پاورپوینت کارگاه بازار یابی
نوع فایل power point
قابل ویرایش 217 اسلاید
قسمتی از اسلایدها
1- بازاریابی فرآیندی است که از طریق آن افراد و گروهها نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران تأمین می کنند
2- بازاریابی دانش انطباق و همسـویی منابع انسانی ، مالی و فیزیکی سازمانها با خواست ها و نیازهای مشتری است .
3 شناسایی ( مشتریان، رقبا و کل بازار )، شناساندن ( کالاها و خدمات به مشتریان) و ایجاد رضایت (برای مشتریان و خودمان).
4- همه تلاشهای نظاممند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدفهای سازمان .
مفاهیم اساسی در تعریف بازاریابی
نیاز: بیان کننده حالت محرومیت احساس شده در فرد است.
خواسته : شکل برآورده ساختن نیازهاست.
محصول : هرچیزی که خدمتی ارائه می دهد یا نیازی را برآورده می سازد.
تقاضا : توانایی رفع خواسته است.
مبادله : مجموعه اعمالی که طی آن دو طرف،ارزش هایی را با یکدیگر معاوضه می کنند.
بازار : محلی برای مبادلات بالقوه.
ویژگیهای امور خدماتی
1ـ ناملموس بودن:خدمات ناملموسند یعنی نمیتوان آنها را پیش از خرید دید, لمس کرد یا حس نمود. وظیفهاصلی بازاریابی خدمات این است که به گونهای خدمات را قابل لمس کند, یا نفع کاربرد آنها را نشان میدهد.
2- نامشابهبودن و ناپیوستگی: کیفیت خدمات اغلب متفاوت و ناپیوستهاست. خدمات وابسته به افرادی است که آن را ارائه میدهند, به همین دلیل کیفیت آنها متغیر است, چون افراد قابلیتهای گوناگون و حتی عملکردی متفاوت دارند. امور خدماتی, ممکن است از لحاظ کیفیت خوب یا بد باشد. با استفاده از خطوط تولیدی پیشرفته, کیفیت محصولات دارای پیوستگی و تداوم بیشتری شده است, اما خدمات همیشه متغیرند.
3ـ تفکیک ناپذیری : سومین اختلاف بین خدمات و محصولات که با عامل دوم یعنی ناپیوستگی نیز ارتباط دارد, تفکیک ناپذیری خدمات است. در اغلب موارد مصرفکنندگان نه میتوانند و نه میخواهند تا خدمت را از ارائه دهنده آن و وضعیت و شرایط دریافت خدمات جدا سازند. برای مثال برای دریافت یک خدمت آموزشی, دانشجو در دانشگاه حضور مییابد. کیفیت آموزش ممکن است بالا باشد اما اگر خدمات جانبی از جمله مشاوره, فعالیتهای گروهی, کتابخانه, رستوران, پارکینگ, نحوه ثبت نام و کلاسها نامناسب یا ضعیف باشد, دانشجو نمیتواند از این تجربه آموزشی خرسند و راضی باشد.
4ـ فساد پذیری : خدمات فاسد شدنی هستند و نمیتوان آنها را ذخیره کرد. بنابراین به عنوان مثال, یک صندلی خالی در یک هواپیما فرصتی است که برای همیشه از بین رفته است. امروزه رستورانها جریمهای را برای رزرو میزهایی که سفارش دهندگان در موعد مقرر از آنها استفاده نمیکنند, در نظر میگیرند. فساد پذیری خدمات معمولاً در شرایطی که تقاضا برای خدمات نرخ تقریباً ثابتی داشته باشد مشکل ایجاد نمیکند, اما در وضعیتی که تقاضا بسیار بالا یا خیلی کم باشد سازمانهای خدماتی را با مشکل جدی روبرو میکند.
فهرست مطالب و اسلایدها
مفاهیم اساسی در تعریف بازاریابی
مفاهیم اساسی
قیمت در عناصر ارزیابی را تعریف کرده و رابط آنرا با محصول توضیح دهید
استراتژی قیمت گذاری بر چند نوع است هر کدام را توضیح دهید؟
6روش عمده برای بهبود فروش را نام ببرید؟
کانالهای توزیع محصول را توضیح دهید؟
انواع بازاریابی
بازاریابی خود (شخصی)
بازاریابی سازمان
بازاریابی مکان
بازاریابی ایده
بازاریابی خدماتی
برداشت های نادرست از بازاریابی
فلسفه های بازاریابی
رضایت مشتری
ارتباط بازاریابی با سایر علوم:
1-اقتصاد :
2-جامعه شناسی:
3-روانشناسی:
4-آمار:
سطوح و لایه های موجود در بازاریابی
بازاریابی واکنشی(responsive marketing) .
بازاریابی پیش بین(anticipative marketing)
بازاریابی نیاز آفرین(need-sharing marketing) .
وظایف بازاریابی
انواع تقاضا و وظایف بازاریابی
آمیخته بازاریابی
عناصر آمیخته محصول
روشها و متغیرهای تقسیم بازار
فرصت چیست؟
1- مشاهده روندها
2- حل مشکل
3- یافتن شکاف های بازار
معیارهای طبقه بندی بازار
بسته بندی محصول
خدمت
قیمت
عوامل موثر بر قیمت گذاری
روش های قیمت گذاری مبتنی بر تقاضا
روش قیمت گذاری مبتنی بر قیمت تمام شده وسود
قیمت گذاری مبتنی بر رقابت
آمیخته ترفیع و تشویق
مرحله معرفی
مرحله رشد
مرحله بلوغ و اشباع
مرحله افول
بازاریابی خدمات
ویژگی های امور خدماتی
آمیخته بازاریابی خدمات
محصول(خدمت)
قیمت
قیمت خدمات
توزیع
کارکنان