پروژه درباره مهندسی ارزش در کنترل پروژه

- پروژه درباره مهندسي ارزش در كنترل پروژه

پروژه درباره مهندسی ارزش در کنترل پروژه

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:77

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

مقدمه

مهندسی ارزش، یکی از موفق‌ترین متدولوژی‌های حل مسأله، کاهش هزینه و بهبود عملکرد و کیفیت است. رویکرد کارکردگرای مهندسی ارزش، سرعت بالای به نتیجه رسیدن آن و راه‌حل‌های اجرایی که ارایه می‌کند، از وجوه تمایز آن در مقایسه با دیگر تکنیک‌ها و روش‌های مهندسی است. یکی دیگر از رمزهای موفقیت مهندسی ارزش، انجام کار تیمی است. تیمی که با هدف مشترک و با تخصص‌های مختلف، کارکردهای یک پروژه یا محصول را بررسی می‌کنند و با بهبود خلاقانه، جایگزینی کم‌هزینه‌تر برای آن پیشنهاد می‌دهند.

هدف و زمان به کارگیری مهندسی ارزش

هدف اصلی در مهندسی ارزش، توجه به کارکرد است، نه کیفیت kو نه هزینه. چرا که تامین کارکرد، کاهش هزینه و حفظ یا ارتقای کیفیت را خود به خود به دنبال دارد. برای آن‌که بهترین نتایج از انجام مطالعه مهندسی ارزش به دست آید، توصیه متخصصان این است که مطالعه در اولین فازهای یک پروژه انجام شود. هرچه مطالعه پروژه و طراحی‌های آن نهایی‌تر باشند و پروژه به مراحل اجرایی نزدیک‌تر باشد، امکان تغییر دادن آن و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کاهش هزینه، کمتر خواهد شد. برای شرح بهتر این موضوع، بررسی و تحلیل نمودار زیر می‌تواند مفید باشد.

همان‌طور که در نمودار می‌بینیم، در فازهای تصمیم‌گیری در مورد یک پروژه و طراحی‌های مفهومی آن، به دلیل عدم ورود به مراحل اجرایی و قطعی شدن کار، قابلیت تغییر بیشتر است. در همین زمان‌ها که تغییرات به راحتی قابل انجام هستند، هزینه زیادی نیز متوجه سازمان پروژه نیست. این تغییرات می‌توانند با صرف هزینه کمی اعمال شود و صرفه‌جویی چشمگیری نیز در پی‌داشته باشد. در حالی که هرچه به سمت فعالیت‌های اجرایی و مراحل تولیدی پروژه پیش رویم، علاوه‌بر هزینه‌های اجرایی، برای اعمال تغییرات نیز باید هزینه بیشتری متقبل شد. نکته قابل توجه حرکت معکوس دو نمودار صرفه‌جویی ناشی از مهندسی ارزش و هزینه‌های اجرا است.

در ابتدای پروژه، اعمال بیشترین تغییرات ممکن، با کمترین هزینه انجام‌پذیر است. اما در پایان پروژه، اعمال کمترین تغییرات با هزینه بالایی صورت خواهد پذیرفت. چرا که بسیاری از خریدها انجام شده و بخش‌های عمده پروژه به اجرا رسیده‌اند. بدیهی است در چنین شرایطی، تصمیم‌گیری در مورد کوچک‌ترین تغییر وقتی ممکن است که تاثیر و تعامل آن با بسیاری از عوامل دیگر، بررسی شده باشد.

  ادبیات مهندسی ارزش

واژه‌هایی مانند بها، ارزش، هزینه و قیمت در گفت‌وگوهای روزمره و بسیاری از محاوره‌های کاری و خرید و فروش‌های پیش پا افتاده و عادی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌کارگیری این کلمه‌ها، به دلیل تکرار چندین‌باره آنها در هر روز و توافق قراردادی که بر معنای آن‌ها داریم، ما را از تعریف دقیق آنها بی‌نیاز می‌کند. با این وصف، ضروری است پیش از آن که وارد موضوع اصلی این کتاب شویم، چند واژه کلیدی و پایه را که دارای مفهوم خاص در مهندسی ارزش هستند، تعریف کنیم. این واژه‌ها برای کسانی که با مفاهیم اقتصادی، مدیریتی و مهندسی صنایع آشنایی دارند، الفاظ جدیدی نیستند.

و….

برای دانلود کلیک کنید