دانلود پاورپوینت فرهنگ وتاثیر آن بر بهداشت مادر و نوزاد – 47 اسلاید

- دانلود پاورپوینت فرهنگ وتاثیر آن بر بهداشت مادر و نوزاد - 47 اسلاید

دانلود پاورپوینت فرهنگ وتاثیر آن بر بهداشت مادر و نوزاد – 47 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

            مطالعه درطب عامیانه یک منطقه در پاسخگوی به مسائل ازموفقیت بسیاری برخوردار است زیرا طب سنتی به عنوان بخشی ازیک کل بنام فرهنگ با سایر اجزاء فرهنگ جامعه از قبیل نوع تغذیه، معیشت، باورها، سنن، آداب و رسوم و… در ارتباط نزدیکی قرار دارد از طرفی تعداد زیادی از روشها که در طب سنتی یک منطقه اجرا می‌شود با تشابه فراوانی در مناطق دیگرنیزاجرا می‌گردند ازجمله حجامت، زالواندازی، داغ کردن و امثال آنان. مطالعه در باره طب عامیانه می‌تواند ضمن شناسائی این روشها، تبادلات و تاثیرات فرهنگی در میان اقوام ساکن در منطقه و مناطق دیگر را بازگو کند و در این رابطه علوم دیگری چون تاریخ، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی و… می‌توانند به یاری محقق مردم ‌شناس بیایند. آنچه مهم تر است اینکه چگونه از طریق یک پدیده مانند طب سنتی وتغییراتی که در روابط ، شیوه‌ها، تکنیک و باورهای آن در گذشت زمان روی می دهد، می‌توان تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را بررسی کرد.(1)

 

     در فرهنگ عامه اعتقاد بر این است که نطفه انسان در رگی در کمر یا پشت مرد جای دارد. چون نطفه مرد در رحم زن بیفتد به خواست خدا زن آبستن میشود و بچه میآورد. این عقیده به گونهای بارزتر در داستان قدیم و عامیانه شب چهارصد و پنجاهم هزار و یک شب بیان شده است:«در مرد رگی است که همه رگها را آب دهد وآب ازسیصد و شصت رگ جمع کرده به بیضه چپ بریزد.آنگاه خونی سرخ گردد،پس از آن از حرارت مزاج آب غلیظ و سفید شود ورایحه او مانند رایحه شکوفه خرماست ». درباره چگونگی شکلگیری بچه در شکم مادر، باور عامه بر این است که نطفه پس از 3 دوره 40 روزه و یک دوره کوتاه 10 روزه، به شکل بچه انسان درمیآید. بچه در چلّه اول به صورت نطفه است، در چلّه دوم به صورت خون و در چلّه سوم به صورت یک پاره گوشت. در این هنگام به فرمان خدا فرشتهای میآید و این پاره گوشت را شکل میبخشد. نخست دست و پای بچه را میسازد و سپس اندامهای دیگرش را. ساختن بینی و شرمگاه بچه را هم به خدا وامیگذارد. خدا هم نخست بینی و بعد اندام نری یا مادگی بچه را میگذارد و به جسم او کمال میبخشد. ساختن همه اندامها 10 روز به درازا میکشد. در این هنگام به امر خدا اسرافیل نفخهای به شکم مادر میدمد و روح در بچه حلول میکند. بچه با دریافت روح، در شکم مادر به جنب و جوش میافتد .عامه مردم دوره آبستنی زن را 9 ماه و 9 روز و 9 ساعت (نه کم و نه زیاد) میدانند. میگویند بچه از ماه هفتم آماده بیرون آمدن از شکم مادر است. اگر بچه در 7 ماهگی یا در 8 ماهگی به دنیا بیاید، پا نمیگیرد و میمیرد. پیشینیان عقیده داشتند که بچهای که 7 ماهه زاده شود، زنده میماند لیکن اگر 8 ماهه زاده شود، یا مرده به دنیا میآید و یا پس از چندی میمیرد

qبه نوزاد شیر مادر داده می شود .
qفقط والدین حق لمس سر کودک را دارند.

                               افریقای /امریکایی

qمادرها از فوت نوزاد می هراسند .
qگریه کردن بیش از حد کودک ، نشانه ی رفتار نامناسب با کودک است.
qتأکید به شیر دادن کودک (مادرخوب کسی است که کودکش به خوبی شیر می خورد).
qبه سر و پوست کودک روغن مالیده می شود
qبه منظور پیشگیری از فتق نافی از شکم بند استفاده می شود.
qتمایل زیاد به لباس پوشاندن نوزاد دارند .
qزنان مسلمان در صورت امکان به کودک خود شیر می دهند.

                                  امریکایی- هندی

qمرگ ومیر نوزادی در آن ها بالاست .
qمیزان تولد نوزادان ، کمتر از حد متوسط است .
qگاهی درخواست می کنند نوزاد در کیسه های مخصوص حمل شود.
 

   بارداری ، تولد نوزاد و مادر شدن می تواند دورانی پر از شعف و شادی برای افراد خانواده به ویژه زنان باشد گرچه متاسفانه در اکثر کشورهای در حال توسعه، این دوران با پیشامدهای ناگواری همراه است. در این کشورها  حاملگی و زایمان از علل اصلی مرگ، بیماری و معلولیت زنان سنین باروری است و 25-33 درصد مرگهای  این گروه سنی و حداقل 18 درصد بار بیماری های  زنان 15-44 ساله را به خود اختصاص می دهد.

   به همین جهت امروزه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهمترین شاخصهای توسعه در جامعه به شمار می آید و همواره کاهش آن از تعهدهای مهم کشورها بوده است. به همین منظور در سال 1990 کشورهای جهان متعهد شدند که مرگ مادر را طی یک دهه (تا سال 2000 میلادی) 50 درصد کاهش دهند. براساس اهداف توسعه هزاره (Millennium Development Goals) در سال 2000 میلادی، کشورها متعهد شده اند که نسبت مرگ و میر مادران را تا سال 2015 میلادی 75% نسبت به سال 1990 کاهش دهند.

   دسترسی  زنــان به مراقبتهای بهداشتی و درمانی با کفایت در دوران بارداری، زایمان و پس از آن، امکان پیشگیری بسیاری از موارد مرگ مادر و نوزاد را فراهم می سازد. این نکته نشان دهنده لزوم تقویت نظام ارائه خدمات بهداشتی، درمانی به منظور تامین مراقبت مقتضی در هر زمان و مکانی است که زنان به آن نیاز دارند. با ارائه مراقبتهای دوران بارداری، زمان بحرانی زایمان و بلافاصله بعد از آن و نیز مراقبتهای پس از زایمان می توان :

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید