تحقیقات رفتاری حسابداری و گزارش اجتماعی PPT

- تحقیقات رفتاری حسابداری و گزارش اجتماعی PPT

تحقیقات رفتاری حسابداری و گزارش اجتماعی PPT

 

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت تحقیقات رفتاری حسابداری و گزارش اجتماعی

فرمت : PPT

حجم : 1.3 مگابایت

تعداد اسلاید : 22

زبان : فارسی 

سال گردآوری : 97

 

üاهداف

اهداف آموزشی :

با ماهیت و اهمیت تحقیقات رفتاری حسابداری آشنا شوید.

سه رویکرد اصلی انجام تحقیقات رفتاری در حسابداری و تمایز میان آن ها را بشناسید.

محدودیت های تحقیقات رفتاری را درک کنید.

حسابداری اجتماعی را تعریف و تفاوت آن با گزارشگری مرسوم در حسابداری را تشریح کنید.

عواملی که شرکت ها را به سوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی سوق می دهند برشمارید.

در چارچوب نظری مسئولیت اجتماعی مفهوم قرارداد اجتماعی را تشریح کنید.

دو تئوری مشروعیت سازمان و اقتصاد سیاسی را شناخته و تمایز میان ها را تحلیل کنید.

حسابداری و گزارشگری سه جانبه و مسایل پیرامون گزارشگری اجتماعی و زیست محیطی را بشناسید.

 
مقدمه

در فصل های قبل پیرامون واکنش بازار سرمایه به انتشار اطلاعات حسابداری بحث شد.

تحقیقات بازار سرمایه تنها بر دو رویداد انتشار اطلاعات و واکنش بازار سرمایه (درصورت وجود) تمرکز دارند.در این میان این تحقیقات به آنچه میان این دو رویداد می گذرد، توجیهی نمی کنند.

به بیان سادتر، یکی  از مشکلات تحقیقات بازار سرمایه این است که به بررسی چگونگی پردازش اطلاعات توسط مشارکت کنندگان بازار نمی پردازد. در این میان تئوری نمایندگی در پاسخ به این محدودیت تنها با هدف بررسی این موضوع مطرح      می شود که چرا رویه حسابداری خاصی را از میان مجموعه رویه های مجاز انتخاب می شود ، اما اطلاعات در ارتباط با شیوه تصمیم گیری ارائه نمی کند. مضاف بر اینکه فرض زیر بنایی تئوری نمایندگی این است که تمام افراد با هدف حداکثر منافع شخصی خود تصمیم می کنند. اگر چه این فرض امکان ارائه پیش بینی های قابل آزمون را تسهیل می کند.اما چنین فرضی را  می توان برای توجیه انواع رفتارها بکار برد. بنابراین خود خواهی و منفعت طلبی تبین بسیار ناقصی از رفتار افراد ارائه می دهد. بدهی است برای کسب شناخت بهتر درباره چگونگی استفاده از اطلاعات ، نیاز به مطالعه رفتاری های واقعی افراد و فرایند تصمیم گیری آنان است. این همان نقشی است که حوزه سوم تحقیقات حسابداری ، با عنوان رفتاری حسابداری ، بر عهد دارد.

ادامه مقدمه …

از دیگر موضوعاتی که طی دهه های  اخیر با اقبال مواجه بوده است.، بحث مسئولیت اجتماعی شرکت ها و گزارشگری پیرامون آن است. واحدهای تجاری با فشار روز افزونی برای پاسخگویی درباره مسایل اجتماعی و زیست محیطی مواجهند و می بایست علاوه بر عهد مالی ، مسئولیت اجتماعی خود در برابر جامعه را نیز در تصمیم گیری یشان لحاظ کنند. در نتیجه ،انتظار می رود حسابداری و گزارشگری شرکت ها به گونه ای باشد که نیاز های اطلاعاتی ذینفعان در این زمینه برآورد شود.

در این فصل ،ابتدا به ماهیت تحقیقات رفتاری و اهمیت آن در حرفه حسابداری پرداخته می شود. پس از بیان رویکرد های اصلی تحقیقات رفتاری و محدودیت های پیش روی آنها ، بحث گزارشگری اجتماعی و زیست محیطی به تفصیل بیان می شود.در این زمینه، ابتدا تعریف حسابداری اجتماعی و تمایزآن با حسابداری مرسوم در ادامه ، عوامل محرک شرکت ها به سوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی و چارچوب نظری زیر بنای آن تشریح می شود. در نهایت ، فصل با بیان موضوعات پیرامون حسابداری اجتماعی و زیست محیطی ،همچون حسابداری سه جانبه خاتمه می یابد.

برای دانلود کلیک کنید