه پنجم: آشنایی با مهارت کنترل و مدیریت خشم

جلسه ششم: آشنا کردن و توانمند سازی اعضای گروه در زمینه مهارت حل مسئله

جلسه هفتم: آشنایی با مهارت مدیریت و مقابله با استرس

جلسه هشتم: آشنایی با مهارت تصمیم گیری

جلسه نهم: آشنایی با مهارت تفکر انتقادی

جلسه دهم: مهارت مدیریت هیجانات

 

 

نمونه جلسات آموزشی:

 

جلسه چهارم

هدف: شناخت در موردپدیده ارتباط و نحوه برقراری ارتباط با دیگران کسب مهارت برقراری ارتباط موثر  

مطالب آموزشی ارائه شده: ابتدا بررسی کوتاهی به مباحث جلسات قبل و کاربرد آنها در زندگی روزمره شان داشتیم.

1-تعریف مفهوم ارتباط

2-موانع ارتباطی

3-پل های ارتباطی

4-انواع ارتباط ( مثبت و منفی و کلامی و غیر کلامی )

5-عوامب ایجاد کننده ارتباط (از قبیل احترام تفاهم تلاش اهمیت دادن )

6-نشان دادن اهمیت شنونده خوب بودن ( نگاه کردن به طرف مقابل مایل شدن به سمت و وی تماس چشمی مناسب)

فعالیت ها 1- به اعضا گفته شد فرض کنید با معلم و یا مادر خود دارید راجع به چیزی که خیلی برایتان اهمیت دارد صحبت کنید ( او سرش به کار خودش است که این که می اید می گوید گوشم با شماست چه حساسی پیدا میکنید به نظر شما علت چه می تواند باشد ؟

فعالیت 2- به بازی نقش پرداخته شد به این صورت که یک از اعضا دارد با محقق صحبت میکند و محقق با دسنانش ور می رود و به دیوار نگا میکند. فعالیت 4- این فعالیت مرتبط با عزت نفس بود که از افراد خواسته شده 10 چیز شامل فرد مکان رویدادی که موجب احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشند را بنویسند و سپس نتیجه گیری کنند

در پایان جلسه یک جمع بندی از مطالب مطرح شده با کمک اعضا صورت گرفت و اعضا احساسات خود را از تشکیل این جلسه بیان کردند.

 

جلسه پنجم

هدف: آشنایی با مهارت کنترل و مدیریت خشم

مطالب آموزشی ارائه شده: ابتدا بررسی کوتاهی به مباحث جلسات قبل و کاربرد آنها در زندگی روزمره شان داشتیم.

  • تعیین مفهوم خشم و ارتباط بین آن ها
  • عوامل ایجاد کننده خشونت
  • حالات جسمانی و روانی و هیجانی هنگام خشم و خشونت
  • روش های مهار خشم

فعالیت ها:

فعالیت 1- از هر گروه یک نفر به عنوان داوطلب خاطره ای از خشم خود تعریف کرد و به اتفاق گروه در مورد آن بحث شد که در کدام یک از موارد فرد حق داشته خشمگین شود و در کدام مورد خشم ضروری بوده و در کدام مورد رفتار فرد درست و مناسب بوده است؛ و از اعضا خواسته شد پیشنهادات خود را برای تشخیص و کنترل خشم و این که چه باید کرد بیان دارند.

فعالیت 2- از اعضا خواست شد در برگه ای یک مورد از خشم خود را به یاد آورند و سپس طریقه ی ابراز خشم خود و عواقب و احساس بعد از آن را بنویسند. و این که در این موارد اگر چه رفتاری می کردند بهتر بود.

فعالیت 3- از اعضا خواسته شد شیوه های مناسب کنترل خشم را بیان دارند و به آن ها آموزش داده شد که در هنگام خشم نفس عمیق بکشند (دم و باز دم) و از این طریق به خود آرامش دهند.

در پایان جلسه یک جمع بندی از مطالب مطرح شده با کمک اعضا صورت گرفت و از اعضا خواسته شد نظر خود را در مورد این جلسه بیان کنند.

 

برای دانلود کلیک کنید