پاورپوینت سموم و انواع مسمومیت

- پاورپوینت سموم و انواع مسمومیت

پاورپوینت سموم و انواع مسمومیت

پاورپوینت سموم و انواع مسمومیت 29 اسلاید

مسمومیت غذایی:
مسمومیت به مجموعه واکنشهایی گفته می‌شود که بعد از آلودگی با مواد مضر سلامتی ، سمهای تولید شده برخی میکروارگانیسمها ، افزایش مقدار یک ماده معمول در بدن ، اتفاق می‌افتد. ریشه لغوی intoxoication از کلمه یونانی Toxicon به معنای ماده شیمیایی مضر گرفته شده است.
انواع مسمومیت
1-مسمومیت غذایی
2-مسمومیت ناشی از مواد دارویی و شیمیایی
3-مسمومیت ناشی از فلزات سمی
4-مسمومیت ناشی از مواد دفع آفات و حشره کشها
5-مسمومیت ناشی از مواد پرتوزا
مسمومیت غذایی چیست؟
گاهی اوقات ممکن است غذاهای معمولی توسط میکروبها مثل باکتریها و غیره آلوده شوند. این میکروب ها با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و تحت شرایط ویژه می توانند سبب مسمومیت غذایی شوند. غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجودیکه اکثر مسمومیت های غذایی معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف می شوند، اما بعضی از آنها می توانند کشنده باشند. مسمومیت غذایی می تواند همچنین در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات سنگین ( سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیوم)، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، مواد سمی که در مراحل تولید، نگهداری و فرآوری غذا تولید می شوند مانند نیتروزآمین و حتی آفلاتوکسین ایجاد شود.
علایم و نشانه های مسمومیت غذایی چیست؟
باکتریهای مختلفی می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند و اکثر نشانه های ایجاد شده در اثر مسمومیت غذایی مشابه عفونتهای ویروسی دستگاه گوارش هستند. بنابراین شناسایی ویروسهای ایجاد کننده مسمومیتهای غذایی، بدون کشت مدفوع غیر ممکن است.متداولترین باکتریهایی که مسمومیت غذایی ایجاد می کنند عبارتند از: سالمونلا، کلستریدیوم بوتولینوم، کلستریدیوم پرفرنژنس، استافیلوکوک طلائی و اشریشیاکلی(E.Coli)، شیگلا، یرسینیا و باسیلوس سرئوس.
نیاز های رشد باکتریهای مسموم کننده غذا :
فعالیت میکروبها در مواد غذایی تحت تاثیر عوامل گوناگون مانند ، رطوبت ، دما ، اکسیژن ، مواد مغذی وPH می باشد . دمای 37 درجه سانتیگراد، دمای مطلوب برای رشد باکتریهایی است که باعث مسمومیت غذایی می شوند در این دما میزان رشد و تکثیرآنها حداکثر است.
مسمومیتهای غذایی ناشی از سالمونلا:
سالمنولوزیس عفونتی است که بوسیله باکتری سالمونلا ایجاد می شود.این مسمومیت در اثر مصرف برخی از مواد غذایی از جمله : گوشت – مرغ – تخم مرغ – ماهی دودی و شیر خشک. ایجاد می شود احتمال آلودگی غذاهای دارای محتوای پروتئینی بالا (مانند شیر، صدف خوراکی) با گونه خاصی از این باکتری به نام سالمونلا تیفی(عامل تب تیفوئید) وجود دارد. همچنین پس از مصرف غذاهای پخته ای که قبل از مصرف مجدد خوب گرم نشده اند یا سرد مصرف شده اند، ممکن است این نوع مسمومیت بروز نماید. علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر ظاهر می شود. یعنی ممکن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز نماید و عبارتند از سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم .
مسمومیت های غذایی ناشی از کلستریدیوم بوتولینوم:
بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی است که توسط سم تولید شده توسط کلستریدیوم بوتولینوم که یک باکتری بی هوازی است ایجاد می شود و از نوع مسمومیتهای غذایی کشنده می باشد. این میکروب ممکن است در فرآورده های غذایی و غذاهای خانگی که بصورت نامناسب تهیه شده و یا در شرایط غیر بهداشتی و نامطلوب نگهداری شده اند، ایجاد می شود. این مسمومیت در اثر مصرف برخی از مواد غذایی از جمله: سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا ،کشک های آماده وخانگی و عسل خام خالص (بوتولیسم نوزادان) بوجود می آید. یکی از مهمترین مسمومیتهای غذایی است که علیرغم کمیاب بودن، اثرکشندگی قوی دارد.

 

برای دانلود کلیک کنید