پاورپوینت مهارت های اجتماعی در افراد توانبخشی با نیاز های خاص

- پاورپوينت مهارت هاي اجتماعي در افراد توانبخشي با نياز هاي خاص

پاورپوینت مهارت های اجتماعی در افراد توانبخشی با نیاز های خاص

تعداد اسلاید: 20
قابل تغییر و ویرایش

پاورپوینت مهارت های اجتماعی در افراد توانبخشی با نیاز های خاص

تعداد قابل توجهی از دانش آموزان بـه ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی به دلیل محدودیت شناختی در (زمینه)حافظه و توجه های ادراک، متناسب بـا سن خـود عمل نمی کنند و در یادگیری مفاهیم پیچیده دچار مشکل می  شوند.
با توجه به ظرفیت محدود یـادگیری در زمینه هــای انتزاعی، چنین کودکانی در برنامه های آموزشی که تاکید بیشتر بـر محتوای نظری است،کمتر توفیق حاصل می کنند و با کاهش انگیزه مواجه می شوند، لذا طراحی و اجرای برنامه آموزشی کاربردی و متناسب با زندگی روزانه لازم به نظر می رسد .


مهارت های اجتماعی یکی از برنامه های مفیدی است کـه بـه  تمامی دانش آموزان در جهت کفایت شخصی و اجتماعی کمک می نماید و نظر به ماهیت عینی و ملموسی که دارد دانش آموزان آسیب دیده ذهنی می توانند بهره مندی بیشتری از چنین برنامه های آموزشی داشـته باشند.
کمبود مهارت های اجتماعی تأثیر منفی بر کارکردتحصیلی دانش اموزان دارد (ری والیوت 2006)در روابط بین فردی و حوزه عاطفی_ رفتاری مشکل ایجاد می کند.(مریل وگیمپل1998به نقل از راندی میشل 2008)مشکلات یادگیری را تشدید می کند،مانع پیشرفت کودک شده و سرانجام منجر به عواقب نامطلوب در دوران تحصیل می گردد.


هنگامی که معلم بـه شیوه بازی یـا کارکردن دانش آموزان با هم توجه میکند، به سرعت دانش آمـوزانی را که از جانب همسالان نادیده گرفته شده یـا آشکارا طرد شـده اند و یا تبدیل بـه اسباب خنـده و مـزاح گشته اند را شناسایی میکندهمچنین لازم است دلایل آشـکاری را کـه سبب این موقعیت هستند، جستجو نماید.

دانش آموزان مهارت هایی مثل احوال پرسی، تشکر کردن، یاد گرفتن و به کار بردن اسـم هـا، انتخاب موضوعات مناسب برای گفت وگو و دنبال کردن آن ، برقراری وحفظ تماس چشمی ( البته در اینجا باید بـه تفـاوت هـای فرهنگـی توجـه داشت)، به کارگیری حالت مناسب صورت، استفاده از طنین مناسب صدا، قرار گرفتن در جایگاه مناسب نسبت بــه دیگران، جلوگیری از رفتار نسنجیده و گوش سپردن فعال را در محیط های مختلف (خانه ،مدرسه و…)یادبگیرند.


کارت هایی با امتیاز های مختلف در نظر گرفته می شود ابتدا درباره رفتارهایی که قراراست تقویت شود راهنمایی می شود سپس همزمان با انجام آن رفتار ژتونی به و داده می شود برای تبدیل ژتون ها به تقویت کننده های پشتوانه ای می توان  از کتاب داستان اسباب بازی و خوراکی و…. استفاده کرد.( استفاده از راهبردهای تقویت ژتونی در آموزش کودکان آسیب دیده شنوایی در بالا بردن تعاملات مثبت بـا افراد همسال موثربوده است.)

برای دانلود کلیک کنید